מדוע עבודת ההגהה חשובה כל כך – ומדוע אסור לכם לוותר עליה בעת הוצאת הספר לאור?

מדוע עבודת ההגהה חשובה כל כך?

את עבודת העריכה אפשר לחלק, בגדול, לשלושה חלקים: עריכת ספרות, עריכת לשון והגהה. החלק האחרון הוא לרוב גם האחרון בסדר הדברים – לאחר עריכת הספרות ועריכת הלשון מגיעה ההגהה, אשר תפקידה הוא לבצע מעין ‘ליטוש’ סופי לטקסט, בשלב שהוא אחד האחרונים בכל תהליך הוצאה לאור.

למרות זאת, הגהה היא מהעבודות המוערכות פחות בשרשרת העריכה שציינו כאן, אולי משום שהיא נתפסת כעבודה קלילה יותר, מהירה יותר, אפילו אגבית. התפיסה הזאת אינה נכונה כלל: עבודת ההגהה היא עבודה בעלת חשיבות רבה מאוד בתהליך הוצאה לאור של ספר, וחשוב מאוד לא לוותר עליה בשום שלב ומשום סיבה שהיא.

להבחין בכל פסיק ובכל תו שאינם במקומם

נראה כי מעל הכול, זהו תפקידם העיקרי של המגיה או המגיהה: לאחר שהעורכים ביצעו את עבודתם, וכל ‘עשן העריכה’ התפזר, המגיהים צריכים להיות אלו שיאתרו את הפספוסים הקטנים, את הדברים המזעריים שאינם נראים תמיד לעין, את אותו פסיק אחד שלא נמצא במקומו – מתוך אלפי פסיקים שנקבעו לאורך הטקסט.

חשוב להבין: עבודת העריכה – עריכת לשון ועריכת ספרות – היא עבודה מאסיבית וארוכה, שיכולה להימשך גם חודשים ארוכים. בזמן העבודה הזו עשוי העורך להחמיץ את הדברים הקטנים, בהיותו איש המקצוע שמסתכל על הדברים הגדולים והקטנים גם יחד:

תחביר של משפט שלם לצד שגיאת כתיב במילה ספציפית; השתלשלות האירועים בפסקה אחת או אפילו בפרק מלא, אל מול פרט מזערי והיסטורי אחד; מיקום נכון של המילים במשפט אל מול שיבוצה של מילה אחת בביטוי מסוים. כל אלו הם אלפי פרטים, ובאופן הגיוני (ואנושי) העורך לא יכול לראות את כולם.

יש כאן עניין נוסף: עינו של עורך הספר לרוב מתרגלת עם הזמן לטקסט, מתחברת אליו, ולכן מה ש’יקפוץ’ למי שלא ראה את הטקסט מעולם עשוי להיעלם מעיניו של העורך אשר שקוע עמוק בטקסט וכמעט מכיר אותו בעל פה. המעבר החוזר ונשנה על אותו טקסט, כחלק מעבודת העריכה הגדולה, עשוי לגרום לכך לעיתים.

בדיוק לשם כך עומד לרשות מוציא הספר המגיה: אדם מקצועי, לרוב בעל הסמכה זהה או לכל הפחות דומה לזו של העורך, אשר יעבור על הטקסט לאחר העריכה ויבטיח ‘סגירת קצוות’ וסתימה של חורים שונים. לא, לא מדובר כאן בחורים ברמת העלילה או התחביר, בדרך כלל, אלא בעיקר תיקוני פיסוק קלים, תיקון של שגיאות כתיב והקלדה וכדומה.

הוא איש המקצוע שמוודא שהכול חתום וסגור, ומבצע את ההידוק האחרון.

מדוע עבודת ההגהה חשובה כל כך בתהליך ההוצאה לאור

תמיד כדאי להיעזר בעוד עין מקצועית

לבד מהצורך הברור והחשוב במעבר על הטקסט לאחר שבוצעה בו עריכה, ישנה חשיבות להגהה גם מבחינת חשיפת הטקסט, טרם פורסם, לעין מקצועית נוספת. כבר ציינו כאן עד כמה עבודת העריכה עשויה לדלג לעיתים, באופן טבעי, על הדברים הקטנים והמזעריים. קריאתו על ידי אדם חיצוני, שלא פגש קודם לכן את הטקסט, היא הפתרון במצבים שכאלה.

קחו ספר ממוצע כדוגמה: כדי להבטיח שהוא יצא כמה שיותר קרוב למושלם, כדאי שיעברו עליו שני אנשים ואף שלושה – עורך הספר, המגיה ומגיה נוסף לאחר העימוד, שלב שידוע גם בשם הגהה לאחר עימוד. כך, לאחר שלושה סבבים של קריאה, בידי שלושה אנשי מקצוע שונים, הסיכוי לטעויות קטן מאוד, אם כי, היות ומדובר בבני אדם, תמיד יהיו טעויות קלות שפוספסו שיתוקנו ממהדורה למהדורה.

נזכיר כאן עוד דבר שצוין קודם בקצרה: המגיה יהיה לרוב איש מקצוע מתחום הלשון, ממש כמו עורך הספר או ברמה דומה לשלו. במילים אחרות, בזמן ההגהה הוא יוכל גם לעמוד על טעויות לשוניות שונות, אם אלו לא טופלו בידי העורך, ואפילו על סוגיות בתחום התחביר שדורשות התייחסות.

למעשה, כפי שכמעט בכל תחום מבצעים בדיקה כפולה (Double Check) להבטחת עבודה תקינה, כך עושה המגיה בתחום הספרות וההוצאה לאור.

ודאו שמתבצעת הגהה לספר – וסמכו על אנשי המקצוע

תהליכי ההוצאה לאור הם תהליכים קבועים וידועים, בגדול, שמתבצעים על פי מוסכמות כאלו ואחרות במשך שנים. כל הוצאות הספרים, בישראל ובחו”ל, מציעות תהליך דומה בכל הקשור להוצאה עצמה: עריכה והגהה, עימוד והדפסה.

מדובר באנשי מקצוע בעלי ידע וניסיון רבים, שיודעים להוביל את התהליך קדימה בצורה מצוינת.

בניגוד לעריכת לשון, שבה מעורבות הסופר גבוהה – הוא מלווה כל צעד וצעד במהלך העבודה – חשוב לזכור שהגהה היא דבר טכני יותר, ולכן המעורבות של הסופר היא מזערית. ההגהה עוסקת בדברים קטנים, מינוריים ממש לעיתים, וחבל שתצללו עמוק כל כך אל תוך העבודה: השאירו את כאב הראש הזה לאיש המקצוע.

באופן כללי, ההמלצה היא רק לוודא שההגהה אכן מתבצעת (מדובר בדבר חשוב מאוד בתהליך ההוצאה, כאמור), ולבחון את התוצאה הסופית בסופה של העבודה. בספר ממוצע מדובר על עבודה של כשלושה שבועות, ובמהלכם חשוב לתת לאיש המקצוע ‘לעשות את שלו’.

עם זאת, חשוב מאוד כאמור שתוודאו כי אכן מתבצעת הגהה על ספרכם לאחר העריכה, וכי מדובר בשני סבבי הגהה לפחות; כמו כן, כדאי לוודא שהעריכה וההגהה נעשות על ידי שני אנשים שונים, ואת הסיבות לכך כבר הזכרנו קודם לכן. איננו נוהגים להתבטא כך לעיתים קרובות, אבל אסור לכם, חד־משמעית, לוותר על תהליך ההגהה, שערכוֹ רב מאוד ומידת ההשפעה שלו על איכות הספר שלכם גדולה ביותר. אצלנו בספרי ניב מגיהים מקצועיים ורבי ניסיון, שישמחו לעמוד לרשותכם ולבצע את העבודה עבורכם על הצד הטוב ביותר.

אם אתם רוצים לצאת לאור עם ספרי ניב ולדעת שהספר שלכם בידיים טובות, אתם מוזמנים להיכנס ללינק הבא ולהשאיר פרטים, אנחנו מבטיחים לחזור אליכם עם כל המידע הרלוונטי!

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות