הכירו את: שי אפרת

המרואיין שלנו הפעם הוא ד”ר שי אפרת, מחבר הספר “שרדתי כדי לספר”.

היי שי, ספר לנו עליך.

שמי שי אפרת ואני חבר קיבוץ שמיר בגליל העליון. נשוי באהבה למולי ואבא לגל, תומר ולילך. בהכשרתי המקצועית אני דוקטור לפסיכולוגיה, פסיכולוג חברתי, פסיכו-היסטוריון חוקר השואה ויועץ חינוכי. אני עובד בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך ומלמד בחוג לחינוך במכללת עמק יזרעאל. אני מרצה על השואה ברחבי ישראל ובעיקר במוזיאונים וארגונים העוסקים בזכרון השואה, בבתי ספר, במכינות קדם צבאיות ובאקדמיה. בנוסף אני מראיין שורדי שואה בעבור “יד ושם”. פרסמתי מאמרים רבים בנושאי חינוך ופסיכולוגיה ובנושא השואה. את הדוקטורט עשיתי על הדילמות המוסריות של היהודים בשואה ולאחריה. בעקבות הדוקטורט פרסמתי את הספר Holocaust Learning and Morality (2021). פיתחתי את שח”מ – “שואה חברה, חינוך ומוסר”, תכנית ייחודית ללימודי השואה המתבססת על דילמות מוסריות. בזמני הפנוי אני אוהב לעסוק בספורט, לבשל, לאפות ולטייל. 

 

נשמח לשמוע על הספר שלך.

הספר מתאר בחלקו הראשון את סיפור חייו המיוחד של שמואל סוכה מילדותו, הישרדותו בתקופת השואה, נקמתו ברוצחי משפחתו, הרפתקאותיו באירופה שלאחר מלחמת העולם השניה, הקרבות שהשתתף בהם במלחמת העצמאות ועד לימינו אלה. בחלק השני מובאים סיפוריהם של בני משפחתו של שמואל – אשתו, ילדיו ונכדיו, המספרים עליו ועל עצמם בצל השואה. בחלק השלישי מוצגות תובנות ומסקנות חדשות לגבי האופן שבו התמודדו היהודים עם השואה וכיצד אנו מעצבים את זכרונה עד היום. הספר “שרדתי כדי לספר” תורגם לאנגלית ויצא לאור ב-2022 תחת השם – The Boy From the Forest.

 

 

הכירו את: שי אפרת 1

 

 

למי הספר מיועד? 

הספר מיועד לכל מי שנושא השואה קרוב לליבו ומעניין אותו. זהו ספר שמתאים גם למבוגרים וגם לבני נוער מכל הרקעים של החברה הישראלית וגם בעולם הרחב. הספר כתוב בפשטות וכל מי שקורא אותו מתחבר מאוד לשמואל סוכה, גיבור הספר, שסיפורו מותח ומרתק מצד אחד וגם נוגע ללב ולפעמים אפילו מעלה חיוך מצד שני. 

 

למה בחרת לכתוב ספר דווקא על הנושא הזה? מה נתן לך השראה לכתיבת הספר? 

נושא השואה ריתק אותי עוד מאז היותי ילד. במהלך השנים קראתי המון על הנושא וראיתי כל סרט ותכנית טלוויזיה אפשרית על השואה. סבי משה אפרת ז”ל, נהג לספר לי רבות על בני משפחתו שנספו בשואה ועל חיי היהודים בעירו צ’רנוביץ לפני השואה. במהלך לימודי הדוקטורט שלי שעסקו בנושא השואה הרגשתי צורך לכתוב ספר שיגע בשואה כסיפור אנושי, ויביא את המחשבות והרגשות של מי שחווה אותה על בשרו. שמואל סוכה, גיבור הספר ואני נמצאים בקשרי ידידות כבר שנים רבות והוא סיפר לי פעמים רבות חלקים מסיפורו. החיבור לשמואל הביא אותי לרצון לכתוב את הספר עליו ועל משפחתו ולשמחתי הוא נענה לכך ברצון רב.

 

האם יש מסר שאתה רוצה להעביר בספר? משהו שאתה רוצה שיישאר עם הקוראים אחרי הקריאה? 

כבן הדור השלישי לשואה אני רואה את עצמי כממשיך הדרך של אלו אשר נשאו ונושאים את לפיד זיכרון השואה. שמואל סוכה, גיבור הספר שלי, קיים את המצווה שעמה יצא מיערות אוקראינה בגיל 13 ושבה האמין כל חייו ובכל מאודו – “שרדתי כדי לספר”, ואילו אני ממשיך להעביר את סיפורו. המסר שלי הוא שעל העם היהודי מוטלת החובה המוסרית להמשיך ולספר את סיפור השואה ולהעמיק בזיכרונה למען הדור הזה והדורות הבאים. עלינו לעשות זאת על מנת שהשואה לא תישכח ולעולם לא תקרה שוב. 

 

מה היו התגובות על הספר? 

התגובות על הספר היו טובות מאוד ומרגשות מאוד! אנשים שונים מרקעים, גיל ותחומי עיסוק מגוונים ממש התלהבו ממנו. כשקיבלתי את התגובות הראשונות משמואל סוכה ובני משפחתו, הרגשתי שמחה רבה וגם הקלה רבה שכן חששתי שהספר לא ימצא חן בעיניהם אבל לשמחתי הרבה הם אהבו אותו מאוד! אחת התגובות המרגשות ביותר שקיבלת הייתה מעליזה בז, אשת חינוך ותיקה שכתבה לי: “זהו ספר נפלא! ספר השואה הטוב ביותר שקראתי עד היום! הוא מאוד, מאוד מצא חן בעיני! יש בו המון נושאים חשובים, הוא כתוב נפלא, ערוך מצוין ורב חוכמה”. 

איך היה תהליך ההפקה של הספר עם הוצאת ספרי ניב?

תהליך ההפקה היה מקצועי וידידותי. אני רוצה להודות לצוות של “ספרי ניב” על היחס האדיב והליווי המקצועי לאורך הדרך הארוכה של הוצאת הספר לאור. 

 

בחר ציטוט אחד מתוך הספר שאתה אוהב במיוחד.

“משורר פולני אמר פעם: נשארת בחיים? אין לך זמן לחיות, עליך להעיד! אני פירשתי זאת כציווי פנימי וזה מה שאני עושה, אני מעיד. האתגר של ניצול השואה הוא כיצד לספר מה שקרה לו באופן שאנשים יבינו. יותר משהם רוצים לשמוע, הוא רוצה לספר, כי כשהוא מספר הוא מרגיש חי יותר. שרדתי כדי לספר, זהו הייעוד שלי”.

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את הראיון

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הכירו את: אסף איל

הסופר שלנו הפעם הוא אסף איל (45), עובד סוציאלי, נשוי (לאהבת הילדות שלו מבית הספר היסודי!) ואב לארבעה ילדים.  הוא עבר לגור בניו יורק בשנת

קרא עוד »

הכירו את: חן הלר

חן הלר (46), נמצא בזוגיות ואב לשלושה ילדים (בן 13, בת 8 ובן 3), מכונאי רכב והנדסאי מכונות עם התמחות ברכב, ועכשיו גם סופר. ספר

קרא עוד »

הכירו את: אריאל שרפר

 אריאל שרפר (41), הוא עורך ומגיש חדשות ברדיו קול חי, נשוי ליעל ואבא לשמואל, רועי ואלה, מרצה, קואצ’ר ועכשיו גם מחבר הספר “ההפך מאושר”, שמתמצת

קרא עוד »

הכירו את: גלית טויטו

גלית טויטו (48), נשואה ואם לשלושה ילדים (שני בנים שהם חיילים בקרבי ובת תיכוניסטית), היא מנהלת מחלקת מכירות בענף הבנייה והמיזוג. גלית מאוד אוהבת לקרוא

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?