11 טיפים לכתיבה מהנה יותר!

טיפים לכתיבה טובה יותר

בין אם אנחנו כותבים בשביל הכיף או מתוך תקווה להתפרנס מזה, כותבים רבים יכולים להיעזר קצת בטיפים לכתיבה בשביל להתקדם לשלב הבא ולשפר את המלאכה שלהם.

אספנו לכם כמה מהטיפים האלה, בתקווה שנוכל לעזור גם לכם להניע את היצירתיות ולשמור על הקצב.

בכדי לשפר את כישורי הכתיבה שלנו, אנחנו נדרשים בעיקר להתמדה.

חשוב לכתוב לעיתים כמה שיותר דחופות, לעשות מגוון תרגילים ולקרוא ככל הניתן.

החלק החשוב הוא להתמקד בכישורי הכתיבה שלנו ולשפר אותם באמצעות התחייבות, לעצמנו, ליצירות שכבר כתבנו, ולמען כל האנשים שמחכים לקרוא את הספר שלנו כשהוא יצא!

אם אתם בשלב התחלתי ולראשונה התחלתם ללמוד על כתיבה, חשוב לדעת שהדבר הראשון שחשוב לעשות זה לקרוא כמה שיותר. זה יעזור לנו להבין נקודות בסיסיות שנוכל להיעזר בהן אחר כך כמו מבנה עלילה, פיתוח דמויות, דיאלוגים ועוד.

1. כתבו מה שתרצו לקרוא

אם אנחנו לא נהנה מלקרוא את הספר שאנחנו כותבים, אז בשביל מה לכתוב אותו? לפעמים בתהליך הכתיבה ובלי לשים לב, אנחנו מתחילים לכתוב בשביל אנשים אחרים, מתוך מחשבה שזה מה שהם ירצו לקרוא, ולכן זה יהיה מוצלח.

אבל אם נכתוב רק בשביל אחרים יהיה לנו קשה להתמיד במלאכה, ואפילו יותר קשה למצוא את התשוקה לכתיבה.

כשאנחנו יוצרים סיפור שאנחנו נהנים לקרוא בעצמו, אנחנו מצליחים לתרגם את ההנאה הזאת לתוך הכתוב, וגם הקוראים ייהנו מזה.

זה גם הופך את המשימה לקלה יותר!

אז שאלו את עצמכם: האם הז’אנר שאתם כותבים בו הוא ז’אנר שאתם אוהבים לקרוא? האם אתם בעד הדמויות הראשיות שלכם? האם העלילה מרתקת אתכם? האם קראתם ואהבתם ספרים דומים בנושא עליו אתם כותבים?

אם התשובות לכל השאלות הן “לא”, עדיף להניח את הפרויקט בצד ולפתוח עמוד חדש עם רעיון שבאמת מעניין אתכם!

טיפים לכתיבה טובה יותר

2. כתבו עם כוונה

לכל כתיבה יש כוונה מאחוריה וכל כתיבה צריכה כוונה בשביל להשתפר ולהפוך את הקריאה לכיפית. כשיש לנו סיבה לכתוב, לא משנה מה נכתוב, זה יהפוך קל יותר וירגיש כאילו אנחנו משיגים מטרה, ולא רק כותבים.

אם אתם כותבים ספר למשל רק בשביל לעשות כסף, אז התשוקה שלכם במקום הלא נכון, והקוראים יזהו את זה מקילומטרים.

אז מה עושים? נסו לשבת עם עצמכם ולהכין רשימה עם כל הסיבות שגרמו לכם לרצות לכתוב. לא משנה כמה הסיבות מרגישות גדולות או קטנות, חשוב לרשום את כולן.

שמרו את הרשימה הזאת קרובה אליכם במקום גלוי, ככה היא תזכיר לכם את הרצון שלכם לכתוב ולהשתפר ואת הסיבות לשמן אתם עושים את זה.

3. מבוא לפסיכולוגיה

חלק חשוב בעבודה של כל ספר הוא ביצוע עבודת מחקר, וביצוע מחקר כללי על הפסיכולוגיה האנושית יכול לעזור לכל סופר לכתוב טוב יותר.

אנחנו יכולים ללמוד הרבה על בני אדם והדרך בה הם פועלים אם נלמד את העקרונות הפסיכולוגים שעומדים מאחוריהם, גם אם בצורה בסיסית.

נוכל לכתוב דמויות אמינות ומציאותיות יותר, נוכל ללמוד להשתמש באמצעים הרגשיים למטרותינו ולתת לקורא מסע רגשי ומעמיק יותר ונוכל להבין טוב יותר מה דרוש לנו לכתיבת ספר סוחף.

ברגע שנבין טוב יותר איך אנשים מגיבים באירועים שונים, נוכל לשזור את התחושות לתוך הסיפור שלנו בקלות יותר ולהעניק לקוראים שלנו חוויה משמעותית.

גם אם אנחנו עוסקים בכתיבת פנטזיה או מדע בדיוני, הבנת המניעים של נפש האדם תעזור לנו ליצור עולם ודמויות מציאותיות יותר.

אז מה עושים?

נסו לחשוב על הקוראים שלכם והמסר והתחושה שתרצו להעביר להם בכל פרק או קטע, ונסו לחפש מאמרים פסיכולוגים הנוגעים לדבר.

אם אתם כותבים למשל על אדם ששורד תאונה, חשוב לבדוק איך אנשים לרוב מגיבים, מה עובר להם בראש במהלך התאונה ואחריה, עם איזה קשיים הם מתמודדים ועוד.

4. כתבו כמה שיותר

אפילו אם אתם כותבים פסקה אחת ביום, זה עדיף מכלום. אם אתם מתקשים להמשיך את היצירה המרכזית שלכם, תוכלו לעשות הפסקה ולפתוח פרויקט חדש לתקופה, או לחפש טיפים לכתיבה נוספים שקשורים למחסום כתיבה (או בקרו במאמרים שלנו שכוללים תרגילי כתיבה לפיתוח השריר!).

המטרה היא לכתוב כמה שניתן בשביל להצליח להשתפר לאורך הדרך.

זה יעזור לנו לאבחן את הקשיים והחולשות שלנו ולאמן את שריר הכתיבה והדמיון, ההשתפרות תקרה “מעצמה” לאורך כל התהליך.

5. הימנעו מהסחות

בעידן הטכנולוגי של היום בו רובנו כותבים במחשבים או במכשירים הסלולריים, יש קושי להימנע מהסחות הדעת שקופצות במסכים מכל עבר.

אם נרצה לכתוב טוב יותר, חשוב שנתמקד בכתיבה ונימנע מהסחות.

אז מה נעשה? ניתן להתקין תוכנות מחשב שחוסמות פעילויות מסוימות, כמו כניסה לפייסבוק בשעות מסוימות, ניתן לכבות את הסלולרי ולשים אותו בחדר אחר, לסגור את כל האפליקציות, להסביר למשפחה שאתם צריכים מסגרת זמן שקטה ועוד.

מומלץ גם לעשות מעין מדיטציה עם מוזיקה שתעזור לנו להתמקד בעצמנו ובכתיבה.

מחפשים טיפים לכתיבה טובה יותר?

6. מספרי סיפורים

בהמשך לעבודת המחקר החשובה בכל ספר, כדאי לעשות מחקר נוסף על איך עובדים מספרי סיפורים ועל מבנים של סיפורים שונים.

כל סופר יכול להרוויח משיפור יכולת סיפור הסיפורים שלו, וזה לא אותו הדבר כמו כתיבה.

כתיבה היא הדרך לתאר מה קורה בסיפור, אבל חשוב שנלמד איך לספר את הסיפור.

אז מה עושים? למדו מסטנדאפיסטים. מה שהופך סטנדאפיסטים למצחיקים זה הדרך בה הם מספרים את הסיפור שלהם בצורה ששומרת אותנו מתוחים ומלאי עניין, וכשהם מגיעים לסוף הסיפור הם לרוב מפתיעים אותנו, לכן אנחנו צוחקים.

נסו לראות מספר קטעים של סטנדאפיסטים שונים ושימו לב מתי הם עוצרים במשפטים שלהם, מתי הם ממהרים או מאיטים ואיך הם מנסחים את משפט המחץ שלהם, זה יעזור לכם לסדר את החשיבה והעלילה.

האזינו גם למוזיקה, משוררים רבים משתמשים ביכולת שלהם לספר סיפור בשביל לכתוב שיר מנצח שמעורר רגש והזדהות אצל המאזין, נסו להקשיב למוזיקה שאתם אוהבים ופענחו את הסיפור מאחורי המילים, איך הוא מתפתח, איזה מילים הם בוחרים, מה אנחנו יודעים על הדמויות ועוד.

בנוסף, קראו כמה שיותר, כמו שכבר אמרנו, אין תחליף ללמידה מאחרים והסופרים שנמצאים כבר בחוץ הצליחו בתהליך שלהם, לכן יש לנו רק ללמוד מהם.

7. בקשו חוות דעת

זה אומנם קשה להיות חשוף לביקורת, אבל לקבל חוות דעת מקוראים זה בהחלט אחד הכלים שיעזרו לנו להשתפר.

חשוב שנבחר במבקר איכותי שאנחנו סומכים עליו ומכיר את המלאכה מקרוב בשביל לקבל ביקורת בונה וכנה. ניתן להירשם גם לסדנת כתיבה שם יהיה לכם קבוצה תומכת בה כולם משתפים ומעניקים ביקורת בונה.

נסו לשאול את מי שקורא את הטקסטים שלכם את השאלות הבאות:

האם היה משהו לא ברור או מבלבל? האם הבנת למה הדמות עשתה את מה שהיא עשתה? הצלחת לעקוב בקלות אחרי הדיאלוגים? עם איזה דמות הכי הזדהית? תוכל לנחש מה יקרה בהמשך? כל השאלות האלו יעזרו לנו להתמקד בצורה טובה יותר ולהבין את היצירה שלנו מזווית חדשה.

8. נסחו עד שתנצחו

נסו להתמקד בדרכים חדשות ויצירתיות לסיפור אירועים בנאליים.

אם נרצה לחזק את כישורי הכתיבה שלנו, נוכל לחשוב על דרכים חדשות לתיאור אירועים.

נוכל לעשות זאת באמצעות קריאת התיאורים השונים שלנו והשקעת מחשבה בצורה בה נוכל להגיד את הדברים עם השפעה רגשית חזקה יותר.

למשל: נוכל לכתוב ‘השמש שקעה מאחורי העצים והעולם הרגיש שקט’, אבל נוכל לפתח את התיאור לכיוון אחר דווקא ‘הירח כיסה את השמש בעלטה והשתיק את העולם בהעדרה’.

אנחנו אומרים את אותו הדבר, אבל בדרך השנייה אנחנו נגרום לקורא לעצור, להרהר ולהעריך את צורת הכתיבה שלנו.

9. הכל בראש

זה אומנם נשמע מוזר, אבל נסו להתאמן על כתיבה בראשכם. כשאתם מסתכלים על העולם, איך אתם חווים אותו?

נסו לתאר את התחושות שעולות לכם, את הדברים השונים שאתם רואים והרגשות המתלווים להם, נסו לנסח את המשפטים בראשכם, אם אתם לא ליד מחברת או מחשב זה אמצעי טוב שיעזור לכם לחדד את הכישורים שלכם בכל מקום וזמן, וכשתגיעו למחשב תראו שהכתיבה זורמת מכם בקלות יותר.

10. השתמשו בשפה חזקה

מהי שפה “חלשה” ואיך נוכל לתקן אותה?
-שפה פאסיבית נחשבת לשפה חלשה, אם אנחנו משתמשים בהרבה פעילים סבילים, למשל ‘הביצה הוטלה על ידי התרנגולת’, משפט “חזק יותר” יהיה ‘התרנגולת הטילה את הביצה’ מדובר בקול פעיל יותר.

– פעלים “חלשים” – מדובר בפעלים נפוצים שהפכו שחוקים עם הזמן. נוכל לכתוב ‘היא הלכה לחנות’ אבל ‘הלכה’ זו מילה מעט חלשה ושחוקה, נוכל להשתמש בפועל אחר שיוסיף עוצמה למשפט, למשל ‘היא דילגה אל החנות’ ככה נוכל להכניס גם תחושת קלילות ואופי למשפט.

– הסבר רגשי – שימוש במילים רגשיות בכתיבה יכול להפוך את הכתוב לפחות עוצמתי. למשל ‘היא פחדה’, נוכל במקום זה “להראות” לקוראים מה קרה באמצעות דיאלוג, שפת גוף ותיאור ‘היא שיחקה עם אצבעותיה, רגליה זזות ללא הרף, עיניה מסתכלות לצדדים, בוחנות אם מישהו מתקרב’. ככה אנחנו נותנים לקוראים להבין את זה שהדמות פחדה, מבלי להגיד להם את זה בצורה פשטנית.

11. כתבו בשביל לכתוב

לפעמים עדיף לשכוח את היעדים, את הקוראים ואת הציפיות של הסביבה ופשוט לכתוב בשביל עצמנו, לכתוב מה שעושה לנו טוב ומה שנשמח לקרוא. חשוב לשים בצד את העתיד, את הפרסום או את המסלול הבא, ופשוט לשבת ולכתוב בגלל שזה כיף.

הרבה פעמים אנחנו שמים על עצמנו משקל נפשי רב של ציפיות ותהליך הכתיבה הופך לבליל סבוך של רגשות ואכזבות שמקשה עלינו פשוט ליהנות מהתהליך.

טיפ כתיבה מעולה הוא לפתוח תמיד פרויקט צד למגירה, שאין לנו שום כוונה לפרסם, שם יהיה לנו קל וכיף יותר לכתוב, נוכל להתנסות שם, לגלות קול חדש, ולמצוא את האיזון בין הלחצים החיצוניים לרצון הפנימי.

ומה אתכם? איזה טיפים לכתיבה עוזרים לכם להתמקד ולהתמיד בכתיבה?

נשמח אם תכתבו לנו בתגובות, אנחנו תמיד אוהבים לקרוא את המילים שלכם!

תגובות

ספי מור 12 בינואר 2023
תמיד כייף לקבל ממכם איזה טיפ, הוא מגיע בזמן ובשעה נכונה. תודה
קרן 20 באוקטובר 2022
הטיפים האלה ממש עזרו לי לכתוב סיפור

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

איך לכתוב ספר בעזרת סופר צללים

כתיבת ספר

כתיבת ספר צמד המילים שבכותרת טומן בחובו הרבה יותר ממה שניתן לדמיין: כתיבת ספר היא דבר לא פשוט כלל, ובניגוד למה שנהוג לחשוב – אין

קרא עוד »

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות