תהליך הוצאה לאור של ספר

תהליך הוצאה לאור של ספר

מה ניתן להגיד על איך להוציא ספר ראשון לאור, אם אפשר היה לסכם במילה אחת את תהליך ההוצאה לאור של ספר, היא ככל הנראה הייתה: פלא, אבל איך מתבצע התהליך? מה השלבים השונים? מהי הדרך שיש לעבור מרגע המחשבה על כתיבת ספר ועד שהוא יוצא לאור כספר של ממש? מי הם אנשי המקצוע שהופכים את חומר הגלם למוצר מוגמר?

בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם את המאמר הזה שכולל מידע על התהליך המלא הדרוש להוצאת ספר לאור, מהרגע בו כתב היד התקבל בהוצאה ואושר לפרסום ועד להוצאתו לאור באופן רשמי.

אז..

איך מוציאים ספר לאור?

צעד 1 – כתיבה

זה אומנם נראה מובן מאליו אבל החלק הראשון איך להוציא ספר ראשון לאור יהיה קודם כל לכתוב אותו.

אם אתם נמצאים בתהליך הכתיבה, נוכל להמליץ לכם על פינת המאמרים באתר שכוללת מלא תוכן שימושי וכלים מעשיים.

אם אתם מוצאים את עצמכם מתקשים בתהליך הכתיבה, או מרגישים שיש לכם רעיון איכותי אבל אתם לא מצליחים למצוא את המילים בשביל להוציא אותו לאוויר העולם, מומלץ לפנות אלינו לקבלת שירותיו של כותב צללים ולבדוק מולנו מחיר סופר צללים.

כותב צללים (או סופר צללים) הוא עורך ספרותי מנוסה שכתב מספר ספרים בחייו ומכיר את התהליך מקרוב.

הוא ינהל אתכם מספר ראיונות, יבין ממכם את אופי הסיפור והרעיונות שלכם, ויכתוב לכם ספר באורך מלא במילים שלכם. (בקרו בלינק לקבלת מידע נוסף על השירות). 

מחיר סופר צללים

צעד 2 – הגשת כתב היד

סופרים רבים, ובעיקר סופרים מתחילים, חושבים שאין להם מה לגשת לחברת ההוצאה לפני שכתב היד שלהם מושלם, אבל לא כך הדבר.

קודם כל, כי לא קיים דבר כזה “כתב יד מושלם”, ושנית כל כיוון שמומלץ לפנות להוצאה לאור מקצועית כשיש לכם קרוב ל-60% מהטיוטה הראשונית של הספר.

התהליך שתעברו עם חברת ההוצאה יעזור ללטש את כתב היד שלכם, יחד עם עורך ספרותי ולשוני תוכלו לצלול עמוק יותר לכתוב, להבין מה חשוב יותר ומה חשוב פחות ולכוון את הדברים בצורה הנכונה.

לכן מומלץ ליצור קשר עם הוצאה לאור מוקדם יותר משחושבים.

רוב הסופרים כותבים את יצירותיהם בימינו במעבדי תמלילים כדוגמת WORD, ואת הטקסט הקיים, שנקרא בעולם הספרות “כתב יד” הם יוכלו לשלוח לחברות ההוצאות לאור בקלות.

התהליך הזה נקרא לקטורה, ובו כתב היד ששלחתם יעבור ללקטור ההוצאה שיקבע מה מידת העבודה הנדרשת על הטקסט והאם ההוצאה מעוניינת בהוצאת הספר לאור.

חשוב לדעת שבקרב ההוצאות המסורתיות, תהליך שליחת כתב היד יכלול גם דמי טיפול מצד הסופר לקבלת תשובה, ובעוד בהוצאות שעובדות במימון המחבר התהליך יהיה מהיר, בהוצאות המסורתיות התהליך יכול לקחת גם חצי שנה, ואם התשובה לא חיובית (לצערנו אם לא הוצאתם כבר מספר רבי מכר רוב הסיכויים שהתשובה תהיה שלילית) כנראה שלא תתקבל הודעה מצדם.

צעד 3 – ההפקה

לאחר שבחרתם בחברת ההוצאה לאור ושלחתם את כתב היד שלכם לבחינה, תיפגשו עם היועץ הספרותי של ההוצאה שיספר לכם על חוות הדעת שהתקבלה מהלקטור, ויסביר לכם על התהליך והעלות. לאחר ששני הצדדים מסכימים תהליך ההוצאה יוצא רשמית לפועל.

השלב הראשון בתהליך ההפקה יהיה בחירת מנהל ההפקה, שיבחר לפי יכולותיו ולפי סוג העבודה – יש מפיקים שמומחים בספרי ילדים וכאלה שברומנים, בספרי ניב אנחנו מעדיפים לצוות בין מפיקים וסופרים גם על בסיס הכימיה בין השניים בשביל להבטיח עבודה איכותית וליווי צמוד לאורך כל הדרך.

מנהל ההפקה יהיה הכתובת לכל עניין הקשור לספר שלכם, והוא ילווה אתכם לאורך כל התהליך.

לאחר מכן יצוות לכם עורך ספרותי, הוא זה שיעזור לכם לשפר וללטש את הטקסט, להרחיב בנקודות החשובות, לתפור באלגנטיות חורים בעלילה, לטפל טוב יותר בסדר הדברים, בבניית הדמויות ועוד.

העבודה עם העורך הספרותי תעשה בצורה צמודה בשביל שתוכלו לדבר על הדברים ולרדת לשורשם של הבעיות בשביל לטפל בהן ולמנף את כתב היד שלכם לשלב הבא.

אחרי העריכה הספרותית הספר יעבור גם עריכה לשונית שתדאג לוודא את תקינות הספר מבחינה לשונית – שאין שגיאות כתיב או הקלדה, שהניסוחים נכונים, שהמשפטים מדויקים ועוד.

תהליך זה נועד להבטיח שהכתב יהיה אחיד והקריאה תהיה נוחה ורציפה.

בספרים מסוימים יידרש גם ניקוד – בין אם ניקוד מלא לכל הספר (בעיקר בספרי ילדים ובספרי שירה) ובין אם ניקוד חלקי, אשר נקרא גם ניקוד עזר, שמונע בלבול וחוסר הבנה בקריאה.

בספרים מסוימים תעשה גם עבודה עם מאייר, בהתאם לרצון הסופר.

איורים כמובן נפוצים יותר בספרי ילדים, אבל לא רק, הם עוזרים להעיר את הטקסט לחיים גם בז’אנרים נוספים.

שלב האיור יגיע לאחר העבודה על הטקסט, וביחד עם העורך הספרותי תוכלו לבחור את הנקודות שברצונכם לאייר.

המאייר ייבחר מתוך מאגר נרחב של מאיירים מוכשרים בסגנונות שונים, בהתאם לרצון שלכם ולתיק העבודות שיוצג לכם על ידי מנהל ההפקה.

תרגום – במידה והסופר ירצה לתרגם את יצירתו לשפות נוספות, השלב הנכון לעשות זאת יהיה לאחר העריכה הספרותית והלשונית.

הטקסט המוכן יעבור לאיש מקצוע מוסמך בתרגום ועריכה ספרותית בשפת התרגום, ואז הספר המתורגם יופק ויודפס במלואו.

הוצאה לאור של כל סוגי הספרים - איך להוציא ספר לאור

משהשלמנו את העבודה על הטקסט, תתחיל עבודה חשובה לא פחות – עיצוב ויזואלי של הספר.

עימוד – העימוד הוא בעצם תהליך הסידור של עמודי הספר בהתאם למידות הספר הרצויות ובקשת הסופר, העימוד כולל את הגופן, מספרי העמודים, גודל הכותרות, שערי הפרקים אם קיימים כאלה, המרווחים בין השורות ועוד.

הגהה לאחר עימוד – בשביל להבטיח שהספר יצא חף מטעויות ככל הניתן, הספר יעבור תהליך הגהה לאחר העימוד על ידי עורך לשוני שעדיין לא נחשף לטקסט.

העיניים של העורכים והסופרים נוטים להתרגל לטעויות בטקסט ולפספס אותם באופן אוטומטי, לכן חשוב שהספר יעבור כמה שיותר זוגות עיניים לפני שהוא מודפס במאות עותקים.

המגיה יעבור על הטקסט וידווח על כל טעות למעמד שיתקן את הקובץ המוכן.

עיצוב – צעד נוסף וחשוב בהוצאת כל ספר לאור הוא עיצוב הכריכה של הספר על ידי מעצב מקצועי. יחד עם מנהל ההפקה תבחרו מעצב מנוסה שידע לעצב לכם כריכה שתבלוט על מדף הספרים ותמשוך את עיניהם של הקוראים הפוטנציאלים. זהו למעשה תחילתו של תהליך השיווק.

גב הספר – כמו שעיצוב הכריכה נועד למשוך את הקוראים הפוטנציאליים, ככה גם גב הספר שידרוש תהליכים נוספים. טקסט גב הספר הוא חלון הראווה שלו וחשוב לכתוב אותו בצורה מושכת שתשקף  אותו נאמנה. בנוסף, תידרשו להזמין ברקוד לספר (דאנא-קוד), לרשום אותו במאגרים (כמו מאגר הספרייה הלאומית) ולהחליט על מחיר מומלץ לצרכן.

ספר דיגיטלי – לאחר שהעבודה על הספר הושלמה, ניתן יהיה להעביר את הקובץ למקודד מומחה שיפיק מהספר גרסה דיגיטלית שתהיה זמינה לרכישה בחנויות המקוונות. ספר דיגיטלי הוא זמין, נוח לרכישה וקריאה ומשתלם לקורא ולסופר.

ועכשיו מתחיל החלק המרגש – תהליך ההדפסה

העתק שמש – השלב הראשון בהדפסת כל ספר יהיה הדפסת העתק שמש.

מדובר בעותק ראשוני של הספר שלא יהיה כרוך ונועד בעיקר למעבר אחרון על הדפים, ככה נוכל לוודא שהכל נמצא במקום ושלא פספסנו טעויות קריטיות לפני הדפסת מאות העותקים.

אם הספר שלכם כולל צבעים ותמונות רבות, העתק השמש יהיה קצת שונה כיוון שהצבעים בו לא יהיו מדויקים, לכן חשוב לזכור שלא מדובר בספר הגמור.

הדפסה – לאחר שקיבלנו את העתק השמש, בדקנו שהכל במקום וקיבלנו אישור מהסופר, הספר יורד באופן רשמי לדפוס! הוצאת ספרי ניב עובדת עם מספר בתי דפוס איכותיים ומנוסים שיעשו את העבודה על הצד הטוב ביותר ויוציאו רשמית את הספר שלכם לאור!

שלבי הוצאה לאור של ספר איך להוציא ספר לאור

צעד 4: מאמצי השיווק

תהליך ההוצאה לאור של ספר לא נגמר כשהוא עוזב את בית הדפוס, ואצלנו בספרי ניב חשוב לנו לתת לסופרים שלנו מעטפת רחבה גם בימים החשובים שלאחר מכן, בהם הדגש הרחב יותר יהיה נושא שיווק הספר לקהל הקוראים הפוטנציאלי.

עכשיו חשוב לנו לוודא שהספר שהוצאתם יגיע לכמה שיותר אנשים ויקרא בשלמותו. איך אנחנו עושים את זה?

אלו השלבים החשובים בצעד הרביעי להוצאת ספר לאור:

הפצה: בעוד סופרים רבים חולמים לראות את הספר שלהם על המדף בחנויות הספרים הנבחרות, המציאות מאתגרת קצת יותר.

ספר שיצא לחנות הפיזית ללא הכנה מוקדמת ימצא את עצמו תוך שבוע שבועיים סגור במחסני החנות ומוחזר לסופר.

החנויות הפיזיות עובדות רק לפי מכירות, וספר שלא מוכר מספר עותקים מספק לא ישרוד על המדף, לכן חשוב לנו להפיץ את הספר קודם כל בחנויות המקוונות בשביל להימנע מהדפסת אלפי עותקים, ולאחר שאנחנו עובדים על יצירת דרישה לספר ושיווק שלו אנחנו דואגים לצוות בין הסופרים לחברת ההפצה המומחה איתה אנחנו עובדים.

כמו כן חשוב לציין שאחוזי התמלוגים שמגיעים לסופר על מכירת הספרים בחנויות היא בין הנמוכות, בעוד אחוז התמלוגים על מכירה בחנות המקוונת יהיו גבוהים יותר.

שיווק ויח”צ: בנוסף לעבודת ההפצה, אנחנו מספקים לסופרים שלנו קורסי שיווק שיעזרו להם להקים קהילה תומכת ברשתות החברתיות, ומחברים את הסופרים שלנו שבחרו בכך עם חברת יח”צ מומחית לספרים שתדאג לנסח קומוניקט לספר, לשלוח מספר עותקים למבקרים ועיתונאים ותעזור לסופרים לקבל ראיונות שונים בערוצי התקשורת, ככה נוכל להבטיח שהספר יגיע לקהל הרחב ביותר.

שימו לב שלא כל הוצאת ספרים יודעת לשווק ולבצע יחסי ציבור נכונים לספרֶיה, ולכן חשוב לוודא שבהצעה שקיבלתם מהוצאת הספרים שלכם, מופיעים אמצעי שיווק מגוונים ויחסי ציבור בסייסים או רחבים.

אירוע השקה: נדמה שאין כמעט אדם שלא מכיר את האפשרות הזו – אולי האירוע היוקרתי ביותר לאורך תהליך ההוצאה לאור. ההשקה היא האירוע אשר בו למעשה הספר מפורסם באופן רשמי, ולכן מומלץ להזמין אליו כמה שיותר מהאנשים הנוגעים לו, כמו גם חברים, קרובים וכדומה.
בהשקות ספרים תוכלו לראות בדרך כלל את ראשי ההוצאה לאור, את עורך הספר, את קרוביו של הסופר וגם מומחים לתחום שבו עוסק כתב היד, כאשר מדובר בספר עיוני, למשל.

הוצאה לאור של ספר כל סוגי הספרים הוצאה מקצועית מכל מקום בארץ איך מוציאים ספר לאור

צעד 5: פורמטים נוספים

כיום קיימים מספר פורמטים לספרים, כמובן יש את הפורמט הפיזי האהוב והמוכר, ולצידו גם את הספר הדיגיטלי הנוח שמאפשר קריאה מכל מקום וזמן בלי להיסחב עם עותק בתיק, ויש גם אפשרויות נוספות.

ספר שמע – ספרי השמע תופסים תאוצה בשנים האחרונות בקרב חובבי הספרות ולא סתם, מדובר בפורמט נוח שמאפשר לקורא להפוך למאזין. ניתן להאזין לספר תוך כדי הפקקים, בזמן ריצה בפארק, כשעושים את מטלות הבית ועוד, ספר השמע עוזר לשחרר את הידיים והעיניים לפעילויות אחרות והופך את החוויה לפשוטה יותר. הספר יוקלט על ידי קריין מקצועי וניתן יהיה לשווק אותו בחנויות מקוונות מובחרות וגם באתר ובאפליקציה של ספרי ניב שתומכות בפורמט. קהל הקוראים שנהנה מספרי שמע בדר”כ יעדיף את הפורמט הזה על פני אחרים, ולרוב יחפשו מיוזמתו ספרים נוספים שיצאו במהדורת שמע, ככה הספר שלכם ייחשף לקהל פוטנציאלי איכותי.

ספר אינטראקטיבי – סוג נוסף שצובר תאוצה הוא פורמט הספרים האינטראקטיביים. מדובר בפורמט שרלוונטי במיוחד לספרי ילדים, והתהליך נעשה בשיתוף עם אנימטור מומחה. הדמויות והציורים מתעוררים לחיים, והקורא יכול להתקדם עם הספר בקצב שלו, בתוספת קבצי שמע שניתן להוסיף.

איך להוציא ספר ראשון לאור: לסיכום

תהליך ההוצאה לאור הוא אומנם מורכב ומלא בשלבים שונים, אבל יחד עם אנשי המקצוע המנוסים שיעניקו לכם ליווי צמוד, מדובר במשימה אפשרית. אם יש לכם שאלות נוספות אתם מוזמנים לכתוב אותם כאן בתגובות, אנחנו תמיד שמחים לקרוא את המילים שלכם.

אנחנו מאחלים לכם המון בהצלחה בהגשמת החלום – הוצאת ספרכם לאור, ונשמח לעמוד לצדכם.

קראו גם: איך כותבים ספר? | איפה אפשר לקנות ספר חדש

אם גם אתם רוצים לצאת לאור עם ספרי ניב ולדעת שהספר שלכם בידיים טובות, אתם מוזמנים להיכנס ללינק הבא ולהשאיר פרטים, אנחנו מבטיחים לחזור אליכם עם כל המידע הרלוונטי!

תגובות

לא נמצאו חוות דעת

הוספת תגובה

צרו קשר

שתפו את המאמר

מי שקרא את זה התעניין גם ב

הצטרפת לרשימת התפוצה בהצלחה!

ספרי ניב ברשתות החברתיות

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

להוציא ספר לאור

עם ספרי ניב - זה פשוט מתמיד!

מזמינים אותך להשאיר פרטים ואנו נחזור אליך עם כל המידע :)

איפוס סיסמה

הזינו סיסמה חדשה

איפוס סיסמה

הזינו כתובת דוא"ל וישלח אליכם אימייל עם קישור לאיפוס הסיסמה.

כבר יש לך חשבון?

פעם ראשונה אצלנו?

צור חשבון

הוצאת ספר לאור?
התחל למכור את ספרך בחנות הספרים המקוונת המתקדמת בישראל!

צור חשבון סופר

כבר יש לך חשבון סופר?

מזל טוב!

עשית את הצעד הראשון
לקראת היציאה שלך לאור!

ולבינתיים - ספרי ניב ברשתות החברתיות