איך לבחור נכון את השם לספר שלכם?

איך לבחור נכון שם לספר שלכם?

החזות החיצונית של הספר שלכם מורכבת בגדול משלושה חלקים: הכריכה הקדמית, הכריכה האחורית ושדרת הספר (ה’צד’ שלו). לשלושת אלו יחד יש חשיבות עצומה בכל הנוגע לנראוּת הספר וליכולת שלו למשוך את תשומת הלב של הקורא הפוטנציאלי.

רק אם הם מוצלחים באמת, ומשלימים אחד את השני, יתקבל ספר בעל חזות מיטבית.

בחירת שם לספר שלכם שימשוך קוראים הוצאה לאור מקצועית

חלק מהותי מהספר, מלבד החזות שלו יהיה השם. כן, אחרי שעמלתם רבות והקדשתם שעות על גבי שעות בכתיבה עצמה, הגיע הזמן לבחור שם לספר שלכם. המשימה הזאת, פשוטה וקלה לכאורה, היא אחת המורכבות, ויש לה חשיבות רבה.

שם ספר מוצלח יביא אתכם אל חצי הדרך ביצירת חזות מוצלחת ונראוּת טובה לספר שלכם. ממש כמו רושם ראשוני, הכותרת תהיה זאת ש’תקרוץ’ ראשונה לקורא הפוטנציאלי, ולכן חשוב שהיא תהיה מוצלחת במיוחד, שתשקף את הרעיון של הספר בצורה טובה ותהיה מסקרנת ומושכת מספיק כדי לגרום לאותו קורא לקחת את הספר לידיו ולבחון אותו. אז איך עושים זאת נכון?

הכלל החשוב בבחירת שם לספר: דיוק

ישנן לא מעט דרכים למשוך את תשומת ליבו של הקורא. אפשר לכתוב כותרת כמו ‘עשר עובדות על…’ או ‘איך להתעשר בלי להתאמץ לרגע?’ – אבל הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על דיוק ועל שקיפות בכל הנוגע לתוכן הספר. כאשר הדבר הזה מתקיים, אתם שומרים על הכלל הראשון ביחסים שביניכם לבין הקורא:

שקיפות.

במילים אחרות, אל תנסו ‘לעבוד’ על הקוראים שלכם רק כדי למשוך אותם אל הספר שלכם, כי התרמית הזו תתגלה בהקדם. חִשבו על שם לספר שמשקף נאמנה את תוכנו, כזה שימשוך אליו קוראים בגלל מה שיש בו ולא בגלל מה שהם חשבו שיהיה בו. לכל נושא אפשר למצוא כותרת יצירתית ומושכת, בלי להמציא דברים או לכתוב מסרים שאינם מדויקים.

הקדישו לכך מחשבה ותמצאו את הנוסחה המדויקת מבחינה זו.

קצר – אבל לא יותר מדי

כשאתם בוחרים שם לספר שלכם הוא צריך להיות קצר וקולע. מעטים כנראה יסתקרנו מספר עם שם של שתי שורות שלמות, למשל. חשוב ששם הספר יהיה קצר וקולע, ככה הוא ימשוך את תשומת הלב של הקורא הפוטנציאלי מבין שאר הספרים על המדף / בעמוד האינטרנט.

מן הצד השני, חשוב לא לקצר יותר מדי. ראשית, משום שככל הנראה רשת האינטרנט ‘אוהבת’ יותר ספרים שמספרים את הסיפור שלהם כבר משמם. אלו ספרים שבעיני האלגוריתמים של מנועי החיפוש הגדולים פשוט נתפסים כאמינים יותר, כנראה.

שנית, חשוב להקפיד על שם שמעביר מסר כלשהו, ולכן לא כדאי להתעקש על שתיים או שלוש מילים. אין ספק – אם כמות כזו של מילים מעבירה את המסר בצורה המדויקת ביותר, אל תהססו והשאירו זאת כך. אבל אם אתם חשים שמספר מצומצם של מילים לא יעשה זאת, אל תחששו להשתמש בכמות גדולה יותר של מילים.

אגב, הפתרון הקלאסי הוא כותרת בת שתיים–שלוש מילים, וכותרת משנה המרחיבה אותה וכוללת 4–6 מילים נוספות במקרה הצורך.

שם לספר שיהיה מדויק וימשוך קוראים בחירת השם הנכון לספר

חשבו שיווקית

אין ספק שספרים, בטח ובטח כאלו מתחום הסיפורת, הפרוזה, הרומנים ועוד, לא תמיד צריכים לכלול בתוכם שיקול שיווקי על מנת להצדיק את פרסומם. ישנם לא מעט ספרים מצליחים שיצאו לאור מבלי שיש להם כל צורך שיווקי מובהק – פשוט משום שאנשים נהנו לקרוא אותם. מבחינות רבות הספר הוא מוצר שהשיקול השיווקי בו אינו מהמרכזיים.

אבל ישנו אלמנט אחד שבו האוריינטציה השיווקית היא הדבר החשוב ביותר: הכריכה של הספר, משום שהיא זו ש’מוכרת’ אותו, והשם. לכן בעת בחירת שם לספר חשוב מאוד להקפיד על כמה כללים שיווקיים שיסייעו מאוד למשוך את הקוראים אליכם:

  • לספרי “How To” השתמשו במילים מניעות לפעולה כמו “איך”, “המפתח ל..”, “הפתרון..” ועוד.
  • פנו אל הרגש של הקוראים או אל הבעיה שאיתה הם מתמודדים.
  • שמרו על רמת מסתורין מסוימת בשם הספר – אל תגלו את כל מהותו כבר בשמו.
  • חשבו מי קהל היעד שלכם ובחרו שם בהתאם.
  • השתמשו במספרים ובסימן שאלה, אם זה אפשרי.
 

תנו לזה זמן

שם לספר, ממש כמו שם לתינוק, זה לא משהו שקל להחליט עליו. לעיתים נדרשת חשיבה מעמיקה כדי שזה יקרה – וחשוב לא להיות לחוצים בעניין. גם כמה שבועות, ואפילו כמה חודשים במקרים מסוימים ייחשבו סבירים למטרה זו.

חשוב מאוד לנסות ולפנות זמן לחשיבה עצמית, ביניכם לבין עצמכם, ללא הפרעות. חשיבה כזו לרוב תעזור במציאת כמה רעיונות אפשריים.

סופרים רבים חושבים על שם תוך כדי תהליך הכתיבה, אבל אין זה חובה. נסו להיזכר האם היה לכם רעיון לשם כשהייתם בתהליך ותנו לעצמכם זמן להיסגר על השם שתבחרו בדרך. תוכלו להתייעץ גם עם עורך הספר והמפיק, הם מכירים את הטקסטים וידעו לעזור לכם בתהליך.

בחירת שם לספר מתוך הספר

לא צריך ללכת רחוק בשביל למצוא את השם המושלם לספר שלכם. אם מדובר בספר עיוני למשל, ברור שהשם יהיה קשור לנושא, אבל בכל ספר יש תמה, או נושא מרכזי לסיפור.

ערכו עם עצמכם סיעור מוחות, כתבו על דף מגוון רעיונות שעולים לכם, אולי שם אחת הדמויות יכול לשמש כשם המתאים לספר, אולי המקום בו מתרחשים הדברים, אולי יש אירוע חשוב שהספר סובב סביבו ואפשר להשתמש בו כשם.

אחרי שכתבתם את כל הרעיונות האפשריים, צאו לחיפוש בגוגל או בספרייה הלאומית, כתבו את אחד השמות שעלה לכם, פעם אחת לבד ופעם אחת בצירוף המילה “ספר” ובדקו אם משהו עולה. אם קיים כבר מוצר/ ספר עם שם זהה, אולי כדאי להימנע מבחירה בו. זה יעזור לכם לעשות אלימינציה לשמות ובסוף להיסגר על השם המתאים ביותר.

בחירת שם לספר שימשוך את הקוראים הפוטנציאליים

ואל תשכחו להתייעץ

לא, אנחנו לחלוטין לא ממליצים לפרסם את שם הספר האופציונלי בעמוד הפייסבוק שלכם, או בקבוצה כזו או אחרת – פשוט משום שריבוי דעות רק יעכב אתכם ואף יתסכל אתכם מאוד. אך אנחנו כן ממליצים להתייעץ עם 3–4 אנשים קרובים שאתם סומכים עליהם, כדי שייתנו את דעתם בנושא.

את ההתייעצות הזו מומלץ לעשות רק לאחר שאתם חשבתם לבדכם ובחרתם שתיים או שלוש אופציות מועדפות. כך התהליך הזה יהיה מהיר יותר, וגם ממוקד יותר ומתסכל פחות. כן נמליץ לכם מאוד לקבל באהבה ביקורות שליליות, ואף להעניק להן תשומת לב רבה יותר, שכן הן לא פעם יראו לכם את הספר באור מעט אחר, כמו גם את בחירת שמו.

אנחנו ממליצים גם להתייעץ עם מפיק הספר והעורך הספרותי, הם עברו תהליכים דומים עם סופרים בעבר וידעו לתת עצה טובה, להרגיע אתכם שאתם בדרך הנכונה ולעמוד מאחוריכם במקצועיות וללוות אתכם עד מציאת השם הנכון.

אם גם אתם חולמים לצאת לאור עם ספר שכולו שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא ואנחנו נדאג ליצור אתכם קשר עם כל המידע.

תגובות

אא 27 בדצמבר 2022
לא הבנתי כל כך

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

תהליך הגהה לספר

תיקוני הגהה לאחר עימוד

מה היא הגהה לאחר עימוד? עריכה, ניקוד, עימוד, תיקון טעויות לשוניות… אז מה היא בעצם הגהה בכלל? בעולם ההוצאה לאור הגהה היא לרוב השלב שמתבצע

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות