ואלו יהיו הקוראים הראשונים שייחשפו לספרכם לפני כולם

ואלו יהיו הקוראים הראשונים שייחשפו לספרכם לפני כולם

נדירים הסופרים שלא מבקרים את עצמם ומטילים ספק בטיבו של כתב היד שלהם: “רק שיאהבו את הספר החדש!”, “כולי תקווה שהקורא יצליח להבין את כוונתי”, “הדמות הראשית שיצרתי מאתגרת ושונה ממני. מה אם לא הצלחתי להעביר את סיפורה בדרך אמינה?”.

הספקות והחששות? יותר מטבעיים! ומה עושים על מנת להפיג אותם? בין היתר, משתפים את היצירה עם קוראי בטא לפני שמוציאים אותה לאור. 

קוראי בטא – מהי חשיבותם ומתי כדאי לפנות אליהם?

האם אתם באמת יכולים להיות אובייקטיבים כלפי משהו שאתם יצרתם? אולי, אם כי לרוב – לא. תפקידם של קוראי הבטא אם כן, הוא לקרוא את יצירתכם דרך משקפיים אובייקטיבים.

לאחר שיקראו את כתב היד במלואו, יוכלו לחלוק אתכם את תובנותיהם – מה הם אהבו, מה ראוי לשפר ומה לטעמם פוספס. ומתי פונים לקוראי הבטא ומציעים להם שיתוף פעולה? בהכרח (!) לפני שהספר יוצא לאור, שכן לאחר מכן אין כל משמעות לחוות דעתם והצעות הייעול שלהם.

באפשרותכם לפנות אליהם ב-2 תחנות עיקריות בדרך:

  • לאחר כתיבת שני הפרקים הראשונים, תוכלו לפנות לקוראים שיעניקו לכם משוב ראשוני: האם הפרקים “עובדים” ואם הם נהנו מהקריאה, האם השפה הולמת את הדמויות ואווירת העלילה, האם דמות המספר (גוף ראשון / מספר כל יודע) נכונה לטעמם וכן הלאה. בזכות חוות הדעת שתינתן לכם בשלב מוקדם, תוכלו לדייק את המשך העבודה על יצירתכם הטקסטואלית. 
  • הפנייה לקוראי הבטא שכיחה בעיקר עם סיום העבודה על כתב היד. כלומר, לפני ששולחים אותו להוצאה ומתחילים לעבוד על הפקתו. המטרה בסופו של דבר היא ליצור מפגש – בין כתב היד לקורא הפוטנציאלי, במטרה לקבל משוב יישומי-מעצים שיאפשר למחבר לשפרו לפני שהוא מושק ומגיע לקוראים הנלהבים. 

האם כל אחד יכול להיות קורא בטא לכתב היד שלכם?

כן, אך ישנם מספר תנאים בסיסיים שראוי שקוראי הבט הפוטנציאלים יעמדו בהם. זהו המקום לציין כי לרוב קוראי הבטא מבצעים את עבודתם ללא תמורה ומתוך אהבה כנה למילה הכתובה.

הקוראים שזוכים לקבל מהיוצרים את כתב היד שלהם לפני כולם, רואים בכך זכות אדירה וכבוד גדול להשפיע (גם אם במידה מועטה) על יצירה שבסופו של דבר תופץ לקהל הרחב.

לפני שאתם שולחים את קובץ כתב היד לקוראי הבטא שלכם, הבטיחו כי הם עומדים בדרישות הבאות ויכולים להתחייב על הדברים הבאים:

  • קוראי הבטא חייבים להיות אנשי ספר – אנשים שגומעים ספרים, מתמצאים בז’אנרים שונים, מכירים סופרים ויודעים לפני כולם מתי יוצא לאור הספר החדש של סופר X. 
  • בחרו בקוראי בטא שאוהבים לקרוא ספרים בז’אנר כתב היד שלכם. לדוגמא: במידה שספרכם מסווג כ”רומן היסטורי”, תנו עדיפות לקוראים שכבר קראו ספרים בז’אנר. חיבתם לז’אנר תהפוך אותם מחויבים יותר לקריאת כתב היד שלכם, ובעיקר תאפשר להם להעניק לכם חוות דעת מבוססת ומקצועית הנשענת על היכרותם את הסוגה. 
  • תיאום הציפיות עם קוראי הבטא חייב להיות ברור לשני הצדדים: אתם – מאפשרים לקוראים להיחשף לכתב היד לפני כולם! הקוראים – נדרשים לסיים לקרוא אותו בתוך X ימים (בהתאם למה שתגדירו להם). בדקו מראש אם לקורא אכן יש את הפנאי להשקיע בקריאת כתב היד וכתיבת חוות דעת מקיפה עליו. 
  • חשוב מאד! חדדו בפני קוראי הבטא את הרגישות הטמונה בשיתוף פעולה שכזה. הדגישו בפניהם כי לא יוכלו להעביר את קובץ כתב היד הלאה (כן, גם אם הם מצאו לכם קורא בטא נוסף), ושמצופה מהם לשמור על סודיות באשר לקו העלילה עד להוצאת הספר לאור. 

הקורא קרא את כתב היד שלכם! מה קורה מרגע זה?

להסתפק בחוות דעת מסוג “הספר היה ממש טוב, בהצלחה”, זו אפשרות. עם זאת, ברכותיו החמות של קורא הבטא לא באמת יאפשרו לכם להפוך אותו טוב יותר.

המלצתנו: הכינו מראש מספר שאלות, עליהן יתבקשו לענות קוראי הבטא שלכם עם סיום הקריאה. לדוגמא:

  • האם המוטיבציה/הדרך של דמות הגיבור ברורה ומובנת? 
  • האם “הבעיה” מצדיקה את מאמציה של הדמות לפתור אותה?
  • האם השפה (של המספר/הדמויות) עקבית ותואמת את אופי הדמויות?
  • האם הדיאלוגים מעניינים?
  • האם הקצב בו מסופר הספר הגיוני לעלילה?
  • עד כמה הצלחת להזדהות (אם בכלל) עם הדמות הראשית והדמויות המשניות?
  • איזו דמות הצליחה בעיקר לגעת בך?
  • האם החיבורים בין הפסקאות והפרקים הרמוניים ונעימים?
  • האם ישנו מחסור בתיאורים או גודש תיאורים (תחושות, ריחות, ניתוח מצבים, מקומות וכן הלאה)?
  • האם נהנית להיות עטוף בעולם שיצרתי בספרי?
  • האם סוף הספר (פתוח/סגור) סיפק/ריגש/הפתיע אותך?
  • דירוג חווית הקריאה הכללית מ-1 ועד 10 + האם הייתם ממליצים לקרוביכם לקרוא את הספר?
  • חשוב: בקשו מהקוראים לחלוק אתכם נקודות לשיפור ושימור

 

“זכיתי בקוראת בטא שמעריצה אותי: אמא שלי!”

בהנחה שעולה לראשכם המחשבה להעניק להורים, לאחים, לחברים ולבני הזוג את התואר “קוראי בטא”, הרשו לנו להמליץ לכם: מעורבותם בתהליך היצירה וההוצאה שלכם – מבורכת!

עם זאת, מאחר שהם כל כך קרובים אליכם, הסיכוי כי יצליחו להיות מולכם אובייקטיבים, קלוש. ולאן אנחנו חותרים? תנו עדיפות ברורה לקוראי בטא שאינם חלק מהמעגל הקרוב אליכם.

במקרה זה, היעדר הקירבה האישית מבורך, ומבטיח כי לקוראים יהיה נוח יותר לחלוק אתכם תובנות והערות הרלוונטיות ליצירה. 

“איך אדע אם לאמץ את המלצותיהם של קוראי הבטא שלי?”

בסופו של דבר, קוראי הבטא הם אנשים שאוהבים לקרוא. כלומר, אין כזה מקצוע פורמלי “קורא בטא” ואין קורסים המכשירים קוראים להיות כאלו. ומדוע אנחנו מציינים את זה?

משום שעם קבלת חוות הדעת הכתובה מהם על כתב היד שלכם, יהיה עליכם להפעיל שיקול דעת: אילו המלצות ראוי לחבק ואילו לדחות.

בשונה מהעורכים – הספרותי והלשוני, שעצותיהם והמלצותיהם נתמכות בידע מקצועי וניסיון של שנים, קוראי הבטא משתפים בתחושות אישיות הנשענות על פרשנותם הסובייקטיבית מה נחשב “ספר טוב”.

מכאן, שאנו ממליצים לכם להתייעץ עם העורך הספרותי שלכם. לאחר שיעבור על כתב היד, הציגו בפניו את חוות הדעת שקיבלתם מקוראי הבטא.

פעמים רבות, תגלו כי קוראי הבטא והעורך תמימי דעים באשר לדברים שראוי להסיר, להוסיף, לצמצם ולהרחיב. לעתים, כל אחד מהם יחזיק בדעה שונה לחלוטין, כאשר אתם אלו שתצטרכו להכריע בסוגיות ספרותיות שונות.

הדרך אל האור מרגשת, מרתקת ומספקת! שנצא אליה יחד? למידע נוסף אודות הוצאת ספרכם ב”ספרי ניב“, התקשרו – *3948

מידע נוסף לקריאה:

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

איך ליצור פודקאסט?

איך ליצור פודקאסט?

כל המידע הדרוש ליצירת פודקאסט איכותי אחד הכלים העדכניים ביותר כיום בעולם התקשורת והמדיה, ובוודאי אחד השמות הפופולאריים ביותר כיום בתחום, הוא הפודקאסט, הֶסְכֵּת בעברית.

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות