יחסי ציבור לספרים ולסופרים

יחסי ציבור לסופרים

ספר חדש שיוצא לאור ניצב לצד אלפי ספרים אחרים, חדשים וישנים, ידועים יותר או פחות.

כדי שייחשפו אליו כמה שיותר אנשים, הוא צריך להתבלט – וזו משימה לא פשוטה.

ישנן היום דרכים לעשות זאת באופן עצמאי, כמו פרסום דרך הרשתות החברתיות (שנחשבות פלטפורמה נהדרת לפרסום ספר וליצירת קהילה) אך מי שרוצה להתפרסם בגדול, בתוך זמן קצר יחסית, חייב לעצמו משהו גדול יותר: יחסי ציבור לספרים ולסופרים הם הדרך להגיע לתפוצה הרחבה ביותר, עוד לפני שהספר יוצא לאור.

יחסי ציבור לספרים ולסופרים

שירות יחסי ציבור מקצועי לספרים ולסופרים

מה הם יחסי ציבור, למעשה? איש יחסי ציבור מקצועי הוא אדם אשר נמצא בקשר ישיר עם כלי התקשורת, ומפנה אליהם סיפורים שונים, ‘אייטמים’ בשפה המקצועית, אשר יכולים להתאים להם.

אנשי היח”צ יקיימו לרוב קשרים הן עם אנשי רדיו, הן עם אנשי טלוויזיה והן עם מערכות עיתונים, כדי לכסות בצורה רחבה את כלל אמצעי המדיה הפועלים כיום בשטח.

איש יחסי הציבור מנסה לעניין את אותם כלי תקשורת בסיפורים של הלקוחות שלו, ובכך מביא לידיעת אנשי התקשורת סיפורים רבים שלא היו יכולים להגיע אליהם בכוחות עצמם.

רבים יתפלאו לגלות שהיום אחוז גדול מהסיפורים ומהאייטמים שנראים על המסך, שנשמעים ברדיו ושמופיעים על דפי העיתונים מקורם באיש יחסי ציבור שידע להעביר את אותו סיפור לאיש התקשורת המסוים.

תפקידו של איש יחסי הציבור הוא למעשה לקחת את הסיפור של הלקוח שלו – במקרה זה, הסופר – ו’לשווק’ אותו לתקשורת בצורה נכונה.

זה לאו דווקא יהיה הסיפור שכתב הסופר: זה יכול להיות סיפור החיים של הסופר, מומחיות מיוחדת שיש לו, עובדה מעניינת על עצמו או על חייו – והכול קשור כמובן בספר, שכן זו המטרה בסופו של דבר, לחשוף את הספר לכמה שיותר צופים, מאזינים וקוראים.

כך למשל, שחקן כדורגל שכתב אוטוביוגרפיה על עצמו, יוכל לשווק את סיפורו באמצעות הקריירה הידועה שלו; מדען שזה בפרס נובל יוכל להשתמש בזכייה הזו כדי לפרסם את הספר שלו, כאשר יכתוב אותו; ואדם אשר כותב ספר על עצות כלכליות, יוכל לספר איך הגיע מפת לחם למצב שהוא מחזיק בבעלותו שתי דירות.

כל עובדה מעניינת יכולה להפוך לסיפור של ממש, שיפורסם באחד מכלי התקשורת. הכול עניין של יחסי ציבור.

איך לעשות נכון יחסי ציבור לספרים

איך עושים יחסי ציבור לספר חדש?

רוב אנשי היח”צ הם אנשי מקצוע ‘משופשפים’, שמכירים היטב את כלי התקשורת ואת אנשי התקשורת, יודעים מה הם מעדיפים, לאיזה סוג של סיפורים הם נמשכים ומה יפסלו על הסף.

בהתאם לכך אותם אנשי יח”צ ידעו למי לפנות, ומתי.

לטובת התהליך, תערך הכרות בין הסופר לאיש יחסי הציבור שירצה להכיר את הספר והסופר מקרוב, במהלך הפגישה ילד כיצד הגיע הסופר להחלטה לכתוב ספר, מה אפיין את תהליך הכתיבה, מהו נושא הספר, מהו המסר החשוב ביותר בו, מהי האישיות של הסופר, כיצד הוא חווה את תהליך ההוצאה לאור ועוד ועוד.

השאלות הללו, שלמעשה יאפשרו לאיש היח”צ להכיר את הסופר לעומק, יאפשרו לו לגבש עבור כלי התקשורת סיפור ‘מוֹכר’, כזה שירצו לפרסם ולעסוק בו.

עבודת יחסי הציבור היא אומנות לכל דבר.

אדם לא מנוסה, או שאינו מבין איך התחום הזה פועל, לא יוכל להגיע לחשיפה הנדרשת והמתבקשת; איש מקצוע מיומן ומנוסה ידע כיצד להפוך את הסיפור לאייטם חם ומבוקש בתוך זמן קצר, בזכות הידע שצבר והמקצועיות הרבה שלו. סופר, ובעיקר סופר מתחיל, זקוק מאוד לכישורים האלה.

החשיבות של יחסי ציבור לספרים ולסופרים חדשים

כאמור, עבור סופרים חדשים, וכן עבור ספרים חדשים, יחסי הציבור הם דבר חשוב מאוד. ומדוע? משום שבשלב הזה הם זקוקים לחשיפה הגדולה ביותר, שככל הנראה לא יצליחו להשיג מבלי להופיע בכלי התקשורת הגדולים.

נכון, אפשר – כפי שציינו כבר בתחילת הדרך – ליצור קהילה גדולה דרך הרשתות החברתיות, אך מי שמעוניין לפרוץ לתודעה, להפוך למוכר יותר בזמן קצר מאוד יחסית (נניח, בתוך כמה חודשים עד שנה), יוכל לעשות זאת רק באמצעות הופעה בתקשורת.

אכן, גם את המהלך הזה אפשר לעשות לבד – אבל למעט במקרים מיוחדים שבהם מדובר בסיפורים יוצאי דופן או כאשר הסופר מפורסם עוד לפני הוצאת ספרו הראשון – רק יחסי ציבור מקצועיים בעזרת אנשי מקצוע מהתחום יוכלו להביא את התוצאות המהירות המבוקשות.

כל ערוץ אחר מחזיק בפוטנציאל הנכון, אך נדרש לו זמן רב הרבה יותר כדי להגיע לחשיפה המתבקשת.

תהליך היח”צ כחלק מההוצאה לאור

בעבר יחסי ציבור לספרים היו דבר נדיר למדי. הדעה השלטת הייתה שעל ספרים להימכר, כפי שהם.

אין צורך לדחוף אותם, לשווק אותם וליח”צן אותם, מלבד ממדורי הספרות בעיתונים.

הימים האלו עברו: היום, בעידן שבו אלפי ספרים יוצאים לאור מדי שנה, אין כל ברירה אלא להשתמש ביחסי ציבור כדי להתבלט – ורבים עושים זאת כחלק מתהליך ההוצאה לאור.

יחסי ציבור לספרים ולסופרים נתפסים היום כעוד שלב בתהליך הוצאת הספר. הרי הוצאה של הספר מבלי לבשר על הוצאתו, מבלי שהציבור יודע על כך, משולה כמעט לספר שלא יצא לאור. איש לא יקרא אותו אם איש לא ידע שפורסם. לכן יחסי ציבור לספרים ולסופרים הפכו בשנים האחרונות לשלב בלתי נפרד מתהליך ההוצאה.

יחצ לספרים וסופרים

יחסי ציבור לספרים ולסופרים עם הוצאת ספרי ניב

בין שלל השירותים שמציעה הוצאת ספרי ניב לסופריה, היא מספקת להם גם שירותי יחסי ציבור, בשיתוף פעולה עם משרד היח”צ נוי תקשורת המתמחה בתחום.

אנחנו מציעים לסופרינו מסלולים שונים של יחסי ציבור, בהתאם להעדפות של הסופר, לסוג הספר, לתקציב העומד לרשותו ועוד.

משרד היח”צ ינהל את הקשר מול כלי התקשורת, בין היתר בעזרת עותקים מהספר שיישלחו לכלי התקשורת הרלוונטיים, ויעשה הכול כדי להגדיל את החשיפה אל הספר ואל הסופר – באמצעות סקירות, פרסומים שונים על הספר, כתבות ואף ראיונות רדיו וטלוויזיה.

מנהל ההפקה שלנו יעביר לסופר אחת לתקופה דיווח על הפרסומים בכלי התקשורת שעסקו בספר שלו.

בנוסף אנחנו מחזיקים בשני פודקאסטים חשובים שמאפשרים לנו לראיין את הסופרים, לשמוע עוד על הסיפור שלהם, על הספר שכתבו ועל התהליך. בקרו בפודקאסט מאחורי הכריכה.

צרו קשר

שתפו את המאמר

שירותים נוספים

הקלדה

שירותי הקלדה לספר טקסט אומנותי – רומן, סיפורת, ספר ילדים, שירה ועוד – הוא לא משהו שנוצר ‘בהזמנה’. לעיתים אנחנו כותבים אותו על גבי מחשב

קרא עוד »

סמינר שיווק לסופרים

סמינר שיווק לסופרים לתשומת לבכם: בימים אלו לא מתקיים סמינר שיווק בעקבות מגפת הקורונה אם תשאלו את הסופר הממוצע באשר לתהליך הוצאת ספר לאור, קרוב

קרא עוד »

תרגום ספרים

על תרגום ספרים תרגום ספרים היה מאז ומתמיד שירות מרכזי בעולם הספרות. היכולת להעביר את משמעות כתב היד המקורי ואת המסר שלו בצורה מושלמת, למרות

קרא עוד »

חולמים לפרסם ספר?

צרו עמנו קשר, ואנו נלווה אתכם צעד צעד, יד ביד, לאורך כל הדרך. בהצלחה!

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות