כתיבת טקסט גב הספר

כל ספר מורכב משלושה חלקים חזותיים בגדול: הכריכה, גב הספר וחלקו הפנימי. הכריכה היא השער הראשי לספר, האלמנט החזותי הראשון שמושך את הקורא. לאחר שהקורא הפוטנציאלי ייקח את הספר לידיו הוא לרוב יהפוך את הספר ויבחן את הכריכה האחורית. 

מסיבה זו ישנה חשיבות עצומה לטקסט הכתוב בגב הספר: מדובר בכמה שורות ספורות שיכולות להיות ההבדל בין רכישה לבין השבת הספר בחזרה למקומו על המדף.

 

טקסט גב הספר הוצאה לאור

גב הספר: הטקסט החשוב ביותר מבחינה שיווקית

המהות של כל ספר היא התוכן, מה שיש בקנקן ולא מה שנמצא בחלקו החיצוני. אבל בעולם השיווק הוויזואלי, יש חשיבות גדולה גם למעטפת ובכך לחלק החיצוני של הספר. מבחינה זו, טקסט גב הספר הוא הטקסט החשוב ביותר בספר שלכם.

רבים נוטים לזלזול מסוים בחלק הזה של הספר, או פשוט משקיעים בו פחות – לא בכוונה או מסיבה ספציפית, אלא פשוט משום שאינם יודעים עד כמה הוא חשוב. אבל בימינו החשיבות של הטקסט הזה היא חשיבות עליונה.

למעשה, אפילו כשמדובר בספר דיגיטלי, ולא פיזי ומודפס, עדיין יש חשיבות עצומה לאותו טקסט גב הספר, אשר לרוב יופיע כתיאור המוצר בחנות המקוונת וימשוך לרכישה קוראים פוטנציאלים. 

טקסט גב הספר זאת הדרך הטובה ביותר למשוך את תשומת ליבו של הקורא – שכידוע פוגש עשרות ומאות ספרים, אולי אפילו אלפים, לאורך חייו. השילוב שבין כריכה מושכת לבין טקסט מקצועי, מסקרן ויצירתי בגב הספר, הוא השילוב שיגרום לקורא ליטול לידיו את הספר שלכם ולא שום ספר אחר, ואף לרכוש אותו בסופו של דבר.

המסקנה כאן ברורה: חשוב מאוד לא להקל ראש בשלב גיבוש טקסט גב הספר. חשוב להעניק לו תשומת לב מספקת, להשקיע בו מחשבה רבה, ולהעניק לו יותר מכמה דקות בודדות. אומנם מדובר בטקסט קצר למדי, אך כל מילה בו חשובה בדרך להצגת הספר שלכם בצורה הטובה ביותר.

איך מגבשים טקסט מוצלח לגב הספר?

טקסט גב הספר הוא טקסט שאורכו בדרך כלל בין 100 ל־160 מילים. אפשר כמובן לחרוג מכך, ואין שום איסור על כתיבה של טקסט ארוך יותר, אך ניסיון של שנים לימד אותנו שזהו הטווח המומלץ מבחינת אורך הטקסט בחלק זה.

אם תבחרו לכתוב טקסט ארוך במיוחד – נניח 400 או 500 מילים – פשוט תעמיסו על הקורא. לאף אחד אין היום את הזמן או החשק לקרוא טקסט ארוך כל כך בשלב ההחלטה על רכישת הספר. העמסה של טקסט בגב הספר משמעה העמסת מידע על הקורא, ולא בטוח שזה מה שיעזור למכור את הספר שלכם.

ומה באשר למבנה הטקסט עצמו? ראשית, דעו: מאחר שגב הספר הוא הטקסט החשוב ביותר מבחינה שיווקית, הרי שהפסקה הראשונה בו היא הפסקה החשובה ביותר בו; והשורה הראשונה בפסקה הראשונה היא השורה החשובה ביותר. לכן, חשוב מאוד שתחפשו את הפסקה העוצמתית ביותר בעיניכם, זו שתשאיר את הרושם הגדול ביותר על הקורא בכמה שניות של קריאה.

את הפסקה השנייה הקדישו לפירוט על הספר עצמו – מה הקורא יקבל מהקריאה, איזו חוויה מצפה לו, איזה סוג של ספר הוא מחזיק בידו ועוד. זו צריכה להיות פסקה תמציתית גם כן, שתסכם בשורות בודדות את כל מהותו של הספר שכתבתם.

הפסקה השלישית תהיה פסקה עליכם: פסקה שבה תסבירו לקורא מדוע כדאי לו לכתוב דווקא את הטקסט שאתם כתבתם? הרשו לעצמכם לשבח ולהלל את עצמכם, וצרו טקסט מעניין שיספר על דמות מעניינת – אתם. מומלץ מאוד שחלק זה ייכתב בגוף שלישי, כך שתיווצר ההרגשה שאדם אחר כתב עליכם.

איך לכתוב טקסט גב הספר הוצאה לאור

עם תמונה אישית או בלי?

רבים מהסופרים תוהים אם כדאי לשבץ את תמונתם בגב הספר או לא. ראשית נציין כי רבים טוענים שהמטרה היא להציב את הספר בחזית ולא את הסופר, ולכן מעדיפים שלא להוסיף תמונה. זו תפיסה מקובלת לחלוטין, וכתמיד בעניינים מסוג זה – אין כאן חוקים.

ובכל זאת, אנחנו נמליץ לכם בחום לשלב תמונה שלכם לצד טקסט גב הספר. חשוב שזאת תהיה תמונה איכותית, מקצועית, מרשימה, שתציג אתכם היטב. ומה היתרון שבשילוב תמונה בגב הספר? במילה אחת: ויזואליות.

כפי שכבר כתבנו כאן, אנחנו חיים בעידן ויזואלי שבו כל פרסום באשר הוא כולל תמונה, ולכך הקוראים שלנו, הלקוחות שלנו, מצפים היום. כאשר אתם משלבים תמונה שלכם בגב הספר אתם למעשה מקרבים את הקורא הפוטנציאלי אליכם: הוא יודע איך אתם נראים, מגלה מי ‘מסתתר’ מאחורי הטקסט הכתוב ויכול להתחבר יותר אליכם ואל הספר שכתבתם. התמונה מספקת לקורא תחושה אנושית יותר, חמה יותר, והיא בוודאי יכול לסייע כאן.

זכרו שהספר שאתם מוציאים לאור הוא הרבה יותר מאשר ספר ותו לא: זהו כרטיס הביקור העתידי שלכם. בכל פגישה עסקית, בכל שיחה חברית, אפילו בדייט רומנטי, נושא הספר שהוצאתם צפוי לעלות ולהפוך לחלק מהשיחה. עותק של הספר שלכם בצירוף תמונה טובה בוודאי יספק לכם יתרון ויפיק תועלת עבורכם.

לעשות זאת כמו שצריך

אנחנו ממליצים לכם לשלוח את טקסט גב הספר שכתבתם אל מנהל ההפקה שלכם בספרי ניב: מדובר באדם שכבר ראה גב ספר אחד או שניים, ויודע לאילו טקסטים יש הסיכוי הגדול ביותר להשפיע ולהניע את הקוראים. ייתכן שהוא ישלח את הטקסט גם לעורך הספר, כדי שיחווה את דעתו ויציע שיפורים ודיוקים במידת הצורך. כך תקבלו את הטקסט הטוב והמדויק ביותר לגב הספר שלכם.

בשורה התחתונה, כאשר אנחנו מסתכלים על שיווק הספר כאל חוויה הוליסטית, סיכויי ההצלחה שלו עולים משמעותית: כשאנחנו מעניקים לכל חלק בו את תשומת הלב המתאימה, כשאנחנו מבינים את תפקידו של גב הספר וכשאנחנו מתאמצים ליצור טקסט מקדים עשיר, יצירתי, שיווקי מאוד ומושך – אנחנו מבטיחים שיותר ויותר אנשים ייחשפו אליו.

צפו בסרטון המרחיב על הנושא:

אם גם אתם רוצים לצאת לאור עם ספרי ניב ולדעת שהספר שלכם בידיים טובות, אתם מוזמנים להיכנס ללינק הבא ולהשאיר פרטים, אנחנו מבטיחים לחזור אליכם עם כל המידע הרלוונטי!

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות