הדפסת ספרים והפקות דפוס

הדפסת ספרים

הדפסת ספרים והפקת דפוס, זהו אחד השלבים המרכזיים והחשובים ביותר בתהליך הוצאה של ספר, בטח ובטח אחד השיאים של תהליך זה.

לא משנה באיזה ספר מדובר , ספרי ילדים, מבוגרים ועוד.

הוצאות לאור, גם אם ההדפסה עצמה לא נעשית בין כותליהן, מתמחות בתהליך הפקות דפוס בזכות שנים של ניסיון ואינספור סוגי ספרים שהוציאו לאור ספרי ילדים, ספרי מבוגרים, רומנים ועוד – ובכל מקרה חשוב שהשלב הקריטי זה ייעשה בידי אנשי מקצוע.

הדפסת ספר – השלב המתקדם בהוצאה לאור

ההדפסה היא השלב שבו הספר הופך (סוף־סוף…) למציאות של ממש: מכתב יד פשוט או קובץ Word שאולי נשמר שנים על המחשב מבלי שראה אור יום, זוכה הסופר לספר של ממש, שאותו יוכל לחלק, למכור וכל שיחלום וירצה לעשות עמו.

אפשר לומר, במובנים רבים, שזהו שלב הלידה של הספר.

מהסיבה הזאת, הדפסת ספר היא עניין חשוב – וגם רגיש מאוד. הדפסת ספרים כוללת אינספור פרטים חשובים שכדאי לשים לב אליהם, גם כדי שהספר יצא במצב טוב וראוי, וגם כדי לחסוך בזמן ובעלויות אם צריך. 

הדפסת ספרים

השלבים בתהליך הדפסת הספר

ראשית ‘נמקם’ את שלב הדפסת הספר בסדר הוצאתו לאור: הספר יודפס לאחר שהסתיימה כל עבודת ההכנה שלו, כלומר לאחר שבוצעה לו עריכה ספרותית ולשונית, העימודעיצוב הכריכה, סבבי ההגהה השונים והסגירות לדפוס.

כשכל אלו מסתיימים (לרוב השלב האחרון יהיה ההגהה לאחר העימוד) יחל שלב ההדפסה בפועל.

הצעד הראשון בשלב הדפסת ספר יהיה הדפסת העתק שמש

העתק השמש הוא בעצם עותק ראשוני של הספר, שמיועד עבור ההוצאה לאור, על מנת לבחון האם ישנם ליקויים בספר ולוודא שהכול נמצא במקומו לפני ההדפסה.

להבדיל מהוצאות לאור מסורתיות שבהן הסופר לא מעורב כלל בשלב זה, אצלנו העתק השמש מיועד גם לסופר – כדי שיוכל לקרוא את הספר פעם אחת אחרונה, ולצאת לתהליך הדפסת ספרים בלב שלם, שזו גרסת הספר שתצא אל האור. 

יש לציין שהעתק השמש הוא לא העתק ‘אחד לאחד’ של הספר: אומנם הטקסט, בעיקר אם אינו צבעוני, יהיה לרוב זהה, אך אם ההדפסה נעשית בדפוס אופסט (נגיע לכך מיד) הצבעים יהיו מעט שונים.

במקרים כאלו לרוב תצורף להעתק השמש דוגמת צבע של התוצאה הסופית הנקראת לעיתים ‘אייריס’, שבה הצבעים תואמים את אלו שיופיעו בסופו של דבר.

גם עובי הדפים שעליהם יודפס הספר יהיה כנראה שונה, אבל אין מה לדאוג: העתק שמש נעשה בטכניקה מהירה יותר, כדי לשמש דוגמה בלבד, ואין להסיק ממנו לגבי המראה הכללי – אלא רק לוודא שכל האלמנטים נמצאים במקומם ושהטקסט שלם.

לאחר שהסופר יאשר את העתק השמש, יחל שלב הדפסת הספר עצמו!

הדפסת ספרים בכמויות קטנות
הדפסת ספר מחיר הדפסת ספרים בכמויות קטנות

כדי ששלב ההדפסה יתחיל, הסופר וההוצאה צריכים להחליט על כמה פרטים חשובים:

ישנם, בגדול, שני סוגי הדפסות – דפוס דיגיטלי ודפוס אופסט:

  • הדפוס הדיגיטלי והחדיש יותר יתאים בעיקר לצרכי הדפסת ספרים בכמויות קטנות, של עד 1,000 עותקים בשחור־לבן ועד 500 עותקים בצבע.
    הרעיון והחדשנות של הדפסה דיגיטלית מהווה אלטרנטיבה שמאפשרת הדפסת ספרים בכמויות קטנות בצורה איכותית ומהירה.
  • דפוס האופסט, שזו השיטה הוותיקה יותר, מצריך הכנת ‘לוחות’ לפני תחילת תהליך ההדפסה. עלות הלוחות מגולמת במחיר ההדפסה, ולכן משיקולים כלכליים, תתאים שיטה זו לרוב להדפסות בכמויות גדולות.

יתר על כן חשוב לציין כי אם הדפסת עמודי פנים הספר תהיה צבעונית, בין אם זה בהדפסה דיגיטלית או בהדפסת אופסט – עלות ההדפסה תהיה גבוהה הרבה יותר מאשר הדפסה בשחור־לבן  ולכן כאשר מנסים לחשב את עלויות הדפסת ספר מחיר ההדפסה ישתנה בתנאים שציינו למעלה.

אלו פרטים שחשוב לדעת לפני ההחלטה, משום שכך הבחירה תהיה מושכלת:

  • סוג הנייר: ישנם שני סוגי נייר המומלצים להדפסת ספרים, נייר נטול־עץ ונייר כרומו.
    נייר נטול־עץ יהיה שימושי מאוד בספרי קריאה למבוגרים עם דגש על ספרים המודפסים בשחור־לבן. נייר כרומו, יהיה שימושי בעיקר בתהליך הוצאה לאור של ספרי ילדים ובספרים שרוב עמודיהם הם עמודי צבע.
  • משקל הניירישנם כיום ניירות במשקלים שונים, כלומר בעובָיים שונים, ככל שהנייר ‘כבד’ יותר, כך הוא יהיה עבה יותר.


בנוגע לנושא של הדפסת ספר ילדים ובספרים אומנותיים, נבחר לרוב משקל עבה יחסית לנייר הכרומו, לצורך העניין, נייר כרומו 170 גרם.

לספרי קריאה למבוגרים, נבחר משקל נייר שיהיה מותאם למספר העמודים שבו, ככלל אצבע, ככל שהספר עבה יותר, נבחר נייר קל יותר, על מנת לא לתת לספר להפוך לעב כרס.

לספרים דקים יחסית בעלי מספר עמודים נמוך, נבחר משקל כבד יותר.

משקלי נייר נטול־עץ שימושיים בספרים הם למשל – 70 גרם, 80 גרם, 90 גרם ו- 110 גרם.

  • סוג הכריכה: כאשר מדובר על הדפסת ספרים, ישנם שני סוגי כריכה – רכה וקשה. 
 

לרוב כריכות קשות ישמשו בעת הדפסת ספר ילדים ולספרי עיון (הכריכה הקשה שומרת עליהן מקימוטים, קיפולים וקריעות), ואילו כריכות רכות יתאימו לספרי קריאה רבי עמודים (משום שכך קל יותר להחזיק אותם, לקרוא בהם ולשאת אותם בתיק, לדוגמה).

  • סוג הלמינציה לכריכה: למינציה היא שכבת ניילון המוצמדת בחום לכריכת הספר, ובכך משמרת את הדיו עליו לאורך זמן, מונעת שריטות ומעניקה נופך נוסף לכריכה. 


ישנם שני סוגי למינציות: למינציה מאט או למינציה מבריקה. כשמם כן הם – למינצית המאט אינה מחזירה את האור ואינה בוהקת, ואילו הלמינציה המבריקה מחזירה אור ובוהקת.

ככלל אצבע נאמר כי למינציית המאט תתאים בעיקר לספרי קריאה למבוגרים, ואילו הלמינציה המבריקה תתאים בעיקר לספרי ילדים.

גם כאן מחבר הספר וההוצאה לאור יכולים להפעיל שיקול דעת ולבחור אחרת.

  • השבחות לכריכה – כדי לבלוט על המדף, צריך לפעמים ‘לצאת מהקופסה’.

אנו ממליצים בחום לסופרים שלנו להוסיף לכריכת הספר אלמנטים שיגרמו לו לבלוט מול שאר הספרים.

החל בדשים, המעניקים לספר תחושת יוקרה ומעבים את הכריכה, דרך הבלטות או לכה סלקטיבית אשר מבליטות אותיות או חלקים מהכריכה ומעניקות לספר ממד נוסף, ועד פוֹיְל או צבע חמישי לכריכה, שמאפשרים להדגיש חלקים בכריכה בגוון מטאלי כזה או אחר ועוד.

נציין כי הבחירה בסופו של דבר תהיה בידי הסופר. הוצאת הספרים תוכל להציע לו שלל אפשרויות של הפקות דפוס, ותשקף לו את הבדלי העלויות, אך ההחלטה בסופו של דבר תהיה שלו.

הפקות דפוס

כמה זמן נמשכת הדפסת ספר ואיך בוחרים בית דפוס?

אם ניקח את הזמן החולף מרגע הדפסת העתק השמש ועד לסיום ההדפסה של כל העותקים, כולל כריכתם, נגיע לתקופה של כחודש ימים.

ההדפסה עצמה, לאחר אישור העתק השמש, אורכת כשבועיים. עם זאת, בספרים מורכבים, לרבות ספרים למכירה עם השבחות מיוחדות, עמודי צבע רבים וכריכות קשות, תהליך ההדפסה עלול להימשך כחודש.

מצד שני, הפקות דפוס של ספרים פשוטים יותר, למשל הדפסת ספרים בכריכה רכה וספרים שבהם כל עמודי הספר בשחור־לבן, יודפסו לא פעם גם בתוך זמן קצר יחסית של שבוע לכל היותר.

בחירת בית דפוס נכון – זאת השאלה

ראשית, חשוב כמובן לבחור בבית דפוס שמומחיותו היא הדפסת ספרים, שכן לא כל בית דפוס מתמחה בכך.

שנית, מומלץ לבדוק אם אילו הוצאות ספרים עובד בית הדפוס – שכן בתי דפוס שעובדים עם הוצאות מדפיסים ספרים בכמויות גדולות יותר ובתדירות גבוהה יותר, ולכן נחשבים מקצועיים יותר ומנוסים יותר.

כשלב אחרון מומלץ לבקש דוגמאות של ספרים שכבר הודפסו, ולבחון את התוצאה בעיניים.

ככלל, הדפסת ספר ילדים דרך הוצאת ספרים היא המומלצת כיום לשלב זה, ולו משום הניסיון הרב שיש לאנשי ההוצאה בעבודה מול בתי דפוס.

הוצאות ספרים פועלות במשך זמן רב מול בתי דפוס שונים, לעיתים מול כמה בתי דפוס במקביל, ולכן יש להן היכולת לדעת אילו בתי דפוס הם המוצלחים ביותר – ואיזה בית דפוס מתמחה יותר בסוגים השונים של הספרים.

אגב, הוצאות הספרים המתמחה בהפקות דפוס מסוגלות להשיג מחירים טובים יותר להדפסות השונות, משום שהן מזמינות באופן טבעי עבודות בכמויות גדולות מאוד.

הוצאת ספרי ניב עובדת כיום עם קשת רחבה מאוד של בתי דפוס מהאיכותיים בארץ, כל אחד מומחה לתחומו ומתאים לאופי ספרים מסוים.

כשזה נוגע להפקת דפוס וספרים, לכל בית דפוס המומחיות והיכולות הייחודית לו, ומנהל ההפקה של ספרך הוא זה שיתאים את הספר, בהתייעצות עמך כמובן, לבית הדפוס המתאים ביותר לאופי הספר, על סמך ניסיונו המקצועי ונוהלי העבודה שלנו.

יש לכם שאלות נוספות בנוגע לתחום הפקות דפוס? צרו איתנו קשר ונשמח לענות לכל!

צרו קשר

שתפו את המאמר

שירותים נוספים

הגהה

הגהה כחלק מתהליך היציאה לאור החלק הראשון אחרי קבלת כתב היד להוצאה לאור ותחילת עבודה, יהיה להעביר את הטקסט אצל עורך ספרותי שידע ללטש את

קרא עוד »

איור ספרים

איור של ספר בעולם הספרים המרתק, מלא האומנות והיצירה, תחום האיור הוא כנראה היצירתי ביותר. זוהי אומנות בפני עצמה, אשר חורגת כמובן מתחום הספרות ונוגעת

קרא עוד »

הפצה מקוונת

הפצה מקוונת הפצה היא התהליך שבו אנחנו מכירים את הספר לעולם, ‘מפיצים את הבשורה’ – תרתי משמע. זהו למעשה חלק בלתי נפרד מתהליך ההוצאה לאור,

קרא עוד »

חולמים לפרסם ספר?

צרו עמנו קשר, ואנו נלווה אתכם צעד צעד, יד ביד, לאורך כל הדרך. בהצלחה!

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות