איך להוציא ספר מתכונים ב-6 שלבים קלים להכנה

כתיבה והוצאה של ספר מתכונים מעולה

ספרי מתכונים תמיד היו ז’אנר אהוב, וקשה למצוא בית שאין בו לפחות ספר מתכונים אחד.

אנשים תמיד מחפשים מתכונים חדשים, והם בתמורה מציעים מאגר מסודר של מאכלים שווים לפי קטגוריות שעוזרות למבשל המתחיל והמנוסה לקבל השראה, אומץ ורעיונות לבישול.

מאז שהקורונה פרצה לחיינו, אנשים רבים מצאו עצמם במטבח והציתו את אש הבישול שלא ידעו שבערה בהם.

אם ההשראה הקולינרית הכתה גם בכם, או שהרעיון לכתיבת ספר בישול בוער בכם כבר זמן מה, הגיע הזמן להפשיל שרוולים, לשים סינרים, להדליק תנורים ולהכין ספר מתכונים שכולו שלכם!

שלב 1: הגדירו את קהל היעד

לא משנה איזה ספר אתם כותבים, חשוב שתכירו את קהל היעד שלכם, אבל משימה זו בולטת במיוחד כשזה מגיע לספרי בישול, וחשוב להחליט כבר בשלב מוקדם – למי הספר מיועד? ילדים או מבוגרים? מה הידע הטכני שיש להם?

אתם מתכננים להסביר את הכל מהתחלה למבשלים מתחילים, או דווקא מכוונים לבשלנים מנוסים יותר שידעו איך להפריד חלמון וחלבון בלי טיפים וטריקים מצדכם?

שאלו את עצמכם:

  • עד כמה קהל היעד מומחה בבישול?
  • מאיפה הם קונים את האוכל שלהם בדר”כ? (סופר שכונתי, שוק לוינסקי, רשתות של אוכל בריא או אולי חנויות עם התמחות באוכל מהמזרח הרחוק? זה ישפיע על בחירת המרכיבים)
  • איזה אוכל הם אוהבים?
  • איזה מתכון ירגיש להם מאיים מדי והם לא ירצו לנסות?
  • עד כמה הם מוכנים לקחת סיכונים?
  • חשוב להם יותר לאכול בריא? או אולי להרשים אורחים? או בכלל להכין ארוחות בקלות ומהירות?

איך להוציא ספר מתכונים ב-6 שלבים קלים להכנה

שלב 2: תוכן עניינים

אנחנו תמיד ממליצים לסופרים שלנו לעבוד עם תוכן עניינים, זה עוזר לסדר את שלבי הכתיבה, זה מספק “שלד” לספר שעליו אפשר לבנות וזה מקל משמעותית על התהליך.

לכן, תתחילו בלאסוף את כל המתכונים שיש לכם ואתם אוהבים, אם כתבתם אותם בעצמכם, או מצאתם מתכון קיים ושיפרתם אותו בצורה ייחודית.

עברו במחשב ובפלאפון על תמונות ישנות וחפשו כל תמונת אוכל שהכנתם, זה יעזור לכם להיזכר במתכונים וחוויות ששכחתם ויכולים להוסיף נפח לספר.

אם תכננתם לאגד ספר מתכונים משפחתי למשל, תמונות מאלבומים וחוויות משותפות יעזרו להביא את המתכונים לחיים עם האופי הייחודי של משפחתכם.

דברו עם הקרובים לכם על המתכונים שהכי זכורים להם, על חוויות ייחודיות, מאכלים אהובים מהילדות ועוד, זה יעזור לכם להתמקד במתכונים עם חשיבות מיוחדת.

לאחר מכן נעשה סינון בהתאם להגדרת קהל היעד שעשינו בשלב הראשון, דמיינו בעיניי רוחכם את הקורא הפוטנציאלי של הספר ונסו להחליט – מה יתאים לו יותר או פחות.

אם מדובר בספר מתכונים לילדים למשל, אולי עדיף בכל זאת להשאיר בחוץ את מרק הבצל המנצח.

נחלק את המתכונים לפי סוג האוכל, אפשר להתחיל בסלטים בעמודים הראשונים, לאחר מכן מנות ראשונות, עיקריות, קינוחים ומשקאות, תלוי כמובן באופי הספר והמתכונים המוצאים.

אם אתם מכינים ספר מהמטבח האסיאתי למשל, חלוקה גאוגרפית של תוכן העניינים יכולה להיות רלוונטית, אפשר גם לחלק את המתכונים לפי עונות, או אם מדובר בספר מתכונים אישי יותר אפשר לחלק את הספר עם “מרקים ליום גשום” או “מתכונים בריאים למאנץ’ לילי” וכאלה.

תוכלו תמיד לשנות את תוכן העניינים בהמשך אם תרצו, חשוב רק לוודא שהמבנה אינטואיטיבי ונגיש לקורא.

שלב 3: מחקר

אנחנו בטוחים שיצא לכם לראות ספרי מתכונים במהלך חייכם, אבל ברגע שמתחילים במלאכה של להרכיב ספר כזה משלנו, הדברים נראים שונה.

לכן חשוב לבצע עבודת מחקר, להיכנס לחנויות הפיזית והאינטרנטיות ולהסתכל על ספרי מתכונים שונים – איך הם נראים, איך הכריכה מעוצבת, מה סדר המנות, איך הם סידרו את העמודים ועוד.

ספר מתכונים יכלול גם מגוון תמונות מגרות של המנות המוכנות.

בשביל לדעת כבר בשלב מוקדם אם הצילומים שלכם טובים מספיק או שדרושה עבודה עם צלם מקצועי, תוכלו להעלות מספר תמונות לרשתות החברתיות ולבדוק את התגובות, אם אין מספיק אינטראקציה יכול להיות שהתמונות לא מושכות מספיק, ועבודה עם צלם אוכל מנוסה תוכל לעזור משמעותית עם זה.

ומה בנוגע לכמות המתכונים?

אין מספר מוגדר של כמות מתכונים בספר, אבל כדאי לזכור שלרוב בתהליך העימוד נפרוס את המתכון על שני עמודים, ככה שבספר של 100 עמודים יהיו בערך 50 מתכונים.

עם זאת, מדובר בעניין יחסית גמיש, אתם יכולים לקבוע כמה עמודים אתם רוצים, ואפשר להכניס גם 5 מתכונים לסלטים בכפולת עמוד, אבל זה היחס פחות או יותר.

זה חשוב כשמתכננים את הזמנים, את הצילומים ואת עלות הפרויקט.

עריכת ספר מתכונים הוצאה לאור

 שלב 4: לאכול עם העיניים

אין ספק שאנחנו לא אוכלים רק עם הקיבה, ולמראה המנה יש חלק חשוב בכל ספר מתכונים, לכן חשוב מאוד שהתמונות יהיו מזמינות, וגם אחידות מבחינת הסגנון.

אם אתם לא מומחים בצילום, אל דאגה, תוכלו ליצור קשר עם הוצאה לאור מקצועית שתדע לצוות לכם צלם אוכל מנוסה שיעבוד יחד אתכם על צורת המנה ויוציא לכם תמונות מנצחות.

בשביל לצלם את המנה, צריך לבשל אותה כמובן, וחלק קריטי בכל ספר מתכונים יהיה לוודא את המרכיבים השונים וההנחיות שכתבנו בשביל להבטיח שהכל ברור, קריא ובעיקר טעים!

בתהליך העריכה של ספר המתכונים עומדים להגיע אליכם חברים רעבים שהלכו בעקבות הריח וישמחו לטעום מהבישולים שלכם, לכן חשוב לתכנן מראש, לעדכן ולהזמין את הסביבה בשביל לוודא שכל המתכונים מוצלחים ושאוכל יקר לא יתבזבז לחינם בתהליך.

אפשר גם להחליף את האירוח במשלוחי מנות שווים לשכנים ולקרובים אליכם.

ומה בנוגע לבדיקת המתכונים?

חשוב לוודא שכל המידות ושלבי ההכנה נכונים, במיוחד אם מדובר בספר מתכונים למתחילים.

אם המתכון המעולה שגנבתם מסבתא לחריימה כולל “תיבול לפי העין” זה הזמן באמת לבדוק מה זה אומר, כפית? שתי כפיות? חשוב להוציא כמויות מדויקות שיעזרו גם לדורות הבאים.

 

שלב 5: העבודה מול הוצאת הספרים

בהכנת ספר מתכונים יש חשיבות גדולה יותר לעבודה הכרוכה בתהליך היציאה לאור לעומת תהליך ההוצאה של ספר מתח למשל, בעוד ספרים אחרים מתמקדים בעיקר בטקסט הכתוב, ספר מתכונים כולל הרבה עבודה על עיצוב ועימוד.

הנה כמה נקודות חשובות במיוחד בהוצאת ספר מתכונים לאור.

  • עריכה לשונית – אומנם יש חשיבות גדולה לתוכן הוויזואלי, אבל שגיאות כתיב וטעויות הקלדה יוכלו להרוס גם את הספר המדהים ביותר. חשוב להשקיע בעורך מיומן שיוודא שמדובר בשני ראשי שום, שתי כפיות מלח, חצי כוס קמח ועוד.
  • תהליך העימוד – בתהליך העימוד דואגים לעצב את תוכן הספר, לחלק לעמודים, לבחור את הפונטים, הפרקים ותוכן העניינים. כשמדובר בעיצוב ספר מתכונים העבודה עם המעמד תהיה קריטית יותר כיוון שהיא כוללת תמונות מרובות ומדובר בספר צבעוני במיוחד, לכן תעשה עבודה עם מעצב גרפי מקצועי שישלח לכם כל פעם מספר עמודים לאישור.
  • עיצוב כריכה – כמו שציינו כבר קודם, החלק הוויזואלי תופס נפח משמעותי בספר מתכונים ולעיצוב הכריכה יש חלק קריטי ביותר בסיכויי המכירה והשיווק שלו. חשוב להשקיע בתהליך עיצוב הכריכה ולוודא שהוא מייצג את הספר ואתכם בצורה הנכונה ביותר.
  • צלם וסטייליסט אוכל – צלם מקצועי יעזור למנף את הספר לשלב הבא, הוא צילם אין ספור מנות במגוון סגנונות וטעמים וידע למצוא את הזווית הנכונה. סטייליסט אוכל ידע להציג את המנות בצורה הטובה ביותר, הוא יכיר את כל הטריקים והטיפים לצלחות המושלם ויחד עם הצלם הם צוות מנצח. איזה טריקים יש למשל? ידעתם שבטלוויזיה ובסרטים כשמראים מישהו אוכל גלידה מדובר בעצם בפירה? לא מאוד מעורר תאבון, אבל ויזואלית פירה נראה כמו גלידה יותר מגלידה אמיתית! צלמי אוכל מקצועיים מכירים את התהליך וידעו לביים את התמונה ולצלחת את המנה בצורה הטובה ביותר.
    רוצים לראות טריקים נוספים שעושים בהם שימוש בתעשיית פרסומות המזון? צפו בסרטון הבא https://www.youtube.com/watch?v=Swp3T2JDKnA&t=186s
  • הדפסת הספר – בגלל שמדובר בספר שהולכים לעבוד איתו הרבה בסביבת המטבח, חשוב להשקיע בכריכה קשה ואיכותית שתשמור על הספר לאורך זמן.
    גם עמודי הספר יהיו שונים ויודפסו על נייר כרומו איכותי וצבעוני בשביל לשמור על איכות התמונה ועמידות הדפים. לפני ההדפסה יבוצע תדפיס אייריס לספר שנועד לוודא את סדר הופעת הדברים ואת איכות הצבעים.
    תהליך ההדפסה יהיה יקר יותר מתהליך ההדפסה של ספר בשחור לבן עם כריכה רכה, אבל גם הצרכנים יודעים שאיכות שווה יותר, והמחיר המומלץ לצרכן לספר מתכונים יהיה בהתאם.

עיצוב ספרי מתכונים עריכת ספר מתכונים אישי

שלב 6: הוסיפו טעם אישי

הרגישו חופשי להוסיף למתכונים שלכם סיפורים קצרים וחוויות מסביב למנה שהכנתם, מתי טעמתם אותה לראשונה, איזה טעויות היו לכם איתה ועוד.

אומנם אנחנו מדברים בכל זאת על ספר מתכונים, אבל קוראים שונים שיתקלו בטקסטים שלכם ירגישו חיבור אליכם באמצעות הסיפורים, וקל לנו יותר להתחבר לאנשים כשאנחנו מרגישים כאילו אנחנו מכירים אותם.

זה זמן טוב לכתוב גם פתיח לספר שמספר על המסע הקולינרי שלכם בקצרה, איך הגעתם לשלב שאתם נמצאים בו היום, מתי בישלתם לראשונה, אם ניסיתם מתישהו מוצר חדש וזה ממש לא עבד, איך היה תהליך הוצאת הספר ועוד.

 

וזה הכל, עכשיו נשאר רק להתחיל לעבוד ובסיום העבודה יצא לכם ספר מתכונים טעים במיוחד! 😊

מה אתכם? מה ספר המתכונים האהוב עליכם? איזה מנה לא תשכחו? כתבו לנו בתגובות, אנחנו תמיד שמחים לשמוע ממכם!

גם אתם חולמים לצאת לאור? השאירו פרטים בלינק, והגשימו את החלום כבר היום!

תגובות

אנה בולין 12 באוקטובר 2021
תודה רבה על המאמר המעניין. מלא בתוכן רלוונטי!
רינה קופילי 10 באוקטובר 2021
איזה יופי! ממש שמחה שנתקלתי במאמר שלכם! זה תמיד היה חלום חיי להוציא ספר מתקונים :)

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

מעמד ספרים מקצועי

מיומנו של מעמד מקצועי

מיומנו של מעמד מעטים האנשים שמרימים ספר חדש ומתעמקים בתהליך שעבר הטקסט עד שהוא הגיע לצורתו הנוכחית. אולי נשים לב לשגיאות כתיב או הקלדה בטקסט

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות