מדוע כל סופר חייב להשיק את ספרו באירוע השקה?

את ההגעה לגיל מצוות חוגגים בבר/בת מצווה, את האהבה הגדולה בחתונה, ואת הולדתו של ספר באירוע השקה! כיוצרים שנמצאים בתהליך כתיבת הספר, אתם לבטח חולמים על הרגע בו תחזיקו בשתי ידיים את ה”בייבי” שלכם ותציגו אותו לעולם. מניסיוננו, זה קורה מהר יותר משתוכלו לדמיין, ומסיבה זו חשוב שתזכרו ליהנות מהדרך.

 

משאלתכם (כך אנחנו מנחשים), היא שתצליחו להגיע ולגעת בכמה שיותר קוראים. על מנת שזה יקרה, הם צריכים לדעת שספר חדש יצא לאור – הספר שלכם. אירוע השקה הוא סוג של זרקור על היצירה שלכם: הוא מושך תשומת לב, מעלה את ההתעניינות בכם ומייצר בעבורכם הזדמנות פז.

 

לא משנה אם אתם לקראת הוצאת ספר הביכורים שלכם או ספרכם החמישי, אם יש לכם קהילה נאמנה של קוראים או מייחלים לכזו: אירוע ההשקה הוא אירוע חובה (!), שכן השפעותיו השיווקיות והתדמיתיות – אדירות! אז רגע לפני שאתם חולקים את היצירה שלכם עם העולם, אנו שמחים לשתף אתכם בכל מה שחשוב לדעת על השקת הספר באירוע.

 

אירוע השקה לספר – היכן חוגגים ועם מי?

אירוע ההשקה נחגג במטרה להעלות את המודעות לספר שלכם ולקדם מכירות. מסיבה זו, חשוב להזמין עיתונאים, בעלי טורים רלוונטיים, מבקרי ספרים, בלוגרים בתחום, סופרים מהז’אנר שלכם, אנשי פרסום ויחסי ציבור, הצוות המקצועי שעבד אתכם וכן הלאה. כל אדם בעל השפעה שינכח באירוע ויתרשם מיצירתכם, עשוי להפיץ אותה הלאה וכך להאדיר את הבאז שסביב הספר.

 

את הספר שלכם תוכלו להשיק בשני סוגי אירועים שונים, לבחירתכם:

  • אירוע אופליין – בר, מסעדה, אולם כנסים, הוצאת הספרים שלכם, בחצר הביתית, בפארק השכונתי ועוד…
  • אירוע אונליין – שיחת וידאו שבה תשיקו את הספר שלכם בפני קבוצת מוזמנים סגורה / בפני קהל פתוח
  • שימו לב: ישנם סופרים שחוגגים את הספר בשתי השקות: השקעה “מקצועית”-סגורה באופליין, ועוד השקת אונליין אליה כולם מוזמנים (קומבינציה מצוינת שתורמת למסע יחסי הציבור של הספר!).

 

אנחנו מנחשים כי ברגים אלו ממש מבליחה לראשכם השאלה: “איזה אירוע מומלץ יותר – אונליין או אופליין?”. התשובה היא שאי אפשר לקבוע באופן חד משמעי מה יותר מומלץ, אלא מה נכון ומתאים לכם. צאו מנקודת הנחה כי לכל סוג של אירוע ישנם יתרונות וחסרונות. באמצעות מענה על השאלות המנחות הבאות, תוכלו להבין איזו השקה היא המדויקת עבורכם:

  • מהו התקציב העומד לרשותי?
  • איך אני מדמיין את אירוע ההשקה שלי? (איך חלמתי להשיק את ספרי?)
  • האם אני מוגבל בכמות האורחים שאוכל להזמין? (משיקולי תקציב, קורונה וכן הלאה)
  • עם איזה סוג של אירוע תהיה היענות גבוהה יותר מצד המוזמנים?

 

יש לכם תאריך השקה לספר? פרסמו אותו מיד!

לא אחת נאמר כי הכל בחיים עניין של טיימינג. כמחברים המעורבים בכל תהליך הפקת הספר, ידוע לכם בשלב מוקדם יחסית מהו תאריך ההשקה הצפוי. מכאן, שאתם יכולים תוך כדי תנועה כבר לגבש לעצמכם אסטרטגיה שיווקית לקראת השקתו החגיגית. בעת שתאריך השקת הספר ידוע לכם, החלו לטפטף מסרים שיווקיים לקהילה שלכם!:

  • כחודש לפני השקת הספר לדוגמא, תוכלו להתחיל עם פוסטים אניגמטיים ומסקרנים (תמונה של חלק מכריכת הספר, מספר המייצג את יום ההשקה וכן הלאה…).
  • בהמשך, תוכלו לשתף פוסטים חגיגיים המבשרים על תאריך ההשקה, לעשות פעילויות שונות נושאות פרסים (הפרס יכול להיות עותק חתום למשל), ואפילו להזמין את חבריכם להשקה.
  • ככל שתשתפו מוקדם יותר את הקהילה שלכם בתאריך ההשקה, כך הבאז סביב הספר יהיה גדול יותר, משמעותי יותר והמעורבות של חבריכם תהיה גבוהה יותר.
  • טיפ מאיתנו: השקיעו בעיצוב מודעות מושכות, אטרקטיביות ומקצועיות (!). המודעות חייבות לכלול את כריכת הספר הרשמית (הגרסה הסופית בלבד!), וככל שתתקרבו להשקה גם את המחיר.

 

מחיר השקה מיוחד – נחוץ או מיותר?

מחיר הספר שלכם יתומחר בהתאם לכמה דברים: החל מהוצאות ההפקה, דרך הז’אנר ומחירי הספרים המשויכים אליו ועד שיקוליכם האישיים. איך שלא יהיה וכמה שהוא לא יעלה, חשוב מאד להציע לקהל הקוראים מחיר השקה מיוחד. פעמים רבות, הנטייה הטבעית תהיה בכלל להתנגד למחיר השקה מוזל (“השקעתי כל כך הרבה זמן וכסף, למה שמיד עם השקתו אציע אותו במבצע”?). עם זאת, חשוב להבין כי מדובר על מעין עסקת WIN WIN שבה לא רק הקורא מרוויח, אלא בעיקר אתם:

  • המחיר המיוחד יעודד יותר קוראים לרכוש את הספר שלכם (“התקציר נשמע מעניין, המחיר טוב. אתן לסופר ולספר הזדמנות!”)
  • ככל שיותר קוראים ירכשו את הספר, כך יכתבו עליו יותר ביקורות ותגובות. כלומר, הקוראים מיחצ”נים את הספר שלכם
  • כתוצאה מכך, הספר יגיע לעוד עיניים ולבבות

 

דגשים חשובים בנושא מחיר השקה לספר:

  • חשוב להגביל את מחיר ההשקה לפרק זמן תחום וידוע מראש (“המחיר תקף לשבוע הקרוב בלבד!”)
  • שימו לב כי המחיר שאתם מציעים לא נמוך (זול) מדי
  • הציעו את מחיר ההשקה לכולם – ללא התניות או שורות קטנות!

 

“אני איש של מאחורי הקלעים, לא של במה. השקה מביכה אותי”

סופרים רבים מעידים כי נוח להם מאחורי מסך המחשב וליד המקלדת, ובטח שלא על הבמה. מסיבה זו, אירוע השקה שבמרכזו הם וספרם, מעורר בהם חוסר נוחות ומבוכה גדולה. זהו המקום להדגיש: אירוע השקה אינו מופע – אינכם נדרשים לבדר בו או להלהיב קהל שבא לצפות בכם. מדובר על אירוע סופר-אלגנטי, לרוב בסגנון של אירוע קוקטייל, שתכליתו לחגוג את הולדת יצירתכם.

 

ומה בכל זאת יהיה תפקידכם הפעיל באירוע? נהוג כי הסופר מציג את ספרו, מספר את הרקע לכתיבתו, חולק רגעים מיוחדים מתהליך היצירה, מקריא חלקים ממנו וכמובן – עונה על שאלות. האירוע ההשקה מעצים, עטוף בפירגון ובחגיגה אמיתית של יצירה!

 

היום שאחרי ההשקה הגדולה – איך מוכרים את הספר?

אירוע ההשקה ייתן את הבוסט הרציני – להעלאת המודעות לספר ולמכירות שלו. את האפקט של האירוע תוכלו לראות כמה ימים ושבועות לאחריו, עם הופעת ביקורות של עורכי מדורים, בלוגרים וקוראים (ובטווח הקצר יותר: תמונות שחבריכם צילמו ותייגו אתכם, פוסטים מפרגנים מקרובים וכן הלאה). בכדי שלהבת ההתעניינות בספר תישמר בוערת, ראוי שתגבשו לעצמכם אסטרטגיה שיווקית ארוכת טווח. אילו פעולות יכולות להיכלל בה?

  • ניהול ותחזוקה של עמוד פייסבוק עסקי שלכם כסופרים
  • פרסום מודעות ממומנות בפייסבוק ובאינסטגרם
  • שליחת הספר לסוקרים מקצועיים / בלוגרים
  • יצירת פעילויות שונות שמטרתן להעלות מעורבות וחשיפה לספר
  • הרצאה על הספר (אונליין/אופליין) שבעיצומה תציעו את הספר למכירה ועוד…

 

לסיכום: האם אפשר להשיק ספר ללא אירוע השקה? התשובה היא שכן. עם עבודת שיווקת טובה ואינטנסיבית תוכלו להגיע לקוראים, ליהנות ממכירות יפות ומביקורות מחמיאות. עם זאת, לוותר על אירוע השקה זה לוותר על במה אדירה שניתנת לכם. והאם כדאי לוותר עליה? בוודאי שלא.

 

לא בכל יום אתם משיקים ספר – חבקו את ההזדמנות לחגוג את היצירה שלכם! האירוע יאפשר לכם למתג את עצמכם כסופרים מקצועיים (הדרך בה תתפשו את עצמכם היא הדרך בה הקוראים יתפשו אתכם), להפיץ את בשורת הוצאת הספר וליהנות מבאז תקשורתי אדיר!

 

 

תגובות

ג'ני 7 בספטמבר 2022
כתבה טובה ועוזרת לי להתמקד למרות שקשה לי במה ויחשוב איך לעשות זאת בספרי החדש
ליאת 17 באפריל 2022
מאמר מצוין ומלא חומר למחשבה. תודה

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות