איך כותבים ספר מעולה?

איך לכתוב ספר? עם תהליך הכתיבה מציפות את הסופר מגוון שאלות – איך מפתחים עלילה ודמויות? איך מתמודדים עם מחסום כתיבה? ובכלל, איך כותבים ספר מעולה שיכבוש את העולם ואת לבבות הקוראים?
במאמר הבא ננסה להציג כמה טכניקות כתיבה שחשוב שנכיר ונתמקד גם בכללי הזהב לכתיבת ספר מרתק, אבל לפני זה בואו נברר:

למה בכלל לכתוב? 

כתיבת ספר מאפשרת לנו להעלות על הכתב ולפרוק את המחשבות, הזיכרונות, החששות והרצונות שלנו. גם אם כתבנו על דמויות בדיוניות לחלוטין, אנחנו זוכים להסתכל פנימה ולחשוב – איזה חלקים בעצמנו ובחיים שלנו אנחנו מעריכים יותר או פחות.
מעבר לזה יש עוד הרבה סיבות לכתוב כמובן, יש כאלה שרוצים להוציא ספר בשביל להשאיר חותם על העולם גם אחרי לכתם, ומדובר בסיבה משמעותית, בכל זאת, הוצאת ספר לאור מסמלת את העובדה שיצרנו, חיינו והגשמנו.
ויש סופרים שרוצים לכתוב מתוך האמונה שהספר שלהם עוסק במסר חשוב, והרצון להעביר אותו לעוד אנשים ולשפר את העולם סביבם בוער בהם.
כתיבת ספר והוצאתו לאור הם תהליכים מורכבים שלוקחים זמן, חשוב להזכיר לעצמכם למה בחרתם בזה מלכתחילה, ולהזכיר לעצמכם שאתם מסוגלים לעמוד ביעד ולהוציא ספר שכולו שלכם.


ועכשיו לחלק החשוב – איך כותבים ספר?

1. פשוט תכתבו.

הדבר היחיד שצריך בשביל להיות סופר אמיתי זה פשוט לכתוב, להתמיד בזה ולהוציא את המילים שלך לאור. תהליך ההשתפרות קורה לאורך כל הדרך ולאורך כל חיינו, לכן פשוט צריך לבחור נקודה שבה מתחילים. אי אפשר לדעת לאן נוכל להגיע, אבל לא נגיע לשום מקום בלי לנסות, לכן השיעור הראשון והחשוב ביותר הוא לא לחכות. פשוט לכתוב!

איך לכתוב ספר מעולה?

2. קווים מנחים.

אומנם אין סט יחיד של כללי זהב לאיך כותבים ספר, אבל אפשר להיעזר במספר קווים מנחים. אם מדובר בספר עלילתי למשל, כן חשוב שנדע איך לכתוב אקספוזיציה, איך לפתח דמויות ואיך ליצור דיאלוגים מציאותיים. ולכן, הטיפ השני החשוב לא פחות הוא – תקראו כמה שיותר! במיוחד בסוגה שבה אתם רוצים לכתוב. לראות וללמוד מסופרים אחרים זה חלק חשוב בתהליך והוא יעזור לנו לראות דברים בצורה ברורה יותר, כמו גם לכתוב טוב יותר.

3. נושא מרכזי.

בין אם מדובר בכתיבת ספר ילדים או בכתיבת ספר שירים, יש שלב חשוב שתקף לכולם – חשוב להחליט על נושא מרכזי, מה תרצו לספר? מה הנושא המרכזי של הספר? לא חייבים שכל פסקה תעסוק בנושא כמובן, אבל להציב את הרעיון המרכזי לספר מול העיניים יעזור לנו להתמקד לאורך כל תהליך הכתיבה.

4. לוח זמנים.

קבעו לכם לוח זמנים לכתיבה. אנשים רבים שואלים “כמה זמן לוקח לכתוב ספר?” והתשובה כמובן תלויה בכמות הזמן שתשקיעו במלאכת הכתיבה. הציבו לכם יעד יומי – בין 200-500 מילים ביום, או יעד שבועי של מספר עמודים. בדקו אם אתם יעילים יותר בבוקר או בערב וארגנו לכם לו”ז בהתאם. יש כאלה שמעדיפים לכתוב בדרך לעבודה או בחזרה, ויש כאלה שצריכים את הפינה השקטה שלהם בבית. אין חוק אוניברסלי בנושא, ולכן פשוט נסו מספר דברים ושימו לב מה מתאים לכם יותר.

5. בצעו עבודת מחקר.

בצעו עבודת מחקר על הנושא. גם אם מדובר בספר פנטזיה, נסו ללמוד כל מה שאפשר על הדמויות שלכם, העולם בו הן חיות, הרצונות והחששות שלהם. ככל שתלמדו יותר יהיה לכם קל יותר לראות את הסיפור בעיניי רוחכם. כתיבת ספר לא עוסקת רק בכתיבה, ככל שתכירו יותר לעומק את העולם בו הדברים קורים, התהליך יהיה ברור יותר.

6. שלד לספר.

כתבו שלד לספר. זהו חלק חשוב בתהליך הכתיבה, זה יעזור לנו לחלק את הספר לפרקים ותתי פרקים ולהבין פחות או יותר את סדר העלילה. משם נוכל להרחיב בפרקים מסויימים ולוודא שהעלילה תלך חלק ולא יישארו קצוות פתוחים. שלבי העלילה ברוב היצירות יכללו אקספוזיציה – תיאור של הדמויות והמצב הקיים, סיבוך – מה מוציא את סדר הדברים מאיזון, נקודת מפנה – הגיבור מחליט לצאת למסע, מגלה פרט מפתיע, הדמויות מתרחקות אחת מהשנייה או שהעולם כפי שהכרנו עומד להשתנות ללא היכר. השיא – הנקודה החשובה ביותר בה אנחנו מרגישים שהקירות סוגרים עלינו והגיבור נקרע בין ההחלטה החשובה שהוא צריך לקבל וההשלכות שלה. התרה – איך הגיבור מתמודד עם המכשולים הניצבים בדרכו? זה השלב בו קצוות פתוחים בעלילה מתחילים להתחבר, והפתרון – איך הדברים עומדים להיסגר? איך העולם הושפע מהמסע? מה השתנה? איפה הגיבור שלנו עכשיו ובאיזה תחושה נסיים את הסיפור?

7. אל תערכו.

כתבו כל מה שעולה בראשכם. אחד הדברים שיכולים לגרום למחסום כתיבה זה הניסיון לשלב בה עבודת עריכה. אפשרו לעצמכם לכתוב הכל, גם אם חלק מהטקסטים מרגישים לכם גרועים, חשוב לחכות עם העריכה הספרותית לשלב מאוחר יותר, ומומלץ אפילו לשמור את המלאכה לעורך מקצועי. תתייחסו לתהליך ככתיבת טיוטה ראשונה, רק אחרי שסיימתם את הכתיבה יגיע הזמן להעביר את הדברים עריכה מקצועית ועריכה לשונית.

איך כותבים ספר מעולה

8. שמרו על קשר.

צרו קשר עם הוצאת ספרים מקצועית – מומלץ ליצור קשר עם הוצאה לאור יותר מוקדם משחושבים. הזמן הנכון הוא כשאתם מרגישים שיש לכם כמעט 60% מהספר מוכן.
ככה תוכלו להתייעץ עם עורכים מקצועיים, לנהל סיעור מוחין, להתחיל עבודת עריכה והגהה לשונית וגם להוסיף לעלילה פן שיווקי, כי בסופו של דבר אנחנו רוצים שכמה שיותר אנשים יחשפו ליצירה שלנו ויאהבו אותה. 

אז עוד על איך לכתוב ספר? הכתיבה חייבת להיות כנה למי שאתם, אבל עבודה עם הוצאה מקצועית לאור יכולה לסייע משמעותית בתהליך סיום הכתיבה, והיא תאפשר לנו לראות דברים בצורה ברורה יותר. חשוב לשים לב שמדובר בהוצאה שתתמוך בכם לאורך התהליך, תאפשר לכם לשמור את זכויות היוצרים, כי בכל זאת מדובר ביצירה שלכם, וכוללת צוות מקצועי. הצוות יעזור לכם בכל השלבים שמגיעים אחר כך – עימוד הספר, הגהה, עריכה לשונית וספרותית, עיצוב כריכה מעולה שימשוך קוראים פוטנציאלים, עזרה בבחירת שם לספר שימשוך את עיניי הקוראים, והוצאה שתעזור גם עם תהליך שיווק והפצת הספר.

איך לכתוב ספר – לסיכום, כל אחד יכול לכתוב ספר מעולה. אל תתרכזו במחשבות כמו “אחרי שהילדים יגדלו אני אשב לכתוב” או “כשאסיים את הלימודים” או כל תירוץ אחר שאנחנו כל כך אוהבים לשים לעצמנו, פשוט התחילו לכתוב. החלק הכי חשוב הוא התמדה, הזכירו לעצמכם שאתם מסוגלים לזה, ובהצלחה!

ומה אתכם? יש לכם טיפים נוספים? איך אתם כותבים? מה עוזר לכם להתרכז ולהתמיד בתהליך הכתיבה? שתפו אותנו בתגובות, אנחנו תמיד שמחים לקרוא את המילים שלכם.

אם גם אתם חולמים לצאת לאור עם ספר שכולו שלכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים בלינק הבא ואנחנו נדאג ליצור אתכם קשר עם כל המידע.

תגובות

ריטה 25 בנובמבר 2023
יש לי רעיון לספר.יש לי שם לספר.אבל אני לא יודעת איך להתחיל.כתבתי כמה עמודים , כל אחד שונה אחד מהשני כאילו על עמוד מספר סיפור מתולעת זמן שונה או מכיוון שונה על אותה הסיטואציה.אני רוצה לפרסם ספר טיפולי שיעזור להרבה אנשים שחווים פוסטראומה אבל אין לי מושג כיצד לבדוק אם יש דרישה לספר כזה או לצפות מראש האם יאהבו אותו או לא...האם יש לי דאך לבדוק זאת מראש? והאם הספר הראשון שלי חייב לומר עליי כסופרת שרק זה מה שאפרסם? או שכן נהוג לפרסם כמה סוכי ספרים שונים? ועוד שאלה. האם שוונ להפוך את הספר לסיפואי על דמויות מומצאות ולעוות קצת את הסיפור? או שמה כן אוכל לספר את הסיפור שלי בספר ? בכנות ועם כל חשיפת הפרטים שקרו ?
אנונימית 22 באפריל 2023
יש לי שאלה חייב לכתוב ספר בכתב יד?

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות