12 סוגי דמויות שכל כותב חייב להכיר!

העולם שלנו מלא באנשים שונים וססגוניים, אז למה שהסיפורים שלנו לא יתמלאו גם במגוון סוגי דמויות?

בין אם אתם כותבים רומן, ספר מתח, ילדים או הרפתקה, חשוב שתכירו את סוגי הדמויות שיעזרו לנו לשמור על התפתחות העלילה והעניין אצל הקוראים.

בשביל לעזור לכם לפענח איזה דמויות חסרות לכם בסיפור, הכנו לכם רשימה של דמויות שונות שמופיעות כמעט בכל סיפור, איך הן מקדמות אחת את השנייה ואיזה מטרה הן יכולות לשרת.

איזה סוגי דמויות קיימות?

לרוב הכותבים יש הבנה בסיסית על חילוקי דמויות שהם למדו לרוב מעולם הפנטזיה והקומיקס, כמו הגיבור, הנבל, העוזר ועוד, אבל במאגר הז’אנרים הקיים יש הרבה יותר טיפוסים ומאפיינים שכדאי לשקול לצרף לעלילה.

יש שתי דרכים מרכזיות לאפיין דמויות – על ידי התפקיד שלהן, ועל ידי האיכויות שלהן.

  • תפקיד – התפקיד של הדמות בקידום העלילה ועל ידי התפקיד שלהן בחיי הדמות הראשית (שנקראת באנגלית פרוטגוניסט). דמויות אפשריות לפי חלוקה זו – פרטגוניסט, אנטגוניסט (האנטי גיבור/ הנבל), מושא האהבה, איש סודו ועוד. חלק מהתפקידים יכולים להתקיים באותה דמות, אם הגיבור פתאום מתאהב באנטגוניסט למשל.
  • איכויות – חלוקת דמויות לפי איכויות תתייחס לטבע האנושי של הדמות ביחס לסיפור, כדמות דינאמית שמתפתחת ומשתנה או סטטית.

בשביל להדגים בצורה ברורה יותר, נשתמש בדוגמאות מהארי פוטר שיעזרו לנו להבין את היחסים והתפקידים בין הדמויות השונות.

סוגי דמויות בתהליך הכתיבה - איך לכתוב דמויות

סוגי דמויות לפי תפקיד

  1. פרוטגוניסט – הדמות הראשית – רובנו וודאי מכירים את התפקיד והחשיבות של הדמות המרכזית, היא כוכבת ההצגה שחווה את רוב האקשן ורוב העלילה מתמקדת בה. בסיפורים שנכתבים בגוף ראשון, היא לרוב תהיה גם דמות המספרת.

    כל עלילה חייבת דמות ראשית, כי בלעדיה אין סיפור או עלילה. לכן כל הדמויות נבחנות ביחס אליה, וזו הדמות הראשונה שהסופר צריך לנתח ולכתוב. (דוגמה מהארי פוטר – הארי פוטר).

  2. אנטגוניסט – דמות היריב – דמויות יריבוֹת יוצרות יריבוּת, הן כועסות, נלחמות ועושות הכל בשביל להקשות על הגיבור הראשי במסע שלו. כמה שהפרוטגוניסט מוצג ביצירה באור חיובי, ככה האנטגוניסט מוצג באור שלילי. עם זאת, לאנטגוניסט תפקיד מרכזי לא פחות ביצירה, הוא עוזר לקדם את העלילה ומספק מתח ועניין. (דוגמה מהארי פוטר – וולדמורט).
  3. דמויות משניות – לרוב תהיה דמות ראשית אחת ומספר דמויות משניות, הן לרוב יהיו קרובות לדמות הראשית, יעניקו לה עצה, יעזרו לה להילחם ברעים ויציעו עזרה. מערכת היחסים והקרבה שלהם לדמות הראשית עוזרת לנו להעניק באמצעותן חום ורגש לסיפור, והן מעבות את העלילה עם אנושיות. כמובן שחלק מדמויות המשנה יהיו מהצד של האנטגוניסט, וגם הם מעניקים נופח נוסף לסיפור שלו. (דוגמה מהארי פוטר – רון והרמיוני. מהצד של האנטגוניסט – בלטריקס לסטריינג’).
  4. דמויות שלישוניות – הן פחות חשובות מדמויות המשנה ובטח מהדמות הראשית, הן מופיעות מעט מאוד במהלך העלילה, ובכל זאת, כשאנחנו רוצים לכתוב סיפור איכותי ומלא, נעשה שימוש גם בהן.

    לכולנו יש כמה דמויות כאלה שאנחנו פוגשים ביום יום שלנו, מישהו שאנחנו נוסעים לידו באוטובוס, שעובד בבית הקפה האוהב עלינו, או מטייל עם הכלב שלו באותן השעות כמונו. הן הדמויות שהופכות את הסיפור לריאליסטי יותר, גם אם מדובר בפנטזיה! (דוגמה מהארי פוטר – המוכר בחנות השרביטים).
  5. מושא האהבה – ברוב הסיפורים קיים אספקט רומנטי ברמה כזו או אחרת, בין אם בעלילה הראשית, המשנית או השלישית. אנחנו נזהה את מושא האהבה על ידי הקשר של הפרוטגוניסט אליה, כשהקשר יכול להיות מופגן ברמות שונות. הדמות הראשית תחילה תשלול את החיבה בניהן, ולהפך, מה שעוזר להפוך את העלילה למעניינת וסוחפת יותר. (דוגמה מהארי פוטר – ג’יני ויזלי).
  6. איש סודו – לרוב הוא יהיה החבר הקרוב ביותר של הדמות הראשית, אבל הוא יכול להיות גם מושא האהבה, או דמות מנטור. הדמות הראשית מרגישה בנוח לחלוק איתו את כל סודותיה ורגשותיה, בין אם מתוך תחושת קרבה, ובין אם בגלל שהיא מרגישה שהיא לא יכולה לדבר עם אף אדם אחר. (דוגמה מהארי פוטר – דמבלדור).
  7. דמות משקפתfoil – מושג שהגיע מעולם התכשיטים ואבני החן. בשביל לעזור לאבן לזרוח בצורה טובה יותר, היו מצפים את הגב שלה בנייר כסף. ככה גם הדמות הזאת ביחס לדמות הראשית. הדמות המשקפת תתנגש לרוב עם הדמות הראשית, מה שידגיש את היתרונות והחוזקות של הדמות הראשית ויספק לנו תמונה ברורה יותר לגבי אופייה.

    למרות שבינה לבין הדמות הראשית תהיה יריבות מסויימת, היא לא האנטגוניסט, אלא לרוב היא תהפוך לחברה של הדמות הראשית כשהיא תצליח לדבר איתה וליישר בניהן את ההדורים.

אופי הדמות יהיה בהתאם ובניגוד לדמות הראשית. אם הדמות הראשית ביישנית, המשקפת תהיה מוחצנת. בסיפורים מסויימים הדמות המשקפת תהיה כל מה שמושלם בעולם כשהדמות הראשית תהיה עסוקה בפגמים שלה ובקשיים.

אם הדמות הראשית אבל מסמלת נדיבות ואכפתיות, והדמות המשקפת אנוכיות ואגוצנטריות, הן כנראה לא יצליחו להסתדר לאורך הזמן. (דוגמה מהארי פוטר – דראקו מאלפוי).

 
 

רוצים לכתוב סיפור? סוגי דמויות שחייבים להכיר

סוגי דמויות לפי איכויות

  1. דמות דינאמית – משתנה – כמו שניתן לנחש מהשם, מדובר בדמות שעוברת שינויי לאורך העלילה, והופכת עם הזמן לדמות טובה וחכמה יותר, או להפך, בסיפורים מורכבים נראה הרבה פעמים שדמות האנטגוניסט התפתחה מתוך רצון לעשות טוב ולעזור, ועם הזמן הפכה לדמות “רעה”.

    הדמות הראשית שלנו בסיפור תמיד צריכה להיות דינאמית, כנ”ל לגבי הדמויות המשניות, הן צריכות להתפתח ולגדול עם העלילה, אבל חשוב שזה יעשה בצורה טבעית שמרגישה נכון לקורא, אילוצים לא טבעיים יגרמו לקוראים להרגיש ש”מאכילים אותם בכפית”. השינויים צריכים להיעשות בצורה מעודנת וטבעית. (דוגמה מהארי פוטר – נוויל לונגבוטום).

  1. דמות סטטית – רוב הדמויות הסטטיות ירגישו לנו כמו “דמויות שטוחות”, עם זאת הן יכולות להוסיף לסיפור אם נעשה בהן שימוש נכון. מדובר לרוב בדמויות שהקהל לא יאהב, כמו האחיות הרעות בסינדרלה למשל, הן בורות, ומתייחסות ברשעות לדמות הראשית, אבל זה מה שגורם לקהל לאהוב יותר את הדמות הראשית, וקצת לאהוב לשנוא אותן. הן יתנו גם “מוסר השכל” נסתר לקורא, מעין “אתה רואה את ההתנהגות שלהן? אתה לא רוצה להיות גם כזה”. (דוגמה מהארי פוטר – הדודים שמגדלים אותו, ורנון ופטוניה דרסלי).
  2. דמות מלאי – מדובר על מעיין “סטריאוטיפ” של דמות שלרוב נזהה בסיפורים רבים, כמו “המושיע”, “הבדחן” “המנטור”. לא נרצה לעשות בהן שימוש יתר, אבל הן בהחלט יכולות לעזור למלא את העלילה שלנו ולגרום לקוראים להרגיש תחושת מוכרות בסיפור. הטריק לשימוש נכון בסוג הדמויות הזה יהיה לא להסתמך רק על הסטריאוטיפ שהן מייצגות, אלא לפתח אותו מעבר. אפשר להתחיל בשילוב של דמות כזאת, אבל חשוב להוסיף לה מאפיינים ותכונות נוספות בשביל להעניק להן נפח. אם נדבר על דמבלדור למשל, שהצגנו קודם כאיש סודו של הארי פוטר, הוא יכול להיראות כמו דמות מלאי כזאת של מנטור. עם זאת החוכמה, החביבות והחולשות שלו הופכות אותו לדמות עגולה שיכולה לעמוד בתור עצמה. (דוגמה מהארי פוטר – פרופסורית מינרווה מקגונגל).
  3. דמות סימבולית – דמות סמלית – לרוב נעשה בה שימוש בשביל לסמל משהו חשוב וגדול יותר מהדמות עצמה, והיא נועדה לייצג את המסר המרכזי בעלילה במינונים שונים מבלי לגרום לקורא להרגיש שזה משעמם או צפוי מידי, בצורה כזו שרק בסוף הסיפור נבין את התפקיד שהיה לה לאורך העלילה. (דוגמה מהארי פוטר – כל דמות מסמלת חלק בסיפור השלם, למשל לילי פוטר).
  4. דמות עגולה – בדומה לדמות דינאמית, גם היא תשתנה לאורך העלילה, אבל ההבדל העיקרי יהיה בהתחלה, כשנצליח לזהות דמות עגולה עוד לפני שהיא עשתה שינויים באמצעות הצגת סיפור הרקע שלה, גם אם לא נחשפנו ישר לכולו. יש לה רגשות מורכבים ומניעים ריאליסטים לפעולות שלה. זה לא בהכרח אומר שהיא דמות “טובה”, יהיו לה את הפגמים והחולשות שלה, אבל זה מה שגורם לקוראים להתעניין ולצפות למסע שלה, כי אי אפשר להיות בטוחים עד הסוף לאן הוא יוביל או איך היא תשתנה. דמות ראשית טובה תהיה לא רק כזו שמשתנה, אלא גם עגולה. (דוגמה מהארי פוטר – הרמיוני גרינג’ר).

לסיכום

אחרי שהצגנו לכם את מגוון סוגי הדמויות הקיימות והאיכויות השונות שלהן, אנחנו בטוחים שהספר הבא שאתם הולכים לכתוב יהיה מרתק במיוחד! איזה דמויות כבר שילבתם בסיפור? איזה גיליתם לראשונה? ספרו לנו בתגובות אנחנו תמיד שמחים לקרוא!

אם גם אתם חולמים לצאת לאור עם ספר שכולו שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא ואנחנו נדאג ליצור אתכם קשר עם כל המידע.

תגובות

sparkels 18 במאי 2022
תודה זה עוזר הרבה
סטפני 16 במרץ 2022
תודה רבה!! אחרי המאמר הבנתי כמה קצת דמויות יש לי😂

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות