משחק ילדים: כך תכתבו ספר ילדים בלילה אחד!

מחפשים מידע על הוצאה לאור של ספרי ילדים? זה אחד הנושאים הכי מרגשים שיש – להעביר עוד לילה בחלומות על כתיבת ספר ילדים, זו אפשרות. עם זאת, אפשרות טובה יותר היא להקדיש לילה מחייכם להגשמת החלום: כתיבת ספר ילדים!

אולי תופתעו, אך כל מה שאתם צריכים בכדי לכתוב ספר הוא רעיון כללי, מסר עיקרי, מוטיבציה, ריכוז ולילה לבן אחד. אז איך מתחילים ומסיימים כתיבת ספר ילדים בכמה שעות? המשיכו לקרוא…

הוצאת ספרי ילדים

כתיבת ספר ילדים – כך עושים את זה!

“פורמולה” מדעית לכתיבת ספר ילדים אמנם אין, אך ישנה תבנית קבועה שחיוני ליצוק את רעיונותיכם לתוכה. לפניכם, 4 האלמנטים העיקריים עליהם נשענים ספרי הילדים: 

  • גיבור ראשי – הגיבור יכול להיות ילד או ילדה, בעל חיים ואפילו חפץ שעובר האנשה (שעון, מקרר,  כיסא וכדומה). בכדי להבטיח חיבור רגשי והזדהות – של הקורא עם הגיבור, עליכם לאפיינו לעומק: שם, גיל, תכונה דומיננטית, חולשות (עליהן הוא יתגבר בהמשך), למצוא את “קולו” הייחודי וכן הלאה. 
  • בעיה מרכזית – במרכזו של כל ספר ילדים ישנה בעיה – קונפליקט או אתגר מולם מתמודד הגיבור. הבעיה בספרי ילדים תהיה תמיד זמנית, ובהכרח ימצא לה פתרון שמתוכו הדמות תצמח ותתעצם. על הבעיה המרכזית ישב תמיד גם הערך המרכזי בסיפור. לדוגמא: הבעיה יכולה להיות קושי ביצירת חברויות חדשות. הערך/מסר מרכזיים: ערך החברות. מובן כי הבעיה חייבת להתכתב עם עולמם של הילדים, ולהציג התמודדויות אמיתיות ואותנטיות שבני גילם חווים.
  • התמודדות עם הבעיה –  בספרי ילדים (ולא רק בהם), הבעיה המרכזית לא נפתרת מיד. הגיבור עובר תהליך – פנימי וחיצוני, שלאורכו הוא חווה מנעד רחב של רגשות, לרבות ספקות לגבי יכולתו לפתור את הבעיה. חשוב לתווך את הבעיה בצורה עדינה ורגישה, תוך הצגתה כלגיטימית ולא חריגה. 
  • פתרון הבעיה – שיאו של הסיפור יגיע עם פתרון הקונפליקט או האתגר. הסגירה בספרי ילדים בהכרח תהיה אופטימית ומעצימה, כאשר בשלב זה יודגש הערך/מסר מרכזיים של העלילה. 

מהו הערך המרכזי שתעניקו לילדים עם קריאת ספרכם?

דמות גיבור מעוררת השראה, עלילה מקורית ואיורים מרשימים – כל אלו הכרחיים בכל ספר ילדים. עם זאת, ישנו דבר אחד מרכזי, שבמידה רבה הוא זה שמעניק לגיטימיות לספר והופך אותו ראוי: מסר / ערך מרכזי המודגש בו. 

רק בכדי לחדד את חשיבותם ומקומם של אלו בספרי הילדים, בואו נצא למסע קצר במנהרת הזמן: נסו להיזכר בספר ילדים אהוב שקראתם/הקריאו לכם בילדותכם. אנחנו מנחשים כי הספר הטמיע בכם מסר חינוכי, הרחיב את אופקיכם, הציע לכם נקודת מבט על סוגיה מסוימת וכן הלאה. עם כתיבת ספרכם, הקפידו גם אתם על מתן ערך אמיתי לילד שיקרא אתכם. איך הוא יכול לבוא לידי ביטוי? לפניכם כמה דוגמאות:

  • לימוד מילים חדשות בעברית
  • הקניית מיומנויות למידה 
  • חידוד הכישורים החברתיים 
  • טיפוח אחריות (כלפי אח קטן, בעל חיים, ביצוע מטלות)
  • מתן טיפים להתמודדות עם פחדים
  • קבלת האחר וההבנה כי כל אחד הוא בעצם אחר
  • איך משקיטים חששות, פחדים וחרדות


חשוב לדעת:
גם לאחר הוצאה לאור ספרי ילדים, ספר שאינו מגלם בתוכו ערך – חינוכי, חברתי, לימודי ועוד, יתקשה מאד לעבור את הסלקציה ההורית וככל הנראה יישאר על המדפים.

 

“מהו היקף המילים המומלץ לספר ילדים?”

אזהרת קלישאה לפניכם: האיכות חשובה מהכמות, קל וחומר בספרים ובטח שבספרי ילדים. בגדול, הוצאת ספרי ילדים היא לרוב בהיקף של בין 400 ל-1800 מילים, כאשר ההיקף יכול להיות קטן או גדול יותר. עם זאת, שימו לב: הגדרת היקף מילים (בשלב הראשוני, בו אתם כותבים בפעם הראשונה את טיוטת העלילה), אינה מומלצת. נניח והגדרתם לעצמכם יעד לכתוב ספר בהיקף של 550 מילים.

מעבר לכך שעם הגדרה שכזו אתם מקדשים את הכמות ולא את האיכות, הרי שעלולה להיווצר בעיה, שכן היקף מילים מוגדר עלול לפגוע ביצירתיות שלכם ו”לדכא” את התפתחות העלילה. מנגד, אתם עלולים למצוא עצמכם “מעבים” שלא לצורך את הטקסט בכדי לעמוד בציפיות (“כתבתי רק 410 מילים, אני חייב לכתוב עוד 140”).

לכן, כהוצאה לאור ספרי ילדים ההמלצה שלנו אליכם היא לכתוב אינטואיטיבית את העלילה שלכם – מבלי לחשוב על כמות מילים, מספר הפסקאות וחלוקה הרמונית בין חלקי העלילה. 

הוצאה לאור של ספרי ילדים

זכרו כי “ילדים” הם קהל יעד המאופיין במנעד גילאים רחב. המשמעות היא שישנם ספרי ילדים המיועדים לבני שלוש, שש, תשע וגילאי מצווה. ולכן, אי אפשר לדבר על היקף מילים לספר מבלי לדבר על הקהל אליו הוא מיועד. באופן טבעי, ספרי ילדים לפעוטות יהיו קצרים, מתומצתים ועניינים יותר, בעוד ספרים המיועדים לתלמידי כיתות ב’-ד’ יהיו מורכבים יותר עלילתית ובהתאם – גם ארוכים יותר.

בחירת שם לספר הילדים – העניקו חשיבות לדברים הבאים

הרבה לפני הוצאה לאור ספרי ילדים – האם ניתן לבחור שם ל”בייבי” שטרם נולד? יהיו אלו שיטענו שכן וגם אלו שלא. פעמים רבות, שמו של הספר ידוע למחבריו עוד טרם נכתבה/הוקלדה המילה הראשונה. עם זאת, במקרים מסוימים שם הספר נולד מתוך הסיפור עצמו, תוך כדי תנועה וכתיבה. 

מה שחשוב בעיקר עם בחירת שם לספר הילדים:

  • מאחר ומדובר על ספר ילדים, אין מקום לאניגמטיות או התחכמות. שם הספר חייב לרמוז לקורא על לפחות על אחד משני הדברים – זהות הגיבור או תוכן העלילה. 
  • השם של הספר אמור למכור אותו. בחרו בשם “ממגנט” – מסקרן וקליט, כזה שיגרום להורים ולילדים להתעניין בו.
  • השתדלו שלא לקרוא לספרכם בשמות זהים/דומים של ספרים שכבר יצאו לאור. אינכם רוצים להיות הסופרים של ה”ספר שיש לו שם של ספר שכבר פורסם”. שמו של הספר הוא מעין תעודת זהות, וכמוה – חשוב שיהיה ייחודי ומקורי. 

“האם באמת אפשר לסיים לכתוב ספר ילדים בלילה אחד?”

הלילה מתחיל מיד לאחר השקיעה ונמשך עד לתחילת הזריחה. המשמעות היא שעומדות לרשותכם בין 9-10 שעות לכתוב את ספר הילדים שלכם! על מנת לצלוח את המשימה, ראוי שתגבשו מבעוד מועד את אסטרטגיית העבודה/כתיבה על הספר:

  • אסטרטגיה מספר 1 – לתכנן מראש את קו העלילה: לאפיין לעומק את דמות הגיבור והדמויות המשניות, ליצור בעיה, לגבש פתרון ולערוך תרשים זרימה של אירועים מרכזיים בספר. לאחר שיש ברשותכם את “מסגרת העלילה”, תוכלו להקדיש לעצמכם לילה שבו תתרגמו את הרעיונות הכלליים למילים. היתרון: “מסלול הנסיעה” ידוע לכם מראש, כאשר הדבר היחיד שאתם צריכים לעשות הוא לנסוע אל היעד. 
  • אסטרטגיה מספר 2 – כתיבת הספר בצורה אינטואיטיבית, מבלי שמקדימה אותה כל הכנה מוקדמת. היתרון בשיטה זו (מעבר לכך שהיא מעודדת חשיבה יצירתית), הוא שאינכם מוקפים מראש ב”גבולות עלילתיים” – יש לכם דרור יצירתי מלא. הביאו לידי ביטוי את עולמכם הפנימי – האסוציאציות והרגשות, את הנושאים שמעסיקים/כואבים לכם (קל וחומר אם אתם הורים) וכיוצא בזה. 
  • שימו לב: באפשרותכם לשלב בין שתי האסטרטגיות. לדוגמא: אפיון כללי של הבעיה שתרצו לדון בה (לדוגמא: קושי של ילד בכור עם לידת אחיו הקטן), מבלי לאפיין מראש את דמות הגיבור ורצף האירועים. 
  • ומה עושים בסוף הלילה? בשיאו של תהליך הכתיבה תהיה בידכם הגרסה הראשונה של הספר. סביר מאד להניח כי תידרש עוד העמקה של דמויות וסיטואציות, ובהתאם גם סבבי תיקונים ודיוקים (זה טבעי לחלוטין!), עד שתגיעו לתוצר מגובש ושלם.

דברים נוספים שראוי להעניק להם חשיבות בכתיבת ספר ילדים

רגע לפני שאתם מכריזים: “זהו, אני מוכן ללילה לבן!”, אנו שמחים לחלוק אתכם עוד 3 טיפים שאימוצם יתרום לחוויית היצירה ולאיכות התוצר הסופי לפני שנגיע לשלב האחרון בכל הנוגע להוצאה לאור של ספרי ילדים:

  • אפיינו לעומק את קהל היעד – להגדיר כי קהל היעד שלכם הוא “ילדים”, זו אפשרות. עם זאת, מומלץ שתאפיינו את קהל הקוראים שלכם בצורה מעמיקה ויסודית יותר: בני כמה הילדים להם מיועד הספר, ובעיקר – האם הספר מיועד לבנים, בנות או לבנים ובנות? מובן כי במידה ואתם מייעדים את הספר לבנים בלבד לדוגמא, פיה קסומה עם כנפיים ורודות כדמות גיבור, קצת פחות תתאים. הגדרת הקהל היא זו שתשפיע במידה רבה על אורך הספר, זהות הגיבור, הבעיה איתה הוא מתמודד, דמויות המשנה, סגנון האיורים, עיצוב כריכה לספר וכיוצא בזה. 
  • קראו ספרי ילדים – בתור אנשים בוגרים, סביר כי ספרי ילדים הם לא בדיוק הז’אנר החביב עליכם. עם זאת, בעת שאתם נכנסים אל נעליהם של “מחברי ספרי ילדים”, ראוי שתקראו מספר ספרים לפני שפונים אל הוצאת ספרי ילדים עם ספרכם החדש. המפגש הזה עשוי ללמד אתכם המון – החל ממבנה הסיפור ו”גובה השפה”, דרך מספר הדמויות בסיפור ועד השפעת גוף הכתיבה על חווית הקריאה (גוף ראשון או שלישי) ועוד.
  • התחברו לילד שבכם – בחייכם הבוגרים מצופה מכם להיות אך ורק בוגרים. במעמד כתיבת ספר ילדים? אתם מוכרחים להתחבר לילד שבכם! החוויות שחוויתם כילדים – אלו שזכורות לטובה ואלו שקצת פחות, הן נכס! היכולת שלכם להתחבר לילד שהייתם תתרום לאותנטיות העלילה והדמויות, וליכולת של הקורא להתחבר ולהזדהות. 

אם התעניינתם בהוצאת ספרי ילדים, ייתכן ויעניין אתכם גם: איך להוציא ספר ראשון לאור? | הוצאת ספרי שמע | הוצאת ספרים דיגיטליים

תגובות

אביטל 16 בדצמבר 2021
תודה;!!!!
איגור למברג 31 באוקטובר 2021
ממש שמחים לשמוע! בהצלחה!

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות