קמפיין מימון המונים לספר – כל מה שחשוב לדעת

איך לגייס את ההמון?

 

מימון המונים הפך נפוץ ומוכר יותר בשנים האחרונות, ונראה שאין בית בישראל שלא מכיר את המושג. מדובר בשיטה פיננסית למימון מיזמים שונים המבוססת על מספר רב של תומכים, כאשר כל תומך משקיע סכום כסף סמלי, ומרגע שסכום היעד מושג הכסף מועבר ליוצרים לצורך מימוש הפרויקט. השיטה מאפשרת למשקיעים קטנים לקחת חלק במהפך גדול, וכמו כן מאפשרת ליזמים ליצור קהל סביב הפרויקט שעוד לא יצא לדרך, ולהימנע מלקיחת הלוואות בריבית מהבנקים, או מחיפוש משקיעים גדולים במקום.

זה אומנם נראה לנו כמו רעיון מהפכני שהתחיל בעשור האחרון, אבל לא כך הדבר. נראה שכבר בראשית המאה ה-19 קהילות יהודיות ברחבי אירופה החלו לרכוש ספרים שעוד לא יצאו לאור בכדי לסייע כלכלית לסופר. שמות התורמים היו מופיעים בעמודי השער של הספר, והם היו הראשונים לקבלו. 

איך לעשות גיוס המונים

אבל איך מגיעים לאנשים הנכונים, ואיך מבטיחים שהפרויקט יהיה הצלחה?
אם הגעתם למאמר הזה, כנראה שגם אתם מחפשים משקיעים פוטנציאלים לספר העתידי שלכם, ומעבר לסכום שתוכלו לגייס, מדובר בכלי שיעזור לכם להגיע לקהל הפוטנציאלי של הספר ולהקים קהילה סביבו עוד לפני היציאה לאור. 

חשוב לשים לב שמדובר בתהליך שדורש זמן ומאמצים רבים בשביל שהפרויקט יצליח, וזה לא בהכרח יהיה הצעד הנכון לכל אדם. לפני שאתם בוחרים לצאת לדרך, הכינו רשימה של יתרונות וחסרונות וקבלו החלטה מושכלת בנושא, לפעמים הסכום שגוייס יהיה נמוך יותר מכמות המאמצים והזמן שהשקעתם בפרויקט, וחשוב לדעת את זה לפני שיוצאים לדרך. 

 

אז, איך מגייסים נכון?

לפני שאתם מתחילים פרויקט בעצמכם, נסו לערוך עבודת מחקר, בקרו בקמפיינים אחרים של מימון המונים שנמצאים כרגע באוויר, או בפרויקטים שכבר הצליחו בגיוס הסכום המבוקש במלואו. זה יעזור לכם להבין למה חשוב לשים לב ואיך הדברים אמורים להתנהל. בחרו פרויקט שעדיין רץ ומעניין אתכם, זה יכול להיות ספר, אלבום, או יוזמה קהילתית מסוימת, עברו על התשורות המוצעות בקמפיין, בחרו אחת ותחוו את התהליך המלא מהצד המשקיע – זה יעזור לכם להבין את החוויה שהלקוחות הפוטנציאלים שלכם עומדים לקבל.


נסו לחשוב, מה גרם לכם לבחור בפרויקט אחד על פני האחר, מה התוכן שהוצע בעמוד הקמפיין, מה התשורות שהוצעו, ועוד. נסו לפענח מה השפיע עליכם, ככה תוכלו להעביר את התחושות האלה בהצלחה למשקיעים שלכם.

 

1.הגדירו מטרה – מה תרצו להשיג מהקמפיין?

מעבר לגיוס סכום היעד, נסו להגדיר מטרות נוספות – שיווק של הספר והגעתו לקהלים פוטנציאליים, בניית קהילה, יצירת באז לקראת יציאת הספר, ביצוע סקר שוק להבנת רלוונטיות הספר ועוד. אם הספר עוסק בנושא חשוב בסדר היום הציבורי, כמו סיפור אישי של נכה צה”ל, ניצול שואה או סיפור התמודדות, הרחבה על הנושא בקמפיין עצמו תוכל לבדל אותו משאר הקמפיינים וליצור גלים תקשורתיים שיחשפו את הספר לציבור, ויביאו לפרוייקט אנשים שכלל לא הכרתם.
חשוב שתשמרו על אותנטיות ותהיו כנים לעצמכם, אנשים אוהבים לתמוך באנשים “אמיתיים”, ולכן הם צריכים להרגיש שהם מכירים אתכם, גם אם מדובר בזרים גמורים.

2. לוחות זמנים – מה מתי, ולמה?

עוד לפני שהקמפיין עולה לאוויר יש צורך בעבודה מקדימה. צילום סרטונים, כתיבת תוכן, בחירת התשורות האפשריות, יצירת שיתופי פעולה, העלאת הבאז סביב הספר ועוד.
מהרגע שהקמפיין עולה תהיה עבודה אינטנסיבית של שיווקו לקהל הקרוב ולקהל הפוטנציאלי.
לאחר הגיוס ומרגע שתעמדו ביעד מתחילה העבודה האמיתית על הספר והוצאתו לאור, וכמובן מימוש התשורות לקהל התומכים.

אחד החלקים החשובים ביותר לאחר גיוס ההמון היא הפיכת קהל התומכים לקהילה חזקה ויציבה.
חשוב להתכונן לכל השלבים עוד לפני יציאת הקמפיין, כיוון שמדובר בעבודה משמעותית, ומרגע שהוא עלה לאוויר יהיה קשה יותר לבצע בו שינויים. נסו להכין מסגרת זמן מסודרת בה ברור לכם מה דרוש ממכם בכל יום בכדי שהפרוייקט יצליח והסכום יגוייס במלואו. 

3. הגדרת סכום ותאריך יעד

חשוב לזכור שמתוך הסכום שנגייס בערך 10% עומד ללכת לטובת פלטפורמת הגיוס וחברות הסליקה, וסכום נוסף יצטרך ללכת למס הכנסה. בדקו קמפיינים דומים לשלכם – כמה הם הצליחו לגייס? מה היה סכום היעד שלהם? זה ייתן לכם הבנה איפה אתם פחות או יותר עומדים.


שימו לב לקביעת סכום ותאריך יעד שתוכלו לעמוד בהם, חשוב לזכור שאם לא נעמוד ביעד לא נקבל שום כסף מהתומכים והסכום יחזור אליהם. גם בחירת הזמן לגיוס היא קריטית, שימו לב שאין חגים או אירועים חשובים בתאריכים האלה כי זה יכול להשפיע על היכולת הכלכלית של התומכים שלכם. תקופת החופש הגדול בקיץ לדוגמה, יכולה להיות תקופה כלכלית מאתגרת יותר לקהל ההורים. מבחינת משך הזמן לגיוס הפרויקט, מומלץ על תקופה שלא תעלה על חודש וחצי, אך שלא תהיה קצרה מידי בשביל שנוכל לעמוד ביעד בבטחה. 

מימון המונים לספר גיוס המונים

4. בחירת התשורות

כתלות בפלטפורמה שתבחרו לקמפיין שלכם, יהיה עליכם להציע תשורות למשקיעים פוטנציאלים. מעבר להצעת עותק מהספר למכירה מוקדמת בגרסה הפיזית או הדיגיטלית שלו, נסו לחשוב על דברים נוספים שתוכלו להציע לתומכים שלכם. עותק עם הקדשה אישית, מכתב תודה עד הבית, פגישת זום אחד על אחד ועוד.
נסו לחשוב, האם יש משהו נוסף שתוכלו להציע? אם מדובר בספר הדרכה למשל ואתם אנשי המקצוע, פגישת ייעוץ אתכם יכולה להיות תשורה מעניינת.
האם יש לכם חברים או קולגות שישמחו להירתם לעניין? נסו ליצור שיתופי פעולה עם חברות נוספות שיהיו מעוניינות לעזור לכם ולספר שלכם, פתחו את היצירתיות ותחשבו מחוץ לקופסה, זה ישתלם!

5. הכינו את השטח

יהיה לכם זמן מהרגע בו תתחילו לעבוד על עמוד הקמפיין ועד שתעלו אותו לאוויר, בזמן הזה תוכלו להשאיר אותו “מוחבא” באתר ולעבוד על כל החומרים הדרושים בנחת. שימו לב שלאחר שתשלחו אותו לפרסום יהיה קשה יותר לבצע בו שינויים.
ברגע שתעבירו את העמוד לפרסום, מנהלי הפלטפורמה יבחנו את הפרויקט שלכם ויתנו לכם משוב למקרה שיש דברים שהם פחות הבינו, או במקרה שהם חושבים שדברים מסויימים לא יוכלו לעבוד. חשוב לקבל את המשוב שלהם בזרועות פתוחות ולבצע את השינויים המתאימים, המנהלים מעוניינים בהצלחת הקמפיין לא פחות ממכם.


עוד לפני השקת הקמפיין, הכינו רשימה של חברים וקרובי משפחה שיהיו מעוניינים ברכישת הספר וגייסו אותם ראשונים. חשוב שעוד לפני שאתם מפרסמים בפלטפורמות החברתיות על קיום הפרויקט שהמעגל הקרוב ירכוש את הספר, ככה אנשים שיכנסו יראו שהקמפיין כבר בהנעה. מדובר ב”הוכחה חברתית” שמסמלת לקהל הפוטנציאלי שיש פה דבר ששווה להשקיע בו, והיא תעודד אנשים נוספים לקחת חלק בפרויקט, במיוחד כשהוא עומד להיחשף לקהל פוטנציאלי רחב. 

6. קבלו עזרה מקצועית

התהליך של גיוס ומימון המונים לוקח זמן, והוא דורש מספר שלבים לאורך הדרך שחשוב לשים לב אליהם, זה מה שיעזור להגדיל את סיכויי ההצלחה של הקמפיין. לכן חשוב לא להתבייש, לקחת את הנושא צעד אחד קדימה ולפנות לאנשי מקצוע מנוסים.


בהוצאת ספרי ניב הצלחנו לגייס בשנים האחרונות למעלה מ-5 מיליון שקלים באמצעות מימון המונים עבור המחברים שלנו, ועל מנת לעזור גם לכם לקחנו את כל הידע המקצועי שרכשנו בנושא וריכזנו אותו לקורס דיגיטלי ייחודי שכולל מידע מפורט על השלבים השונים ודרכי ההתמודדות איתם.
הקורס יעזור לכם להבין ולתכנן את לוח הזמנים הדרוש, את הדרך שתאפשר לכם ליצור תשתית איכותית להצלחת הפרויקט, איך לפתח קהילה תומכת סביב הקמפיין, איך להגיע ליעד הנכסף ועוד הרבה יותר. 

צרו איתנו קשר עוד היום לקבלת הכלים שיעזרו לכם להתקדם לשלב הבא, ככה נוכל להפוך את היצירה שלכם מכתב יד לספר אמיתי!

ומה אתכם? ביצעתם פרויקט מימון המונים? חושבים לפתוח אחד? ספרו לנו כאן בתגובות!

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות