7 טיפים להתגברות על מחסום כתיבה

איך מתגברים על מחסום כתיבה?

לכולנו יצא להתמודד עם הרגע הזה, בו הסתכלנו על הדף הריק, כל כך כמהים למלא אותו, אבל כלום לא יצא..
זה אומנם מרגיש לנו כמו בעיה רצינית שרק אנחנו מתמודדים איתה, אבל האמת היא שהרבה סופרים נתקלו בה לאורך השנים, בניהם אפילו טולסטוי, וירג’יניה וולף, ש”י עגנון ועוד. אז איך אפשר להתגבר על מחסום כתיבה? אספנו לכם כמה טיפים.

 

1. למה דווקא עכשיו?

מחסום כתיבה לא חייב להגיע ממחסום יצירתי, לפעמים מדובר במחסום נפשי שדורש התבוננות פנימה, בפחד מביקורת שפתאום משתלט או בפרפקציוניזם שלנו שמערים קשיים. לכן הדבר הראשון לעשות הוא לנהל דיאלוג פנימי ולוודא מה מצבכם. נסו אפילו לקיים סיעור מוחין עם עצמכם על הדף, זכרו שאף אחד לא חייב לקרוא את הטקסט שכתבתם והוא נועד רק בשביל לעזור לכם לבחון את הרגשות שלכם מקרוב.
בנוסף, חשוב להזכיר לעצמכם שתהליך כתיבת ספר הוא תהליך מורכב וגם סופרים מנוסים מתקשים למצוא את עצמם לפעמים מול הדף הריק. 

 

2. הפרידו בין כתיבה לעריכה

הרבה פעמים אנחנו עורכים את הדברים שכתבנו ומפתחים ביקורת כלפי עצמנו. זה צעד שאומנם יעיל בתהליכים מתקדמים יותר, אבל הוא גם יכול לשתק את היצירתיות כשמנסים לכתוב תוך כדי. אפשרו לעצמכם להשתחרר מהעריכה ולפרוק על הדף כל מה שעובר בראשכם בלי לשפוט את עצמכם. אל תפחדו להיות לא מושלמים, והזכירו לעצמכם שעדיף ‘לכתוב גרוע’ מלא לכתוב בכלל. הטקסטים שנכתוב לא חייבים להופיע בספר בסוף, אבל מדובר בתרגול חשוב. תרגיל מעולה לזה יהיה לקחת דף ועט, לשים סטופר לעשר דקות ולא להרים את העט מהדף עד שנגמר הזמן. תנו לעצמכם לכתוב כל מה שעולה בראשכם, גם אם זה מרגיש מוזר בהתחלה, זה יעזור לכם מאוד בהמשך.

 

מחסום כתיבה


3. תרימו ספר

לפעמים נדמה לנו שאם נקבל השראה מיצירות אחרות זה יהרוס את היצירתיות והמקוריות שלנו, כשלמעשה הדבר העיקרי שיקרה זה שפשוט נלמד עוד דרכים להעברת מסרים שונים. מי בוחר מה יהיה המסר? אנחנו. אם אתם מרגישים תקועים במחסום כתיבה תקשיבו למוזיקה חדשה, תסתכלו על לוחות השראה בפינטרסט, צאו לטיול במקום חדש עם חברים, תאפשרו לעצמכם להיות יצירתיים בעוד תחומים כמו בישול ואפייה ובעיקר קראו כמה שיותר, זה לא פחות חשוב מלכתוב בעצמכם. 

 

4. קראו טיפים של סופרים אחרים

ג’ק לונדון, הסופר שכתב בין היתר את פנג הלבן, המליץ לקבוע יעדי כתיבה יומיים, גם בלי קשר לאיכות הכתיבה, בתקווה שככל שנתמיד במלאכה זה יזמן השראה לכתיבה איכותית יותר. סופרים נוספים המליצו על קביעת טקסים או הכנה מנטלית. לפעמים המחויבות הזאת של “כתיבת ספר” הופכת למאיימת ומשתקת, בעוד חלוקה של המטלה למספר מטלות קטנות מרגיש אפשרי יותר, למשל קביעת יעד של מספר מילים ביום, מספר עמודים בשבוע או פרק כל שבועיים. חקרו את תהליכי הכתיבה של סופרים אהובים עליכם, יש המון מידע בגוגל, ויש משהו מאוד מנחם בידיעה שאתם לא לבד בהתמודדות.

 

5. תאפשרו לעצמכם לשחק

הפרפקציוניזם שטבוע בכולנו יכול הרבה פעמים לרסן אותנו עם הרציניות שהוא דורש, אבל כתיבה לא חייבת להיעשות ברמת חשיבות של חיים ומוות. פתחו מסמכי טיוטה, תרחיבו על נושאים שוליים ותצמצמו נקודות שמרגישות קריטיות, אולי יצא מזה משהו חדש, ואולי לא, כשזה מגיע למחסום כתיבה, העיקר הוא התרגול. אם תרצו, קחו כמה פתקים צבעוניים וכתבו על כל פתק מילה מסוימת, שחקו עם המילים עד שיצא רצף הגיוני, או אפילו יותר כיף – משפט מצחיק, ונסו לכתוב סיפור קצר בהשראתו, או השתמשו בו כשורה הפותחת לסיפור. 

 

איך להתגבר על מחסום כתיבה?

 

6. היו קשובים

קראו את הטקסטים שכתבתם עד כה, היו קשובים לתחושות שעולות בכם. אולי אחת הדמויות לקחה פנייה לא נכונה שהובילה למחסום? נסו לחזור אחורה ולכתוב אופציות נוספות לפעולות לא ברורות, זה יעזור לנו לראות את הדברים בצורה טובה יותר, וזה יכול להוביל את הכתיבה והעלילה למקום חדש ולרענן את המחשבה.

 

7. שבו לשיחה עם מקצוען

אם כמה שנרצה, זה לא תמיד פשוט להתחיל מאפס, ובמיוחד כשמדובר בספר ראשון, קשה לנו לפעמים לראות את התמונה המלאה, להבין האם אנחנו באמת מתקשים או מקשים על עצמנו ואיפה בכלל אנחנו עומדים. בגלל זה רצוי לפנות להוצאת ספרים מקצועית יותר מוקדם משחושבים. צוות מיומן שעבר את התהליך מספר פעמים עם סופרים שונים ידע לתת לכם את השקט הנפשי, יעזור לכם להציב מטרות ריאליות ואפילו יציעו סופר צללים שיאפשר לכם להסתכל על הסיפור מנקודה שונה. 

 

ומה איתכם? איך אתם מתגברים/ התבגרתם על מחסום כתיבה? מה מצאתם שעוזר לכם בתהליך?
ספרו לנו בתגובות, אנחנו בספרי ניב תמיד אוהבים ללמוד טכניקות חדשות!

אם גם אתם חולמים לצאת לאור עם ספר שכולו שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא ואנחנו נדאג ליצור אתכם קשר עם כל המידע.

תגובות

אנונימי 1 בספטמבר 2022
ממליץ מאוד לצאת החוצה, לטייל, לראות דברים חדשים או להסתכל בפינטרס, יש שם מלא תמונות מעניינות נותנות השראה בכמויות, בעיקר בתמונות הפנטזיה
ליאור פרץ 26 ביולי 2022
תןדה רבה!

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות