איך לכתוב טוב יותר את הספר שלכם?

איך לכתוב טוב יותר את הספר שלכם?

כמות מפתיעה של אנשים חולמים לכתוב ולהוציא לאור את הטקסטים שלהם. זהו מעין חלום נסתר שכמעט כל אדם מחביא בראשו, ובשלב מסוים אף מוציא אותו החוצה ומשתף עם העולם. מדובר באחד התהליכים המופלאים ביותר, שבסיומו רגע קסום ומיוחד:

הרגע שבו כתב היד יוצא לאור.

אבל הרבה (מאוד) לפני הרגע הקסום הזה, ישנו שלב ארוך ולא תמיד פשוט – השלב שבו עליכם לכתוב את כתב היד. כן, זה נשמע מובן מאליו, אך זה לחלוטין לא כך: הרעיון לכתוב לא דומה  לעצם הכתיבה עצמה.

הכתיבה היא מלאכה שדורשת מאמצים, כמו לחצוב בסלע הנשמה של הסופר כדי להוציא ממנה החוצה את הבשורה אל העולם כולו.

  • אז איך עושים את זה בצורה נכונה?
  • איך מתחילים את התהליך שבסופו תאחזו בספר שכתבתם?
  • איך יושבים וכותבים כתב יד שלם, מאפס – ודואגים לעשות זאת בצורה הטובה ביותר?

ספויילר: כתב היד המושלם לא מחכה לכם בסוף הדרך

לפני שמתיישבים לכתוב חשוב להתחיל בתיאום ציפיות, ולשים הכול בפרופורציות הנכונות: לא, כתב היד שיתגבש על הדף או בקובץ הוורד בסוף התהליך לא יהיה כתב היד המושלם שנכתב אי־פעם, ואת זה אנחנו אומרים לכם באחריות. ומדוע אנחנו קובעים זאת כבר כעת, בביטחון רב כל כך?

משום שאין דבר כזה כתב יד מושלם. וזו נקודת המוצא שצריכה להיות לכל אחד מכם בראשו רגע לפני כתיבת המילה הראשונה.

כתב יד טוב הוא כזה בעיני המתבונן בו. אדם אחד יכול לחשוב שכתב היד שבידיו הוא כתב היד הטוב ביותר שקרא, ואדם שעומד לצידו לא ימצא בו כל עניין. זוהי בדיוק מהות העניין:

אל תשאפו לייצר כתב יד שכולם יאהבו, כתב יד שלם ומושלם שלא היה כמותו בעבר. שאפו לכתוב כתב יד שיהיה הטוב ביותר לטעמכם ובעיניכם. זאת נקודת המוצא של תהליך הכתיבה, ומכאן הכול יהפוך להיות קל יותר.

רבים מהכותבים, בטח כאשר מדובר בספר הראשון או השני שלהם, מכניסים עצמם לסד לחצים וציפיות בלתי אפשרי, מתוך ראייה לפיה עליהם לייצר תחת ידם יצירת מופת בלתי נשכחת שתהדהד בכל רחבי היקום. אין כל פסול בחשיבה כזאת – אך רק אם היא גורמת לכם להשתפר ולהשתבח לאורך הזמן. אם היא משתקת, גורמת לכם לחוש שכל מה שאתם מייצרים תחת ידכם אינו ראוי, אתם מחטיאים את המטרה.

השתחררו מאותן ציפיות בלתי אפשריות ופשוט התחילו לכתוב. תמיד עדיפה התקדמות על מושלמות. ככל שתכתבו יותר, כך תהפכו טובים יותר. וכעת, לצעדים שיעזרו לכם לכתוב טוב יותר.

אם נתקלתם במחסום כתיבה, בקרו במאמר הבא שלנו עם כל הטיפים.

איך לכתוב טוב יותר את הספר שלכם הוצאה לאור

הצעד הראשון: מצאו לעצמכם ‘חלון כתיבה’

נראה כי הטיפ החשוב ביותר בהקשר זה הוא לדאוג לעצמכם לחלון ביום, זמן קבוע שבו תפנו הכול מהשולחן (ומראשכם) ותקדישו אותו לכתיבה בלבד. מדוע חשוב כל כך שיהיה לכם מועד קבוע לכתיבה? משום שכך תהפכו זאת לשגרה, ותוכלו להתמיד בכתיבה.

במקום לחכות לשעת רצון, במקום להיות תלוי בזמן שיתפנה או לא יתפנה – פנו אתם לעצמכם את הזמן לכך.

למעשה, בתחילת הדרך לא תצטרכו יותר מרבע שעה או חצי שעה, כדי לבסס את הכיוון היצירתי שאליו אתם הולכים. תוכלו לקבוע לכם חצי שעה עם הקפה של הבוקר, רבע שעה בהפסקת הצהריים או שעה בערב – הכול בהתאם לנוחות שלכם ועל פי מה שמסתדר לכם מבחינת אופי הלו”ז והאופי שלכם עצמכם.

התכוננו: בהתחלה זה יהיה מוזר. אתם אפילו עשויים למצוא עצמכם מביטים בדף ריק או בקובץ וורד ריק שאינו מתמלא. אל תדאגו, זה יגיע. ברגע שתהפכו את העניין לרוטינה, אתם תתחילו להתרגל והמילים יחלו לזרום מהראש ומהמחשבה, אל הדף.

צעד שני: כתבו כל מה שעולה בראשכם

בייחוד אם אתם עושים זאת בפעם הראשונה, ומעולם לא ישבתם ממש וכתבתם – אל תחכו לבוא ההארה. מעטים המקרים שבהם אדם יושב מול דף ריק ולפתע מתחיל לכתוב יצירת מופת. היצירה מגיעה אחרי לא מעט טיוטות, ולכן עדיף שלא תעצרו את עצמכם.

ייתכן שיעברו כמה ‘חלונות כתיבה’ או כמה שבועות עד שתוציאו תחת ידיכם משהו שייראה לכם ראוי וטוב, כזה שמושך לכיוון הנכון. אל תוותרו: ככל שתשקיעו יותר מחשבה בעניין, וככל שתקפידו על אותו חלון קבוע בשגרת יומכם, זה יגיע.

דבר חשוב נוסף: הדף (או קובץ הוורד) סובל הכול. בסופו של דבר, שלבי כתיבה אלו הם שלבים שככל הנראה יישארו שלכם בלבד, ואולי של קרוביכם. זו עוד סיבה לתת דרור למחשבותיכם ולכתוב כל דבר. אחר כך אפשר לנפות ולשים בצד את מה שלא נראה לכם מתאים.

צעד שלישי: מצאו את ההרגלים הנכונים לכם

לצד אותו חלון כתיבה, חשוב לנסות ולגבש לעצמכם הרגלים, סביבה או אווירה שתורמים לכתיבה – זכרו שלכל אחד יש העדפה אחרת ודברים אחרים שמעוררים בו השראה. אדם אחד זקוק לשקט מוחלט; השני יעדיף ליצור כשהוא שומע מוזיקה (וגם כאן ישנם סוגים שונים שמתאימים לאנשים שונים); יש כאלו שהעבודה מול מסך המחשב היא הפורייה ביותר, ואחרים שחייבים לכתוב על דף. כל מה שעובד לכם הוא הנכון.

השורה התחתונה מסתכמת לכדי מילה אחת: התמדה. ברגע שתתמידו ותעניקו לעצמכם באמת חלון קבוע מדי יום או מדי שבוע לכתיבה – ולכתיבה בלבד, תגלו איך מהר מאוד העניין הופך לרוטינה, המילים נכתבות כמעט מעצמן והזמן הזה, שלכם ושל מלאכת הכתיבה, הופך להיות מהיקרים ביותר במהלך היום.

למעשה, במהרה תגלו שאתם צריכים הרבה יותר מרבע שעה, חצי שעה או שעה של כתיבה, ותחכו לאורך כל היום לאותם רגעים קסומים של כתיבה. חבל שלפעמים עלינו להתפנות גם לדברים שבשגרה…

איך לכתוב טוב יותר את הספר שלכם

צעד רביעי: הקפידו על כתיבה בשפה שלכם

רבים מהכותבים נוטים ‘לעלות מִשְׁלָב’ בעת כתבת ספרם – כלומר לכתוב בשפה גבוהה מזו שהם רגילים לדבר בה. יש בכך היגיון: כולנו רגילים לשפה גבוהה יחסית בספרים, בוודאי כאלו שנכתבו לפני שנים רבות.

גם שורות אלו נכתבות בשפה גבוהה יותר משפה דיבורית פשוטה, שפת רחוב, שכן הן חלק מטקסט רשמי משהו.

הנטייה הזאת טבעית, אך היא עשויה ליצור טקסט לא טבעי בעליל. שלא יהיו טעויות: איננו מתכוונים שעליכם לכתוב בשפת הרחוב, בשפה דיבורית לגמרי (אם כי ישנם היום גם ספרים שנכתבים כולם בשפה כזו, בכוונת מכוון) – אך רצוי לשמור על כתיבה טבעית, וזה משתי סיבות:

ראשית, כתיבה במשלב לא תואם מובילה בפעמים רבות לכתב יד שאינו מדויק; שנית, כתיבה במשלב לא תואם תיצור לרוב כתב יד לא טבעי ומאולץ משהו.

כתיבה של ספר צריכה להיות כתיבה טבעית, זורמת, כתיבה שהיא חלק מכם. נכון, כל סוגה בעולם הספרותי דורשת משלב ייחודי לה, אך גם במסגרת זו חשוב לשמור על כתיבה שבאה מכם, מנפשכם ומליבכם, בהתאם לסגנון ולמשלב שאתם נוהגים לדבר ולכתוב בו. רק בדרך זו יתקבל כתב יד אותנטי, אמיתי, המשקף אתכם באמת.

צעד חמישי: תחקיר, תחקיר, תחקיר

כותבים ספר על מלחמת העולם השנייה? הסיפור שלכם מספר על דמות שמגיעה מאוכלוסייה או ממגזר ספציפיים? כתב היד כולל שלל עובדות, תאריכים ופרטי מידע חשובים? כל אלו מחייבים אתכם לעבודה קשה, מאומצת, שמטרתה היא אחת: להציג בכתב היד שלכם פרטים הגיוניים ובדוקים בלבד.

אין ספק שספר הוא ההזדמנות שלכם ליצור ביד חופשית; להפוך חלום או עולם דמיוני ליצירה כתובה, חסרת גבולות ומעצורים. אבל אין זה אומר שניתן לכתוב כל דבר, ללא כל מחשבה. גם הסיפור הפנטסטי ביותר צריך להישמע הגיוני עבור הקורא, אחרת הוא יושם בצד באותה מהירות שבה נלקח אל היד.

בספרי עיון והדרכה, אין כלל ספק: כל עובדה או פרט מידע חייבים להיות מגובים בהוכחות ובנתונים שנבדקו ואומתו כהלכה – אחרת כל מהות הספר תקרוס; ברומנים המבוססים על אירועים אמיתים, או בספרים היסטוריים, כל עובדה וכל תאריך צריכים להיות מדויקים; בסיפורת אשר יוצרת מציאות חדשה, חשוב לגבש עולם בעל עקרונות וחוקים ברורים, שמתקיימים לאורך כל הספר ויוצרים תמונה שניתן לדמיין, כמעט להרגיש.

כדי שזה יקרה, על הסופר לבצע תחקיר:

  • ללמוד על הדמויות שלו (גם אם כולן יצירי דמיונו) ולחקור על סביבתן.
  • להבין לעומק את העולם שבו הן חיות ולוודא שהכול הגיוני וברור, כדי להימנע מ’קצוות לא סגורים’.
  • לברר לעומק על פרטים שונים, במאגרי המידע המתאימים, כדי לוודא שאלו נכתבו במדויק.
  • ישנם תאריכים בספר? שמות? מושגים? בדקו היטב שהם נכונים.

רק בדרך זו אפשר ליצור כתב יד משכנע, שהקורא יתחבר אליו באמת.

צעד שישי: אפשרו לעצמכם לשחרר

אחת השאלות הגדולות שעולה בתהליך הכתיבה היא: האם הספר שלי מוכן? כפי שציינו כבר בתחילת המאמר, מדובר בעניין לא פשוט, וב’מאבק’ תמידי, שכן תמיד נרגיש שיש מה לתקן, מה להוסיף, מה לשפץ או לשדרג. העצה שלנו היא – לשחרר.

מומלץ מאוד, כשכבר יש בידכם כתב יד מגובש וראוי, לשלוח אותו ללקטורה של הוצאת הספרים שבה אתם מעוניינים להוציא את ספרכם. נגיד זאת בצורה ברורה: גם אם אינכם שלמים ב־100% עם הכתוב, וגם אם נראה לכם שהספר עוד זקוק לעבודה, תנו לזה לקרות.

בהוצאות הספרים נמצאים אנשים שכבר הוציאו ספר או שניים לאור, והם יוכלו לסייע לכם רבות בשלב הזה.

אנשי הלקטורה יוכלו לשתף אתכם במחשבותיהם באשר לאיכות הספר, להעיר מה חסר ולספק עצות לגבי המשך הדרך ומה כדאי לשפר/להוסיף כדי שהספר יהיה מוכן להוצאה לאור. למעשה, חוות הדעת המקצועית הזאת תקל עליכם בבחירת הכיוון הנכון, רגע לפני שאתם משלימים את העבודה עליו. יש בכך יתרון גדול עבור כל המתלבטים.

לפרפקציוניסטים שביניכם, אלו שלא מסתפקים בזוג עיניים אחד (של הלקטור), נמליץ להעביר את כתב היד לעוד אנשים – אך רק לכאלו שאתם באמת סומכים עליהם, והכי חשוב – לא להגזים: עד שלושה אנשים לכל היותר יספיקו בהחלט בשלב זה. אל תשכחו שהספר גם כך יעבור עריכה במסגרת תהליך ההוצאה לאור.

איך לכתוב טוב יותר את הספר שלכם? 1

צעד שביעי: המשיכו לכתוב כל הזמן

הכתיבה היא שריר לכל דבר – שריר מחשבתי וקוגניטיבי בעיקר. אנשים שרגילים לכתוב יפיקו תחת ידם טקסטים חדשים ביתר קלות, ולכן כדאי גם לכם לעשות זאת. הקפידו על הצעד הראשון והשני לאורך זמן, גם אם את כתב היד הנוכחי כבר סיימתם, כדי שתמיד תהיו ב’כושר כתיבה’ ראוי.

נכון, ישנם אנשים שכל מטרתם היא לכתוב ספר אחד בלבד, ולהמשיך איתו הלאה, ורק איתו. אך לעולם אי אפשר לדעת לאן הכתיבה תיקח אתכם. המשך כתיבה באופן קבוע ורצוף לא רק תביא אתכם אל הספר הבא, אלא גם תשמור על יכולות קוגניטיביות גבוהות, תאפשר לכם למצוא רעיונות חדשים – ותספק לכם חלון מהנה שבו תהיו רק אתם ועצמכם.

בהצלחה!

ואם גם אתם רוצים לצאת לאור עם ספרי ניב ולדעת שהספר שלכם בידיים טובות, אתם מוזמנים להיכנס ללינק הבא ולהשאיר פרטים, אנחנו מבטיחים לחזור אליכם עם כל המידע הרלוונטי!

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות