איך לשווק ספרים בקלות

איך לשווק ספרים בקלות ובהצלחה

עוד לפני יציאת הספר לאור, סופרים רבים שואלים את עצמם – איך אגדיל את הסיכויים שיקראו את הספר שלי? איך אוכל להגיע לקהל הקוראים הפוטנציאלים שלו? איך אוכל לבנות קהילה סביב הספר ועוד.

ראשית כל חשוב לדעת שאין דרך אחת נכונה לשווק ספרים, ולכל דרך, כמו גם לכל פלטפורמה שנבחר, יהיו היתרונות שלהם.

איך לשווק ספרים בצורה נכונה

שיווק ספרים – המדריך המלא!

הדבר הראשון שיהיה חשוב להגדיר הוא קהל היעד.

מדובר בקהל הקוראים הפוטנציאלי של הספר. נסו להגדיר קבוצה של אנשים שיכולים להתחבר לספר ולאהוב אותו.

נסו לדמיין לפרטים את האנשים שייהנו לקרוא את הספר שלכם, באיזה שלב הם כרגע בחיים, בני כמה הם פחות או יותר ומה השאיפות שלהם.

ככל שנכיר את קהל היעד שלנו בצורה טובה יותר, יהיה לנו קל יותר למצוא אותו.

אם נחשוב על ספר ילדים למשל, קהל היעד שלנו הוא ילדים כמובן, אבל חשוב שנדע לפנות גם ההורים שלהם, הם אלה שבסוף מקבלים את ההחלטה.

לכן, אל תחשבו רק על תוכן הספר כשאתם חושבים על קהל היעד.

נסו לחשוב גם על סיפור חייכם – אנשים נוספים שהתמודדו עם חוויות דומות יוכלו למצוא את הספר שלכם ולהרגיש שהוא נכתב במיוחד בשבילם, גם אם לא כך הדבר. ניתן לבחור לכל ספר מספר קהלי יעד, ולהגיע לכל אחד מהם בדרך שונה.

שנית כל, חשוב לדעת ששיווק הספר לא מתחיל כשמלאכת ההוצאה הסתיימה, אלא הרבה יותר מוקדם ויש שיגידו שכבר לאורך תהליך הכתיבה.

עבודה עם עורך ספרותי מנוסה תעזור לכם להכניס פן שיווקי לספר שלכם ככה שהקוראים ירצו לקרוא אותו במלואו, וכמה שיותר מהר.

גם עיצוב הכריכה וגב הספר חשובים לשיווק ספרים בצורה מיטבית, לכן רצוי להקדיש לנושא מחשבה עוד לפני שהספר יוצא רשמית לאור.

שימו לב שהשיווק האיכותי והמשתלם ביותר הוא שיווק מפה לאוזן, לכן חשוב להשקיע באיכות הספר שנוציא, ככה הוא יקבל המלצות חמות אצל אנשים שכלל לא הכרתם.

ככל שיותר אנשים יאהבו את היצירה, יהיה להם קל יותר להתחבר אליה ולרצות בטובתכם. זה לא אומר אבל שצריך לשנות את כל הספר בשביל הקהל הפוטנציאלי, אלא רק ללטש אותו.

מי ששואל את עצמו איך יצליח לבדל את הספר מול ים הספרים שנמצאים בחוץ, אז כלל אצבע שכדאי שנכיר הוא שחשוב להיות כנים ואותנטיים, אנשים אוהבים להתחבר לאנשים אחרים ולהרגיש שהם מכירים אתכם גם אם מעולם לא נפגשתם. זכרו שהדרך הטובה ביותר לבדל את עצמכם מהמתחרים זה להיות עצמכם, אין עוד אף אדם בעולם שהוא כמוכם!

אחרי שהכנסנו פן שיווקי ליצירה ולמדנו להכיר את קהל היעד שלנו, נוכל לתכנן את הפעילות השיווקית.

חשוב לזכור ששיווק הוא תחום רחב, ולכן לצערנו לא נוכל להיכנס פה לכל הפרטים. חשוב לדעת שבבחירת חברה להוצאה לאור, יש לשים דגש גם על נושא השיווק וההפצה.

חברת הוצאה לאור שמתמחה גם בזה, תוכל להתאים את האסטרטגיה השיווקית במיוחד בשבילכם ובשביל הספר שלכם. במאמר זה נעסוק בנושא בקצרה בכמה נקודות מפתח.

המדיום הוא המסר

ב-1964 טבע הפילוסוף מרשל מקלוהן את הביטוי “המדיום הוא המסר”, והסביר את השקפתו על חשיבות הצורה שבה מועבר התוכן, ולא רק משמעות התוכן. כתבה עיתונאית תהיה שונה מכתיבת שירה, חווית הצפייה בטלוויזיה שונה מהאזנה לרדיו, ואי אפשר באמת להשוות בין הצגה בתיאטרון לציור במוזיאון, חוץ מהגעגוע לשניהם בשנה האחרונה.

ככה גם בשיווק בכלל ושיווק ספרים בפרט, לכל פלטפורמה שנבחר יהיה יתרונות וחסרונות ייחודים, וגם אופי הפרסום והטקסטים צריכים להיעשות בהתאם.

היום אנחנו יודעים שהרשתות החברתיות הן השולטות, ולכן חשוב שנכין את השטח עוד לפני יציאתו לאור של הספר.

לאחר שהגדרנו את קהל היעד, הגיע הזמן לפענח באיזה פלטפורמות הוא נמצא. בני נוער למשל יהיו ברשתות אחרות לחלוטין מבני הגיל השלישי לדוגמה. אם כתבתם ספר ילדים או כל ספר ויזואלי שכולל הרבה תמונות, אינסטגרם או יוטיוב יכולים להיות הפלטפורמות המושלמות בשבילכם.

בפייסבוק תהיה העדפה לשטף של תוכן מילולי, למרות שגם פה חשוב לצרף לכל טקסט גם תמונה שתלכוד את העין של הגולל הרנדומלי.

בכל זאת, פייסבוק היא פלטפורמה שעובדת טוב יותר כשזה מגיע לכמויות גדולות של טקסט כמו שסופרים רבים אוהבים.

הכינו את השטח ואת כל החומרים הדרושים עוד לפני שהספר יצא לאור!

הצטרפו לקבוצות שמתעסקות בכתיבה וקריאה, בנוסף הצטרפו לקבוצות של אנשים עם תחומי עניין משותפים אליכם ולנושאים הכתובים בספר.

הצטרפו לכמה שיותר קבוצות ונהלו דיאלוג אמיתי עם החברים בהן, ענו לשאלות שעולות בקבוצה ושתפו בתשובה אם אתם יודעים, היו קשובים ואל תדברו על הספר או על עצמכם יותר מידי, נסו לספוג כמה שיותר מההווי הקבוצתי.

לאחר שהספר יצא לאור, דברו עם מנהלי הקבוצה ובקשו מהם בצורה מכבדת לפרסם את הספר, אולי עם הנחה מיוחדת לחברי הקבוצה.

עכשיו כשאנשי הקבוצה מכירים אתכם, יהיה להם אכפת יותר, וכשתפרסמו פוסט בנושא הוא יזכה ליותר עניין. מעבר לזה, הצטרפות לקבוצות ויצירת דיאלוגים זה הזדמנות מעולה ליצור קהילה סביב הספר, וגם להכיר מכרים וחברים חדשים!

פתחו דף פייסבוק או פרופיל אינסטגרם שיוקדשו לספר, הכינו מראש תמונות וחומרים איכותיים לפרסום כמו תמונה של הכריכה, תמונה שלכם ותמונות של הספר על רקע נוף יפה.

בנוגע לתוכן הפוסטים, חשוב שגם כאן תהיו אמיתיים ותאפשרו לעצמכם להיחשף. אנשים אוהבים להתחבר לאנושיות של אחרים, ושיתוף תחומי העניין, חוויות החיים והקשיים שלכם לאורך הדרך יגרמו לאנשים להרגיש שהם מכירים אתכם.

החלק החשוב בשיווק ספר זה ליצור סביבו קהילה, ולא רק קהל פוטנציאלי, לכן חשוב ללמוד איך יוצרים ובונים קהילה.

שתפו בסיפורים שלכם והיו קשובים לסיפורים של אחרים, הפכו את הקשרים לאמיתיים יותר גם בעמוד הספר, ככה כל הצדדים יוכלו להרוויח.

לשווק ספרים בצורה הנכונה טיפים ורעיונות

לשווק ספרים במדיה חדשה או ישנה?

ספרים הם בכל זאת “המצאה” עתיקה, וגם שיטות הפרסום המסורתיות יכולות לעבוד היטב. מי שמוציא ספר בהוצאה עצמית צריך לדעת שתהליך יחסי הציבור יהיה מורכב יותר לבד, אבל בהחלט ניתן לפנות לערוצים, עיתונים ותוכניות רדיו שונות.

חשוב לזכור שאנשי יח”צ מתייחסים פחות ברצינות לפניות אישיות לעומת פניות מהוצאות ספרים רשמיות, אבל זו בכל זאת אפשרות. המדיה החדשה והרשתות החברתיות יהיו אומנם זמינות, זולות ונגישות יותר, אבל הן ידרשו גם משמעותית יותר זמן והשקעה.

בכל זאת, אי אפשר להשוות בין כמות הזמן שיקח לכם להתראיין לעיתון לעומת כמות הזמן שתצטרכו להשקיע במדיה החברתית על בסיס יומי ושבועי.

בעולם השיווק יש שני מושגים חשובים שנקראים פוש ופול (Pull/ Push) קצת כמו בכל דלת ממוצעת.

מה זה אומר? שיש אנשים שיחפשו בגוגל וברשתות את הספר שלכם בעצמם (Pull), ויש אנשים שלא מודעים לעובדה שהספר קיים, ולכן צריך “לדחוף” להם אותו (Push).

אנחנו רוצים לעזור לשני הקהלים בתהליך החיפוש והרכישה, ולוודא ששניהם יכולים להגיע אלינו בסוף בצורה הנוחה ביותר.

בשביל להקל על אנשים שרוצים לחפש את הספר שלכם למשל, יהיה חשוב לבחור שם לספר שאין לו מגוון תוצאות בגוגל, ככה שאנשים לא ילכו לאיבוד בין עמודי החיפוש. טכניקת ה”דחיפה” מצד שני תהיה אותו יח”צ, ראיונות והרצאות שתוכלו לעשות.

חשוב לשמור על איזון בין השניים, ולהבטיח שברגע שמישהו אכן ירצה לרכוש את הספר שלכם הוא יוכל לעשות זאת בצורה הקלה והמהירה ביותר.

כיוונים נוספים

אין גבול לדברים שאפשר לעשות עם שיווק והכל עניין של יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה, הנה כמה רעיונות שאולי יעזרו לכם להסתכל על הדברים מנקודת מבט קצת אחרת:

נסחו לעצמכם דף אחד ובו המידע החשוב על הספר.

על מה הספר מדבר, איך הגעתם לרעיון, מי גיבור הספר, כמה זמן עבדתם על כתיבתו, מה הערך המוסף שהקורא יקבל ואיך הספר ישנה את חייו.

זה יעזור לכם להישאר בפוקוס על התוכן החשוב לאורך כל תהליך השיווק, ואת התוכן הזה תרצו להציג לאנשי היח”צ למיניהם.

חפשו כיוונים להרצאות

אם כתבתם ספר ילדים, נסו ליצור קשר עם בתי ספר שונים לקיום הרצאה על הספר, כנ”ל לגבי ספרי נוער.

לקהל הבוגר יהיו מועדוני קריאה, ערבי תרבות ועוד.

נסו להגיע לערבים האלה, להבין את רוח הדברים ומי מארגן אותם וצרו עמם קשר.

הקימו דוכן במקום והזמינו אנשים לרכוש את הספר ישירות מכם ולקבל חתימה אישית.

חשוב לדעת שבעבודה עם הוצאות לאור מסורתיות לרוב לא יתאפשר לסופר למכור את הספר שלא דרך ההוצאה, לכן חשוב לוודא שאתם עובדים עם חברה שתומכת בזכויות הסופר.

נסו לייצר שיתופי פעולה עם סופרים נוספים או אנשים שעובדים בתחומים שכתבתם עליהם.

חפשו סוקרי ספרים ושאלו אותם אם הם מתעניינים בקבלת העתק של הספר בתמורה לביקורת עליו, ככה הקהל שלהם ייחשף לספר והסיכוי שיקנו ממכם יגדל.

חפשו פודקאסטים שעוסקים בנושא ודברו איתם על אופציה לשת”פ או ראיון בו תדברו על הספר ותהליך הכתיבה.

אפשר להקים אתר לספר ולפרסם בו פרק לדוגמה עם דרך קלה לרכישת הספר, במיוחד אם מדובר בספר דיגיטלי.

ערכו עבודת מחקר על שיווק, אם נרצה או לא זה חלק מעבודתו של הסופר בימינו, וחשוב להשקיע בזה זמן ומאמצים.

שיווק הוא תחום רחב ביותר שמשתנה ומתחדש כל הזמן וחשוב להישאר מעודכנים.

ואיך אנחנו בספרי ניב עושים זאת?

הוצאת ספרי ניב מכירה את כל השלבים השונים בתהליך ההוצאה לאור, ואנחנו מלווים את הסופרים שלנו כבר שנים גם לאחר שספרם יצא לאור, כולל בתהליכי השיווק והיח”צ עם מומחים לשווק ספרים.

אנחנו דואגים לייצר שיתופי פעולה עם חברות שמתמחות ביח”צ לסופרים, אנחנו עורכים קורסים וסדנאות בנושאי שיווק לסופרים שלנו, ודאגנו להביא את הסופרים שלנו לקדמת הבמה בתוכנית טלוויזיה שונות וראיונות לעיתונים ברחבי הארץ.

אנחנו עובדים בנוסף עם מגוון מבקרי ספרות שונים וקבוצות בפייסבוק ובאינסטגרם בשביל להבטיח שהסופרים שלנו יקבלו את הפרסום הטוב ביותר.

בנוסף, יש לנו חנות פעילה ממש כאן באתר, מה שמביא לסופרים שלנו נראות גדולה יותר בגוגל ואנחנו דואגים גם לחשוב על ההוצאה הנכונה ביותר עבורכם, למשל הוצאת ספר דיגיטלי, ספר אינטראקטיבי או ספר שמע, ככה הספר יגיע לקהל הפוטנציאלי הרחב והמדויק ביותר.

ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק שלנו ובאתר גם שני פודקאסטים שונים שאנחנו מוציאים מידי שבוע, בהם אנחנו מדברים עם הסופרים שלנו על תהליך היציאה לאור, כתיבת הספר, סיפור חייהם וגם מתעסקים בשאלה – איך לשווק ספרים?.

ומה אתכם? איזה רעיונות יצירתיים עלו לכם בתהליך שיווק הספר? איך בידלתם את עצמכם מהמתחרים? ספרו לנו בתגובות, אנחנו תמיד אוהבים לקרוא את המילים שלכם.

אם גם אתם חולמים לצאת לאור עם ספר שכולו שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא ואנחנו נדאג ליצור אתכם קשר עם כל המידע.

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

עיצוב הכריכה

עיצוב הכריכה

תהליך עיצוב הכריכה עיצוב הכריכה הוא תהליך מאתגר ויצירתי מאוד בהפקת ספר, זהו שער הכניסה לספר שלכם, ולכן חשוב שהוא יבטא היטב את הרעיון של

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות