איך עובדים עם בית דפוס?

איך לעבוד עם בית דפוס?

היום כמעט בכל בית או משרד ניתן למצוא מדפסת שתעזור לנו להנפיק עותקים של מסמכים ולהדפיס קבצי וורד של עשרות אלפי מילים בלי הרבה מאמץ, אבל בעבר הרחוק בשביל “להדפיס” או להוציא ספר לאור הייתה דרושה עבודה רבה שכללה את כתיבת הטקסט ביד על ידי כותבים מומחים.

לא סתם הופעת הדפוס הוגדרה כמהפכה של ממש, והקרדיט לאותו החידוש נזקף לזכותו של יוהאן גוטנברג שהיה צורף, ובמאה ה14 בשילוב של כמה טכניקות וטכנולוגיות שונות יצר את מכונת הדפוס הראשונה, שהפכה את תהליך הוצאת הספרים ורכישתם לאפשרית יותר כלכלית, ושינתה את פניי החברה לנצח.

אומנם ברחבי סין השתמשו בשיטת דפוס מסוימות, אבל בזמן שהן לא היו משוכללות או עמידות במיוחד, הן כן היו יקרות מאוד, לכן כנראה לא כבשו את עולם הדפוס בסערה כמו המכונה של גוטנברג.

הספר הראשון שזכה לקחת חלק במהפכה, היה כמובן התנ”ך שהודפס ב180 עותקים, חלק על נייר וחלק על עורות מעובדים, וניתן למצוא מספר עותקים שלו שנקראים “תנ”ך גוטנברג” הקיימים עד היום.

תנ"ך גוטרנברג המצאת הדפוס איך לעבוד עם בית דפוס

עמוד מתוך תנ”ך גוטנברג – הספר הראשון שהודפס

הדפוס המודרני

הדפסת ספר היא אחד השלבים המרכזיים והחשובים בתהליך ההוצאה, וחברות ההוצאה לאור מכירות את התהליך מקרוב בזכות ניסיון של שנים ואינספור סוגי ספרים שיצאו תחת ידם.

זה אומנם נשמע לנו פשוט כמו המדפסת הביתית, אבל מדובר בעבודה מורכבת שדורשת ידע מקצועי נרחב, לכן סופר שינסה להוציא את ספרו הראשון בכוחות עצמו מול בית דפוס ימצא את עצמו אבוד מול שפע האופציות של בחירת עובי הדף, סוג וגימור הכריכה ועוד.

יש אנשים שבבחירת בית דפוס יבחרו באופציה הזולה ביותר במחשבה שאין הבדל באיכות המוצר, אבל כמו בתחומים רבים בחיים, לסכום המושקע יש קשר ישיר לאיכות התוצאה, וסופרים שמצאו עצמם מתפשרים על שלבי העבודה היו צריכים בסוף היום לשלם כפול בעקבות דפים שנפלו וכריכות שנסדקו, עד שמצאו את עצמם שוב בבית הדפוס בניסיון להגיע למהדורה איכותית יותר.

חשוב לזכור שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני, במיוחד כשמדובר בספרים. בניגוד לפתגם הידוע, ספרים אכן נשפטים לרוב דווקא לפי הכריכה, לכן מדובר בצעד שחשוב לקחת ברצינות, ככה יתאפשר לספר להגיע לקהל הפוטנציאלי הרחב ביותר.

מהם שלבי העבודה?

לפני העבודה עם בית הדפוס, הספר יעבור את שלבי ההוצאה לאור, בניהם עריכה ספרותית ולשונית, עימוד, הגהה וכ”ו.

השלב הראשון עם בית דפוס יהיה הדפסת העתק שמש, מדובר בעותק ראשוני של הספר שנועד לבחון מקרוב את הטקסט, לוודא שהכל נמצא במקום ולאשר שלא קיימות טעויות משמעותיות בקובץ לפני הדפסת עשרות ומאות עותקים.

חשוב לציין שהעתק השמש הוא לא העתק הסופי של הספר, במיוחד אם מדובר בספר צבעוני כמו ספרי ילדים, והוא נועד בעיקר לבחינה של העימוד והטקסטים.

כשמדובר בספרים צבעוניים או בכריכה צבעונית, יעשה העתק שמש שנקרא “תדפיס אייריס”, העתק זה נועד לבחון גם את התמונות, והצבעים שיופיעו בו יהיו נאמנים למקור ולספר שיודפס בסוף התהליך.

בשלב זה יתבקש הסופר לאשר את העתק השמש, ואז יתחיל החלק החשוב של בחירת סוג הדפוס, סוג ועובי הנייר וגימור הכריכה.

במה בוחרים?

ראשית יש מספר סוגי הדפסות, ובמאמר זה נדבר על שתיים עיקריות:

☑️ דפוס דיגיטלי – מתאים בעיקר להדפסת ספרים בכמויות קטנות של עד 1,000 עותקים בשחור לבן, או עד 500 עותקים בצבע.
☑️ דפוס אופסט – מדובר בשיטה מסורתית יותר שכוללת הכנת לוחות טקסט לפני תחילת תהליך ההדפסה, זה אומנם מייקר את המחיר, אבל כשמדובר בכמות עותקים גדולה התהליך הזה יהיה מהיר ואיכותי יותר.

עבודה עם בית דפוס

שחור לבן או צבעוני?

גם לזה יהיה השפעה על המחיר, הדפסה צבעונית תדרוש עבודה עם מספר לוחות אופסט, כל אחד מהם יצבע בצבע אחר, ויחד הם יצרו תמונה צבעונית אחת.

לצבע יש גם השפעה על בחירת סוג הנייר, להדפסה צבעונית עדיף להשתמש בנייר כרומו שאנחנו מכירים ממגזינים, ברושורים וכרטיסי ביקור.

נייר הכרומו יעניק ברק, עמידות ויביא לחיים את הצבעים. שיטת ההדפסה הצבעונית נקראת גם הדפסת CMYK, לפי שמות הצבעיים המרכזיים באנגלית, ונוכל לבחור בה בין גימור מט או מבריק לדפים.

הדפסה בשחור לבן תהיה זולה יותר, ולרוב תעשה על נייר נטול עץ בעוביים שונים. זהו הנייר המוכר לנו מרוב ספרי הפרוזה, ספרי העיון ועוד.

משקל ועובי הנייר

גם לנייר כרומו וגם לנייר נטול עץ יש סוגי עוביים או ‘משקלים’ שונים, שמצוינים במספר, ככל שהמספר גדול יותר, ככה הנייר יהיה עבה יותר.

להדפסת ספר ילדים מומלץ נייר כרומו 170 גרם למשל, זה יעניק לעמודים השונים משקל ונפח שיקלו על הילדים המדפדפים בספר.

הבחירה בעובי הדף תהיה מבוססת גם על כמות העמודים בספר, בספרי ילדים יש פחות עמודים מאשר בספר עיון עב-כרס, לכן עובי הנייר יכול להיות גדול יותר בלי להפוך את הספר למסורבל.

גם בנייר נטול עץ נבחר בעובי הנייר לפי העמידות הדרושה וגם לפי אורך הספר, אם מדובר בספר קצר יחסית, נייר נטול עץ בעובי 110 גרם יגרום לו להרגיש “גדול” ונוכח יותר.

סוג הכריכה

ישנם שני סוגי כריכה עיקריים – כריכה רכה או קשה.

הדפסת ספרים בכריכה קשה תהיה שימושית לרוב בספרי ילדים, אבל גם בספרי קודש, ספרי חוקים או משפטים ועוד. זהו סוג כריכה ששומר בצורה טובה יותר על הדפים, ומאפשר עיון נוח יותר בספר כשקוראים מול השולחן למשל.

כריכה רכה הפכה נפוצה יותר בימינו כיוון שהיא מאפשרת קריאה והחזקה נוחים יותר, כמו גם שינוע ממקום למקום. הכריכה מבוססת על נייר בעובי 300 גרם ותהיה זולה ומהירה יותר מכריכה קשה.

סוג הגימור

בכדי לשמור על עיצוב הכריכה והצבעים, יעשה שימוש בלמינציה. מדובר בשכבת ניילון המוצמדת בחום לכריכת הספר ומעניקה נופך נוסף לכריכה יחד עם עמידות ומניעת שריטות.

הלמינציה תעשה בגימור מט או מבריק בהתאם לסוג הספר ובחירת הסופר.

בנוסף, ניתן להוסיף לכריכה אלמנטים שיגרמו לספר לבלוט על המדף לעומת המתחרים, זה החלק בו אפשר להפעיל את היצירתיות ולחשוב מחוץ לקופסה.

בכריכה רכה אפשר להוסיף דשים שמעבים את הכריכה ומעניקים לספר תחושה יוקרתית יותר, הם מעניקים גם יותר מקום להוספת טקסטים, ציטוטים, המלצות ומידע על הסופר.

אפשר להוסיף גם לכה סלקטיבית שתבליט אותיות או חלקים מהכריכה, מה שיעניק לספר ממד נוסף.

יש אופציה גם לפויל שיהיה בגוון מטאלי כזה או אחר לאלמנטים מסוימים בעיצוב, וניתן גם להוסיף צבע חמישי לכריכה.

הוצאה לאור מקצועית תדע להסביר לכם על כל הסוגים השונים ולהראות לכם דוגמאות של סוגי הדפסות וכריכות ספרים שיצאו תחת ידם.

כמה זה עולה?

כמובן שיש הבדלי מחיר בין סוגי ההדפסה השונים, כמויות ההדפסה, שחור לבן לעומת צבע, כריכה קשה או רכה ועוד.

חשוב לשים לב שבעבודה עם הוצאה מקצועית עלות ההדפסה מהווה קשר ישיר לאיכות ההדפסה, וחשוב לזכור שהדפסת ספרים בזול תעלה בסוף ביוקר.

עם זאת, ספר שחור לבן שיודפס עם כריכה רכה יעלה פחות מספר צבעוני עם כריכה קשה, וחשוב לזכור את זה בתהליך בחירת בית דפוס.

כמה זמן נמשך תהליך ההדפסה?

יש מספר גורמים שיכולים להשפיע על זמן ההדפסה.

כריכה רכה תהיה מהירה יותר מכריכה קשה שתדרוש תפירה של הדפים ועבודה עם כורך מקצועי. גם הדפסה בשחור לבן תהיה מהירה יותר מהדפסה צבעונית כמו שהעלינו קודם.

אם נפשט את הדברים, ספר שחור לבן בכריכה רכה ייקח בערך שבועיים מרגע שאושר העתק השמש ועד שהספרים הודפסו במלואם, בעוד כריכה קשה וספר צבעוני יכולים לקחת גם חודש.

כשעובדים לבד מול בית הדפוס, חשוב לקחת בחשבון גם את עומס העבודה שלהם, ולהבין שהם לרוב ידחקו לקוחות פרטיים לתחתית סדר העדיפויות.

הוצאה לאור מקצועית מכירה מספר בתי דפוס, ובגלל רצף העבודה ביניהם ההדפסה שלכם תיקח פחות זמן, וגם תעשה יותר ברצינות, במחיר משתלם יותר ועל הצד הטוב ביותר.

בחירת בית דפוס

הוצאה לאור מקצועית עובדת עם מספר בתי דפוס ומכירה את המומחיות של כל אחד מהם, אם בחרתם לעבוד בצורה עצמאית מול בית דפוס, חשוב לוודא שהם אכן עובדים עם ספרים ושהם הדפיסו כבר מספר רב של ספרים מסוגים שונים.

בקשו לראות דוגמאות, שאלו על סוגי ההדפסות, עובי וסוג הנייר, סוגי הכריכות ועוד.

כשעובדים עם הוצאה לאור מקצועית ומנוסה, יש יתרון משמעותי גם בשלב ההדפסה. הוצאה שעובדת עם בתי דפוס השונים תדע לעזור לכם בבחירות השונות, תדע להכווין אתכם לסוגים הנכונים ביותר עבורכם ועבור הספר שלכם, ובגלל שמדובר בשיתוף פעולה בין שני עסקים, המחיר יהיה משתלם יותר, האיכות טובה יותר וקצב העבודה מהיר יותר.

הוצאת ספרי ניב עובדת היום עם קשת רחבה של בתי דפוס מהאיכותיים בארץ, כל אחד מהם מומחה בתחומו, ומנהל ההפקה ידע לקשר בינכם לבין בית הדפוס הרלוונטי ביותר לדרישות והרצונות שלכם על סמך ניסיונו ונוהלי העבודה שלנו.

ומה אתכם? איזה סוגי כריכות אתם מעדיפים? איך היה התהליך שלכם מול בית הדפוס? כתבו לנו בתגובות, אנחנו תמיד אוהבים לשמוע ממכם!

אם גם אתם חולמים לצאת לאור עם ספר שכולו שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא ואנחנו נדאג ליצור אתכם קשר עם כל המידע.

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

איך כותבים ספר

איך כותבים ספר מעולה?

איך לכתוב ספר? עם תהליך הכתיבה מציפות את הסופר מגוון שאלות – איך מפתחים עלילה ודמויות? איך מתמודדים עם מחסום כתיבה? ובכלל, איך כותבים ספר

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות