הוצאה לאור – הדברים הקטנים שחשוב לשים אליהם לב

הוצאה לאור – מה חשוב לדעת?

תהליך ההוצאה לאור הוא תהליך ארוך וממושך, בין אם מדובר בספר ילדים או בספר עיון עב כרס, הוצאת ספר לאור היא עניין שנמשך כמה חודשים ברוב המקרים ומדובר בתהליך שמורכב משלל שלבים, תהליכים ומושגים שעל הסופר להכיר מקרוב.

כבר כתבנו כאן בעבר בהרחבה על תהליך ההוצאה לאור, אבל במאמר זה נתמקד בכמה דברים שיהפכו את התהליך לפשוט יותר עבורכם. לפניכם רשימת עצות וטיפים שכדאי שתשננו לעצמכם לפני שאתם מתחילים את התהליך.

הספר שלכם לא חייב להיות מושלם כשהוא מוגש להוצאה

סופרים רבים, ובעיקר סופרים שכותבים זה עתה את ספר הביכורים שלהם, מחזיקים בתפיסה לפיה הספר שהם מגישים להוצאה לאור חייב להיות לא פחות ממושלם, עוד לפני תחילת תהליך ההוצאה, אבל מדובר בטעות נפוצה שלוקחת מכם משאבים רבים – מבחינת זמן ואנרגיות. כאן המקום לומר:

הטקסט שאתם מגישים להוצאה לאור לא חייב להיות מושלם, בעיקר כי אין דבר כזה, אבל גם כי התהליך שתעברו עם ההוצאה ואנשי המקצוע שהיא תצוות לכם יעזרו לכם להגיע לספר שתמיד חלמתם עליו. לכן ניתן לפנות להוצאה מנוסה כשיש לכם 60% מהטקסט המוכן, ככה נוכל לעבד וללטש את הדברים יחד. 

חברת הוצאה לאור ראויה ומקצועית תציע לכם שירותים רבים למען הוצאת ספרכם: החל בסופר צללים שיסייע לכם לכתוב את הספר (אם אתם מרגישים תקועים), דרך מלווה ספרותי שיוודא שאתם מתקדמים בקצב ובכיוון הנכון, ועד עורכים, מעמדים, מאיירים ועוד – שיעטפו את המוצר באריזה האיכותית ביותר. לכם יש כאן הזדמנות להיעזר בשירותיהם של אותם אנשי מקצוע בכדי לשפר את הטקסט ולוודא שהספר יצא כמו שתמיד חלמתם. 

במקום להתעכב זמן רב עם כתב יד שלדעתכם זקוק לעוד ליטוש ועוד אחד, מומלץ ליצור קשר עם הוצאה לאור כבר היום.

הוצאה לאור מה חשוב לדעת

שמרו על קשר רציף עם אנשי ההוצאה לאורך התהליך

סופרים רבים שהוציאו את ספרם הרגישו לאורך השנים שאינם מעורבים מספיק בתהליך ההוצאה לאור, בתחום הזה מדובר בעניין חשוב מאין כמותו: זהו הספר שלכם, ששמכם מתנוסס עליו, שאתם כתבתם אותו.
חשוב מאוד שתדעו היכן הספר נמצא בתהליך ההוצאה לאור ומה בדיוק מתבצע בכל רגע. נכון, ישנם שלבים – לדוגמה, שלב ההגהה לאחר עימוד ספר – שבו המעורבות של הסופרים לא נדרשת בגדול, אך גם במהלכם חשוב לנו לעדכן את הסופרים שידעו בדיוק מה קורה. 

הוצאת ספרי ניב מקפידה לצוות לכל סופר מנהל הפקה שיהיה אחראי ללוות אותו מהרגע שפנה אל ההוצאה ועד להוצאת הספר לאור באופן רשמי. אותו מנהל הפקה יעדכן את הסופר בתהליך, יתייעץ איתו, יעביר לו חומרים ושאלות שחשוב שיחליט בהן וידאג שיהיה חלק בלתי נפרד מהתהליך כולו. כך חשוב שיקרה בכל תהליך של הוצאת ספר לאור, שכן אחרת הסופר ירגיש שהוא מאבד שליטה על תהליך שאמור להיות שלו במלואו.

דעו מראש מה הם כל שלבי ההוצאה לאור

אחת הסיטואציות שבהן סופרים רבים ‘מאבדים כיוון’ נובעת מהעובדה שהם אינם יודעים כיצד בדיוק מתנהל תהליך ההוצאה לאור, מה קורה בתחילת הדרך ומה קורה בהמשך. לכן חשוב ללמוד מראש את הסדר הנכון של הדברים, וזה יאפשר לכם להיות מחוברים יותר וכמובן מעורבים יותר בתהליך כולו.

חברת הוצאה לאור מנוסה תדע להעביר לסופר את כל המידע החשוב עם סדר הדברים, שמות התהליכים ושלבי ההפקה וההוצאה לאור. הוצאות ספרים רבות מחזיקות רשימה כזו מוכנה לשליחה עבור כל סופר – תוכלו לבקש אותה ולזכות לסדר.

הכירו את אנשי המקצוע המרכזיים

חלק מהותי מתהליך ההוצאה לאור הוא אנשי המקצוע ורמתם המקצועית. ישנם אנשי מקצוע שלא תידרשו להיכרות מעמיקה איתם, משום שלא יעבדו אתכם באופן צמוד – לדוגמה אנשי הדפוס, אשר מקבלים את ההוראות כולן מאנשי ההוצאה לאור, לאחר שאלו אישרו את הטקסט המיועד להדפסה מולכם.

מנגד, ישנם לא מעט אנשי מקצוע שאיתם תעבדו באופן צמוד – אם זהו המלווה הספרותי, העורכים השונים, המעמדים ועוד. חשוב מאוד שתכירו את אנשי המקצוע האלה מראש, כדי לוודא שהכימיה וההתאמה ביניכם טובה: תהליך הוצאה לאור יהיה מוצלח יותר ככל שהקשר ביניכם לבין אנשי המקצוע טוב יותר.

שנית, היכרות עם אנשי המקצוע תאפשר לכם להבין בדיוק כיצד מתבצע כל תהליך, ובמקרים מסוימים תפתח עבורכם ערוץ תקשורת ישיר מול בעל המקצוע – דבר חשוב מאוד בעבודה מול העורך הספרותי, לדוגמה.

הוצאה לאור – הדברים הקטנים שחשוב לשים אליהם לב כל מה שרציתם לדעת

ודאו שזכויות היוצרים נשארות בידכם

נושא זכויות היוצרים הוא נושא חשוב, ולעיתים גם כאוב, בכל הנוגע לתהליך ההוצאה לאור. סופרים רבים גילו במהלך השנים שזכויות היוצרים לספר שהם עצמם כתבו כבר לא שייכות להם כחלק מתהליך ההוצאה לאור. גם היום יש לא מעט הוצאות שדורשות זאת מהסופרים, ולכולנו יצא להיחשף לנושא התמלוגים המועטים וזכויות היוצרים שיכולות להתלוות לתהליך. זה המקום בו חשוב להבהיר: אין הכרח או חובה לעבוד עם הוצאה כזאת.

בהוצאת ספרי ניב, ובהוצאות נוספת שעובדות במימון המחבר, ידאגו להשאיר לכם את זכויות היוצרים ולדאוג לכם לאחוז תמלוגים משתלם. העניין נכון גם לזכויות על כתב היד שהגשתם, על זכויות התרגום וגם זכויות ההפצה בישראל ובחו”ל, לכן חשוב לנו ביותר שהספר שלכם ישאר שלכם לאורך כל הדרך, בלי אותיות קטנות או סעיפים מסורבלים.

חשוב בנוסף לוודא שהעתקים שיצאו ישארו גם הם בבעלותכם. לעיתים דורשות הוצאות לאור מהסופר “לרכוש” את ספריו שלו אם הוא רוצה למכור אותם בעצמו. בספרי ניב, יש להדגיש, עוזרים לכם לשמור על כל זכויותיכם, ודואגים שהבעלות על הספרים תהיה שלכם בלבד. 100% מהרווחים על הספרים שמכרתם ישארו אצלכם. ודאו את זה כשאתם מחפשים חברת הוצאה לאור.

הכי חשוב: בחרו אנשי מקצוע שאתם סומכים עליהם

הדבר החשוב ביותר לאורך תהליך ההוצאה לאור הוא להעניק לאנשי המקצוע את היד החופשית לבצע את מה שהם יודעים – ויודעים הכי טוב. סמכו עליהם, עבדו איתם בשיתוף פעולה ותראו כיצד הספר שלכם הולך ומתגבש לכדי יצירה יפה ומרשימה. אין זה אומר שאסור לכם להעיר ולשאול, להפך:

אלו בדיוק הפעולות שמבטיחות עבודה פורייה וטובה, אך זכרו כי איש מקצוע עושה את עבודתו על הצד הטוב ביותר כשסומכים עליו.

מן הצד השני, חשוב מאוד שתוודאו שכל שלב בתהליך ההוצאה עובר אישור שלכם לאחר שהוא מסתיים ומושלם ושאתם סומכים על אנשי המקצוע. אתם הרי בעלי הספר, ולכן הספר אמור להתקדם לשלבים הבאים רק אם אתם מאשרים זאת. חשוב שזה יהיה כך לאורך כל שלבי ההוצאה לאור, כדי שתהיו מעודכנים כראוי.

בהצלחה!

אם גם אתם חולמים לצאת לאור, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא, אנחנו נשמח לחזור אליכם עם כל המידע.

תגובות

סיפורים לבוידעם 29 באוקטובר 2021
זכויות יוצרים זה 1 הבעיות הכאובות בלהוציא יצירתיות בימינו TT~TT

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

כתיבת טקסט גב הספר

כל ספר מורכב משלושה חלקים חזותיים בגדול: הכריכה, גב הספר וחלקו הפנימי. הכריכה היא השער הראשי לספר, האלמנט החזותי הראשון שמושך את הקורא. לאחר שהקורא

קרא עוד »
הכירו את חרות אוסובסקי

הכירו את: חרות אוסובסקי

הסופרת שלנו הפעם היא חרות אוסובסקי (51), מחברת הספר “הסודות של מרטין” שראה אור לאחרונה בהוצאת ספרי ניב. חרות, תושבת כפר נטר, היא אם יחידנית

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות